Israel Hayom

זעם חרדי ורפורמי על דו"ח הגיור: "לדחות על הסף"

ועדת ניסים הגישה מסקנותיה לרה"מ ● נתניהו: "אלמד את הדו"ח" ● רבנים: "להכיר אך ורק בגיור על פי הוראות הרבנות" ● מנכ"ל התנועה הרפורמית: "ישנם מרכיבים מטרידים" ● ראש הוועדה: "מי שמתנגד מעוות את האמת"

- יהודה שלזינגר

סערת דו"ח הגיור: שר המ שפטים לשעבר משה ניסים הגיש אתמול את מסקנות ועדת הגיור שעמד בראשה לראש הממשלה, בנימין נתניהו - וכל הנוגעים בדבר זועמים.

עוד בטרם הגשת מסקנותיה יצאו נגד הוועדה כמה רבנים בכירים, ובהם הרבנים הראשיים לישראל. ני סים מונה לפני כשנה על ידי רה"מ כדי למצוא פתרון לסוגיית הגיור אחרי פסיקת בג"ץ בעניין. במשך כעשרה חודשים הוא נפגש עם רב נים, דיינים וזרמים שאינם אורתודו קסיים וניסח הצעה שאותה הציג, אך ככל הנראה היא לא תועבר בממשלה ובכנסת בעקבות התנגדות החרדים. רה"מ סיפר מצידו כי "הוא ילמד את מסקנות הדו"ח בהמשך".

על פי הצעתו של ניסים, תוקם רשות גיור ממלכתית שתהיה יחידת סמך במשרד ראש הממשלה. הגיור ייעשה בידי אותה רשות רק לפי דין תורה, ובתי דין פרטיים לגיור לא יוכרו. מה שעורר את חמתם של הר בנים הוא שניסים מאפשר ל"קהילות יהודיות מוכרות בחו"ל" לגייר לצו רכי חוק השבות בלבד, ואף מקצה נציגים של תנועות שאינן אורתודו קסיות בהרכב ועדת המינויים.

ניסים כינס מסיבת עיתונאים שבה תיאר את המצב הקשה של הגיור בי שראל. הוא סיפר כי "אנחנו חווים היום שואה רוחנית, נישואי תערובת הם סם המוות. הממשלות והרבנים הראשיים חטאו לאורך השנים". לד בריו, "מערך הגיור לא הניב תוצאה. לא היתה מערכת מקרבת".

"לא עיינו כהלכה"

ניסים הוסיף על המתקפות נגדו מצד הרבנים כי "רבנים לא עיינו כהלכה בדו"ח. מי שמתנגד לדו"ח מעוות את האמת. אומרים כאילו אני מוציא את הרבנות הראשית. אני מקים רשות מקבילה לבתי הדין".

עוד לפני המסע"ת כינס הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף רב נים בכירים שיצאו נגד המסקנות של ועדת ניסים. הרבנים אף הפי צו קריאה שבה נכתב: "אנו דור שים להכיר רק בגיור שנעשה על פי הוראות הרבנות הראשית ליש ראל. אנו קוראים לרה"מ לדחות על הסף את דו"ח ועדת ניסים ולקדם באופן מיידי תיקוני חקיקה שיעצרו את ניסיונות הבג"ץ להכרה בגיורים פרטיים ובגיורים רפורמיים".

הח"כים החרדים הודיעו שהמ סקנות לא יעברו. יו"ר ש"ס אריה דרעי אמר כי "אני מתנגד באופן חד משמעי להמלצות ואדאג שלא יעלו אפילו לדיון. המוסמך היחיד על פי תקנות הממשלה להגיש הצעת חוק בנושא הגיור הוא שר הפנים, וברור לגמרי שלא אגיש הצעה זו. אני דורש לחזור מיידית להצעת החוק בנושא שהפצתי ואושרה בממשלה, שעיק רה - רק גיור ממלכתי של הרבנות הראשית יוכר בישראל".

ההתנגדות למסקנות הוועדה לא נותרה בצד החרדי של המת רס. מנכ"ל התנועה הרפורמית, הרב גלעד קריב, בא בטענות הן למסקנות והן לחרדים: "ישנם מרכיבים מטרי דים ומרכיבים ראויים, ועל פניו ראוי היה לדון בהן, אלא שכבר עתה ברור שהמפלגות החרדיות והממסד הרבני עתידים לקבור אותן קבורת חמור".

 ?? צילום: קובי גדעון, לע"מ ?? משה ניסים מגיש את הדו"ח לרה"מ
צילום: קובי גדעון, לע"מ משה ניסים מגיש את הדו"ח לרה"מ
 ??  ?? הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף
הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel