Israel Hayom

בשורה למרבית החולות בסרטן השד: מחקר - הטיפול ההורמונלי יעיל כמו כימותרפיה

כ 1,300 מהחולות בישראל עשויות לחסוך מעצמן תופעות לוואי קשות ● מדובר במחקר מהגדולים שבוצעו אי פעם: יותר מ 10,000 נשים השתתפו בו במשך עשר שנים ● מומחית: "סבל רב יימנע"

- מיטל יסעור בית אור כתבתנו לענייני בריאות גילוי נאות: הכתבת היתה אורחת חברת אונקוטסט טבע בכנס ASCO בשיקגו

בשורה למרבית החולות שמאובחנות עם סרטן שד בשלב מוקדם. לפי מחקר חדש, שה תפרסם אתמול בכנס החברה האמרי קנית לאונקולוגי­ה (ASCO) בשיקגו, הטיפול ההורמונלי היה יעיל באופן זהה לטיפול הכימותרפי. המשמעות הגורלית: כ 1,300 חולות סרטן השד בישראל יוכלו לדלג על כימותרפיה ובכך לחסוך מעצמן את הטיפולים, שלהם תופעיות לוואי רבות.

מדובר ב 85% מחולות סרטן השד מעל גיל ,50 שרגישות לטיפול הור מונלי ושלילי לגן ,2HER ובכ 40% מהחולות מתחת לגיל 50 שנמצאות בסיכון בינוני.

המחקר, שנערך במימון פדרלי על ידי המכון האמריקני הלאומי לסרטן ,(NCI) ביקש לבדוק מהו הטיפול הע דיף לנשים החולות בסרטן שד שהתגלה בשלב מוקדם והוסר בניתוח, ושנמצאו בסיכון בינוני לחזרת המחלה. זהו אחד המחקרים הגדולים שנעשו אי פעם, שכן הוא עקב אחר 10,273 חולות בארה"ב במשך עשר שנים.

נמצא כי אין שום תועלת בכימותר פיה אצל אותן חולות בסיכון בינוני. לא נמצא הבדל בין קבוצת החולות בסיכון בינוני שקיבלו כימותרפיה וטיפול הור מונלי לבין חולות בסיכון בינוני שקיבלו רק טיפול הורמונלי. כמו כן, החולות כעבור עשור היו בעלות אותה תוחלת חיים - 93.9% מהחולות שקיבלו טיפול הורמונלי לעומת 92.8% בקבוצה שקי בלה כימותרפיה.

את הסיכון לחזרת המחלה ואת התוע לת הפוטנציאלי­ת מטיפול כימי הגדירו החוקרים לאחר שימוש בבדיקה הגנ טית אונקוטייפ שד של חברת אונקוטסט טבע, הממומנת על ידי הביטוחים המ שלימים של כל קופות החולים. מדובר בבדיקה מולקולרית שנעשית על רקמת גידול שנלקחה בביופסיה או בזמן ניתוח ראשוני מהחולה.

תוצאת הבדיקה הגנטית היא ציון בין 1 ל ,100 שמעיד על רמת הסיכון העתידי לחזרת המחלה. חולות שהציון שלהן גבוה מ 30 נמצאות בסיכון גבוה לחזרת המחלה ומופנות לקבל כימות רפיה וטיפול הורמונלי. חולות שהציון שלהן נמוך מ 18 נמצאות בסיכון נמוך לחזרת המחלה והן מקבלות רק טיפול הורמונלי ולא כימותרפיה.

הדילמה של הרופאים היתה לגבי נשים שקיבלו ציונים בין 11 ל ,30 כאשר רופאים רבים נהגו להוסיף להן כימותרפיה "ליתר ביטחון". עם זאת, לגבי קבוצת נשים קטנה מתחת לגיל 50 מצא המחקר כי אין לוותר על כימותר פיה וכי היא יעילה כאשר ציון הבינים לחזרת המחלה עומד על 15 ויותר.

עורך המחקר, פרופ' גוזף ספראנו, מנהל המחקר הקליני במרכז הסרטן ע"ש אלברט אינשטיין בניו יורק הסביר כי לפי המחקר, "לכל אישה עם סרטן שד בשלב מוקדם בגיל 75 ומטה מומלץ לבצע את בדיקת האונקוטייפ ולדון עם הרופאים שלה על מנת לקבל החלטה מושכלת לגבי כימותרפיה".

פרופ' בלה קאופמן, מנהלת המע רך האונקולוגי בשיבא ומנהלת היחידה לסרטן השד, הוסיפה כי "המחקר נותן ביטחון לרופאים ואישור להרבה מאוד נשים שלא צריך כימותרפיה. הרבה פע מים כימותרפיה היא הפחד הגדול של נשים בטיפול. הן מבועתות בגלל תו פעות הלוואי ונושאים כגון דימוי גוף ונשירת שיער, וחשות אושר גדול מאוד כשמתברר שאינן צריכות זאת... חו לות צעירות מתחת לגיל 50 שבכלל לא היינו שולחים לבדיקת אונקוטייפ והיינו שולחים לכימותרפיה ירוויחו מכך גם הן. זה יהיה שינוי פרקטיקה להרבה רופאים בארץ וזו בשורה משמחת".

 ??  ?? בדיקת ממוגרפיה לגילוי מוקדם
בדיקת ממוגרפיה לגילוי מוקדם

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel