Israel Hayom

יום הנכסה: מבחן לחמאס ולרגיעה לכאורה

- יואב לימור

ישראל אמנם מצהירה כי אין לה עניין בעימות בעזה, אבל המציאות עלולה לגרור אותה לשם, אולי אף בימים הקרובים. הצבר המתגבר של אירועי הירי והצתת השטחים החקלאיים, ביחד עם שני אירועים אלימים שצפויים השבוע על הגדר, יעמידו שוב במבחן את הרגיעה לכאורה ששוררת בגבול הרצועה.

האירוע הראשון יהיה מחר - יום הנכסה - שבו מבקש חמאס להביא שוב עשרות אלפי אזרחים לגדר, במטרה לנסות לפרוץ לשטח ישראל. הרף שהציבו אנשי הארגון הוא זה שנקבע ביום העברת השגרירות האמריקנית לירושלים בחודש שעבר, של עימותים אלימים שיחזירו את העניין הפלשתיני לכותרות גם במחיר של הרוגים רבים.

מחשש שלא יצליחו לגייס מספר גדול של אזרחים, סימן לעצמו חמאס תאריך נוסף - יום שישי הקרוב, הוא יום שישי האחרון של הרמדאן וגם יום ירושלים האיראני. מי שירצה, יראה בכך עדות לקשרים העמוקים שבין חמאס לטהרן, ולהשפעתה הגוברת של איראן על הנעשה ברצועה; לכל הפחות יש כאן הוכחה למאמץ שמשקיע חמאס במציאת תירוצים להמשך הפעילות האנט ישראלית על הגדר.

ספק אם חמאס עצמו מפנים את הפוטנציאל הנפיץ של המדיניות הזאת שהוא מוביל. לא רק בהפגנות, שעלולות לצאת מכלל שליטה ולעלות בהמוני נפגעים, ולא רק באישור בשתיקה שהוא נותן לארגונים האחרים ברצועה לשגר באמצע הלילה רקטות לישראל, אלא גם בטרור העפיפונים המתגבר שעושה בימים האחרונים שמות בשדות הנגב המערבי.

זאת סיטואציה שישראל לא תוכל להשלים איתה לאורך זמן. אמנם לא מדובר בפגיעה בחיי אדם, אבל הנזק שנגרם לרכוש )מיידי ועתידי, בעליה הצפויה של מחירי מוצרים כתוצאה מפגיעה ביבול( ובעיקר להרתעה - ועוד תוך כדי שימוש באמצעי פרימיטיבי, תמים למראה, שהפך לכלי נשק מסוכן - מחייב מענה, אחרת חמאס יבין שישראל חיה בשלום עם הסיטואציה שבה שדותיה נשרפים, והיא נמנעת מתגובה מחשש שתיגרר למלחמה.

דברים ברוח הזאת נאמרו אתמול בהערכות המצב שהתקיימו במערכת הביטחון ובדרג המדיני. אמנם ישראל מעדיפה עדיין להימנע מגלישה לעימות בעזה, גם בהיעדר יעד מוגדר לסיומו ובעיקר משום שהיא מבקשת להמשיך ולהתמקד בזירה הצפונית, אבל עליה להבהיר לחמאס שהוא הגיע לקצה גבול המשחקים: שהמשך שריפת שדות, בתוספת אזעקות ליליות והתנגשויות אלימות על הגדר, יובילו במהרה לעוד סבב לחימה אלים.

מסרים כאלה לא עברו, בינתיים, מה שאומר שגם בימים הקרובים נראה עוד מאותו הדבר, כשלכל אירוע טקטי כזה יהיה פוטנציאל גובר להתדרדר ולהוביל לאובדן שליטה, שממנה הדרך לעימות כולל תהיה קצרה.

טרור עפיפוני התבערה מחייב מענה, שכן אחרת חמאס יבין שישראל חיה בשלום עם הסיטואציה שבה שדותיה נשרפים, והיא נמנעת מתגובה מחשש שתיגרר למלחמה

 ?? צילום: רויטרס ?? סוללת "כיפת ברזל" ליד שדרות
צילום: רויטרס סוללת "כיפת ברזל" ליד שדרות
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel