Israel Hayom

דיון סוער בבג"ץ - בדרך להכרעה על חוק ההסדרה

נציג היועמ"ש: "החוק מנוגד לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו" ● נציג המדינה: "זו התפרקות הריבונות, יש בכך נתינת יד להפיכה משטרית"

- יאיר אלטמן

בג"ץ דן אתמול, בהרכב של תשעה שופטים בראשות הנ שיאה אסתר חיות, בעתירת ארגוני השמאל עדאללה ויש דין נגד חוק ההסדרה. לצד העותרים, באופן חריג, הצטרף נציג מטעם היועמ"ש מנדל בליט, שטען נגד החוק.

עו"ד הראל ארנון, המייצג את המדי נה לאחר סירובו של היועמ"ש מנדלב ליט לייצג אותה, הזהיר כי אם יפסול בג"ץ את החוק בעילה של אי עמידה בחוקים בינלאומיים, הוא חורג מסמ כותו. לדבריו, "אם יתקבלו הטענות המרכזיות של העותרים ביחס לשאלות המשפט הבינלאומי, יש בכך נתינת יד להפיכה משטרית. העותרים אינם מב קשים פסילת חוקי יסוד, אלא פסילת חוקים בשל נורמה חיצונית שיש עליה ויכוח ושהחברה בישראל והכנסת אינן שותפות לה. זו התפרקות הריבונות של הכנסת. אם בית המשפט הנכבד מייצר עילת פסילה בעקבות דין בינ לאומי, הוא חורג מסמכותו. יתרה מכך, ממשלת ישראל סבורה שהחוק עומד בכללי בית המשפט הבינלאומי, אך גם אם לא - זכותה של כנסת ישראל להחיל את החוק הישראלי". היועץ המ שפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, הוסיף כי אם בג"ץ יחליט לפסול את החוק, יש לשקול "לתת למחוקק לתקן את החוק הזה תוך מתן קווים מנחים".

עו"ד שמחה רוטמן, המייצג את המועצה המקומית בנימין, אמר כי "היועמ"ש טוען כשקיימים מקרים תיאורטיים, שלפיהם החוק עשוי לחול על קרקעות שנלקחו שלא כדין, אך לא העותרים הציגו אותם, ולא הוא".

נציג היועמ"ש, עו"ד ענר הלמן, טען כאמור נגד החוק ואמר כי "לדעת היועמ"ש, חוק יסוד כבוד: האדם וחי רותו הזה חל על הסיטואציה, ולכן דינו של חוק ההסדרה להתבטל. ככל שהכ נסת מחוקקת חוק שפוגע בזכויות אדם מחוץ לגבולות ישראל, חל עליו חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו".

בהמשך הודה נציג היועמ"ש כי בה תנתקות הכשיר ביהמ"ש פגיעה בקניין של ישראלים בחבל עזה ובשומרון, אך הסביר זאת בכך ש"ביהמ"ש קבע כי זכות הקניין של ישראלים מצומצמת ביו"ש מבשטחי מדינת ישראל. על פי החוק הבינלאומי, זכות הקניין של הפ לשתינים חזקה מאוד". עם זאת, עו"ד הלמן הוסיף כי "אנשים ביו"ש פעלו בתום לב, ולאחר עשרות שנים נמצא שביתם לא חוקי, צריך לומר גם זאת".

 ?? צילום ארכיון: מרים צחי ?? המאחז חוות גלעד
צילום ארכיון: מרים צחי המאחז חוות גלעד
 ??  ?? תשעת השופטים בדיון, אתמול
תשעת השופטים בדיון, אתמול

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel