Israel Hayom

יעקב אחימאיר | סערת פרדו: מביטחוניסט­ים לרכילאים

- יעקב אחימאיר

מה קראתי בעיתוני יום שישי? טורי רכילות. ומי ספקי התו כן? בכירים של אירגוני הביון של המדינה. כביכול, דיווחים מדיניים. שטויות. דומה, כי בתום כהונותיהם מתמוטטים גם הסכרים של פיותיהם. הכול מכוון לרגע הזה: תום הקדנציה.

כשמתחולל הוויכוח בזירה כזאת, מבינים רבים, כי משהו לקוי בצמרת שומרי הסוד. מהיכן למדנו, שלוחמי המוסד הם שהצליחו לגנוב את ארכיון הגרעין האירני? במקרה זה, ראש הממשלה נתניהו – הממונה על שירותי הביון - חשף לעולם את הקלסרים, כשהסיר מעליהם את המעטה השחור. אם תרצו, התצוגה הייתה אחד משיאי שבוע הגאווה. גאווה במשמעות של סיפוק על הצלחת המבצע.

עם זאת, רבים מסודות הביטחון נחשפים ע"י בכירי מע רכת הביטחון, בייחוד לאחר סיום תפקידיהם. ולא רק הם; עד היום אני משתומם, מדוע נחשפתי אני לנסיבות הפצצת הכור הגרעיני של עירק, זמן קצר לפני הפצצת מטוסי חיל האוויר. מה הפך עיתונאי כמוני למי שראוי לחשוף בפניו את האימונים שקדמו למבצע? וזה לא האירוע השערורייתי היחיד כמובן.

את הלוך הרוח של בכירי המוסד, השרויים במחשכים עש רות בשנים, ניתן אולי להסביר כך: אין ספק, היו וישנם בקרב סוכני המוסד מי שמסכנים את חייהם במבצע זה או אחר. אדם כזה משכים קום ונפרד מבני ביתו, וכשיגיע למקום עבודתו, המוסד, אולי ישתתף בדיון שנועד, למשל, לחסל דמות מפתח במתקני הגרעין של אירן )התיאור הזה מקורו אך ורק בדמיוני(.

במה עוסקים בכירים בתום כהונותיהם? בהכפשת ראש הממשלה. זו צביעות. אם היה כל כך רע, מדוע לא עזבתם והמשכתם לכהן? באיראן, אגב, שמחים מאוד על חשיפת נקודות התורפה שלנו

אך מה קורה עם סיום תקופת הכהונה בצמרת? כן, אצל אחדים מבכירים אלה, מתעוררת לה הגאווה, הרצון להפגין בפני כל את היושרה, שבה התנהל אותו בכיר לדעתו בשנות שירותו עתירות הפעולות החשאיות. אחת הדרכים להצגת תרומתו לביטחון היא להתראיין בטלוויזיה, ואז לפלוט בת שובה לשאלת המראיין/ת אמירה לא סתמית, שבה מצויות סגולות שיש בהן כדי לזנק אל צמרת מהדורת החדשות. הקרבן של תאוות הפרסום הזאת הוא לעתים ראש הממשלה נתניהו. הסיבה: חלק מאמצעי התקשורת מתקשה להשלים עם כהונתו המתמשכת.

במה עוסקים אפוא בכירים לשעבר בתום כהונותיהם? בהכפשת ראש הממשלה. יורם כהן ראש השב"כ לשעבר מכחיש כי נצטווה להאזין לראשי המוסד או הרמטכ"ל. אני מאמין לו. ואם בכירים לשעבר מנסים להכפיש את רה"מ בתום כהונותיהם, הרי הם צבועים! אם היה כל כך רע, מדוע לא עזבתם והמשכתם לכהן? כך נעדרת היושרה, ובמו פיהם עצמם, הם פוגעים באישיותם. חבל.

באיראן, אגב, שמחים מאד: הם מודעים לוויכוח הפומבי בישראל בין בכירים ובכירים-לשעבר, בשאלה: כן לתקוף את מתקני הגרעין האיראני או לא? וכן: האם ראש המוסד לשעבר משקר או לא? נהדר, תמשיכו הישראלים לחשוף את נקודות התורפה שלכם! אנו בטהרן, קוראים בעניין על המ ריבות המטופשות שלכם.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel