Israel Hayom

עצת הזהב: הפרטת היתרי בנייה

- דוד היימן

כיצד אפשר לתרום להגדלת היצע הדירות? פשוט: הפרטת היתרי הבנייה. לעומת הרשות המקומית המושכת את הבנייה במשך שנים רבות, חברה פרטית תרכז את הבדיקה בחודשיים-שלושה

אורלי לוי, מחברות הכנסת החרוצות שהיו לנו, מסתמנת כראשת מפלגת האווירה הבאה. בהיסטוריה הקצרה שלנו הכרנו כמה מפלגות "אין למי להצביע" - ד"ש, רפול, הגמלאים ועוד. ברם, שמונה מנדטים, גם אם בסקר, לאישה שלא זקוקה לגנרל בדימוס לצידה, הם הישג ראוי לציון.

עוד לפני שבחרה שם למפלגתה, הכריזה לוי שתטפל במחירי הדירות. גם היא. ואכן, ההצהרה "בישראל אי אפשר לקנות דירה" היתה תמיד המשפט הראשון המומלץ על ידי יועצי תקשורת לכל מנהיג פוליטי חדש.

נזכרתי במפ"ם )מפלגת הפועלים המאוחדת(, שסיפרה בתעמולת הבחירות 1988־ב שאנשים עוזבים את הארץ כי צריך לשדוד בנק כדי לקנות פה דירה. גם בעימות הראשון בין נתניהו לפרס אמרו זאת, וכך תמיד. הציבור הישראלי קונה דירות, כמעט יותר כל ציבור אחר בעולם, ובדרך לקבלת המפתח שומע שהוא לא יכול לעשות זאת.

אז לפני ששרת האוצר הבאה תקדיש )שוב( מחצית מזמנה היקר והחשוב בניסיון שווא להתערב בשוק החופשי, ולאחר שניסינו את חוק מע"מ אפס, מיסוי דירה שלישית, דיור למשתכן ומרפסת לשכן, הנה עצת זהב ממני הקטן לשרת האוצר העתידית: לכי על ההיצע. אל תתערבי בביקושים או במחירי השוק החופשי. זה די פשוט. הגדלת ההיצע תביא לאותה תוצאה - מחירים נמוכים - בדיוק כמו הקטנת הביקוש. ההבדל הוא בתוצאות הלוואי של שתי הפעולות. הגדלת ההיצע תורמת לצמיחה במשק ומגדילה מאוד את ההכנסות ממסים. הקטנת הביקושים מבטיחה בדיוק ההפך מכך.

כיצד יכולה השרה לתרום להגדלת ההיצע? בצעד אחד פשוט: הפרטת היתרי הבנייה. חשבו על זה. נניח שהיינו פונים לחברה פרטית, המרכזת את כל אנשי המקצוע הדרושים לבדיקה, ומשלמים לה רק אחרי קבלת ההיתר. כמה זמן היה נדרש לה לתת אותו - חודש, חודשיים, שלושה? אין מה לחשוש שהדבר יוביל להיתרים לא מקצועיים בשל תאוות הבצע. בפיקוח רגולטורי קפדני, השוק החופשי פועל לא רע בכלל בענפים כמו ראיית חשבון, עריכת דין, רפואה פרטית וכיוצ"ב.

ומה המצב כיום? אם שילמת למאכער, יש סיכוי שמישהו ברשות המקומית יניח את כוס התה שלו וישלוף את הבקשה מהערימה שעל שולחנו. ואז מתחילים לעבור מרשות לרשות כדי לקבל אישורים )חברת החשמל, כבאות והצלה, הג"א ועוד(. בכל אחת מהרשויות נמצאים פקידים קבועים ומנומנמים, ששכרם אינו קשור ישירות לתפוקתם. התוצאה היא קבלת היתר, אם בכלל, אחרי שנים רבות. בינתיים, הבניין לא נבנה, הכסף של הקונים תקוע בבנק המשכנתאות; הכל קפוא.

לא צריך לפטר שום פקיד; רק להפריט את תהליך ההיתרים. זה יביא לירידה במחירי הדירות מבלי לפגוע במשק. אם לא, עדיף לא להתערב כלל.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel