Israel Hayom

לעצור את האש

טרור ההצתות מעזה לא פוסק: שליש משמורת כרמיה היפהפייה הפך לאדמה חרוכה התשובה הציונית: 7 משפחות עוברות לכרם שלום, ממש על הגבול - "דווקא עכשיו חשוב לרומם את הרוח" רה"מ הורה: הפיצויים ליישובים שניזוקו יקוזזו מכספי הפלשתינים

- ניקי גוטמן

חודש מאי, שסומן כחודש נפיץ בסכסוך הישראלי פלש תיני, אמנם כבר מאחורינו ואיתו ההתפרעויות על הגדר ויום הקרב שהיה בשבוע שעבר, אבל מחר צפוי לכוחות הביטחון יום בעל פוטנציאל התלקחות: יום הנכסה, התאריך שבו הפלשתינים מציינים את התבוסה הערבית במלחמת ששת הימים.

צה"ל העלה כוננות בגבול עזה מחשש להסלמה סביב יום הנכסה. כוחות צבא גדולים יהיו ערוכים לאורך הגדר באופן שבו נערכו לקראת העברת השגרירות האמריקנית לירושלים ויום הנכבה - צלפים, יחידות מיוחדות וכוחות רגלים, שריון והנדסה. מערך ההגנה האווירית שלח אתמול משלוחי "טמירים", טילים מיירטים של משגרי כיפת ברזל, מחשש שהארגונים ברצועה ימשיכו לירות לעבר יישובי העוטף.

מכל מקום, גם בלי יום הנכסה לא היה שקט בעוטף עזה. במהלך הלילה שבין שלשום לאתמול הופעלו אזעקות. צה"ל ביצע שלושה יירוטים, פצמ"ר אחד נפל בשטח פתוח.

חיל האוויר תקף

בתגובה, תקפו מטוסי חיל האוויר 15 יעדי טרור ברצועה, ובהם אתרי ייצור ואחסנת רקטות ואמצעי לחימה במחנות המרכז של הרצועה, אתר ייצור ואחסון רקטות ואמצעי לחימה באזור חאן יונס בדרומה, מחנה אימונים ללוחמה בשטח בנוי בשכונת סג'עייה וכן תשתיות של הכוח הימי של חמאס בצפון הרצועה.

ההערכה בצה"ל היא שחמאס אינו מוביל את הירי אך מאפשר לארגונים הקטנים לבצע את השיגורים. עם זאת, אתמול ניסו כמה מחבלים לחצות את גדר המערכת בדרום הרצועה והציתו מכולות קבלן אזרחיות הסמוכות לגדר המערכת. לא היו נפגעים. המחבלים חזרו לרצועה לפני שצה"ל הצליח לפגוע בהם. "אפשר להגיע למבצע חדש בתוך חמש דקות", אמרו בצבא, "החוכמה היא להימנע מהידרדרות למבצע שאין לנו מה להשיג בו".

אמנם אזעקות לא נשמעו אתמול לאורך היום, אבל בערב נחת בשטח ישראל עפיפון נושא מטען חבלה, שטופל על ידי החבלנים, ואילו טרור ההצתות נמשך במלוא עוצמתו. מיום שישי עד אמש הוזעקו מכבי האש לכ 40 שריפות. בשריפה ליד אור הנר בלבד נשרפו 4,000 דונם של שטחי מרעה ונזק כבד נגרם למקום.

"הפסקנו לספור שריפות"

"אנחנו עוברים משריפה לשריפה, הפסקנו כבר לספור, כל רגע מוקד אחר נדלק", אמר ל"ישראל היום" יעקב גבאי, מפקד מרחב נגב מערבי.

רה"מ בנימין נתניהו הנחה את ראש המל"ל מאיר בן שבת, לקדם תהליך שיקזז מכספי הרשות הפלשתינית את כספי הפיצויים שישראל תעביר ליישובים בעוטף עזה, בגין הנזקים שנגרמו להם בהצתות האחרונות.

בינתיים, התושבים בעוטף עזה מתחילים לאבד סבלנות. "מה שעברו בצוק איתן - הכל חוזר", אמר אבנר יונה, חקלאי מקיבוץ נחל עוז, "אז אמרו הנה עשו הודנה עם חמאס - והכל חזר, כאילו לא היה כלום. אנשים כבר לא מאמינים". לדברי יונה, התושבים מרגישים מותקפים מכל כיוון. "היו אזעקות בלילה, רקטות, הצתות - הכל ביחד. סיימנו לקצור, אבל בסוף השבוע נשרף לנו קש. זה כבר בשגרה לצערי".

בני חסון, דובר קיבוץ כיסופים, אמר: "אנחנו לא מחליטים על סדר היום של עצמנו. העשן מהשריפות אופף את כל היישוב, נגרמים נזקים כספיים גדולים. ביום שישי היו שלושה מוקדי שריפות ובשבת עוד שניים ונשרף לנו שדה חיטה, חלק ממטע אבוקדו וחלק משמורת טבע ליד הקיבוץ".

אליעזר סיגרון ממושב תלמים, שגם בו נשמעה אזעקה, אמר: "אנשים לא ישנים, חוזרים לעבודה עייפים ואי אפשר לתפקד במשך היום. צריך לטפל בדברים האלה בצורה יסודית". ואילו דניאל מטר, מקיבוץ כרם שלום, הוסיף: "אני עדיין מוכן לספוג כי אני מבין שחמאס מאבד את היכולות שלו. כשתיפול לי רקטה ליד הבית - זה הקו האדום... אבל מה שמדהים הוא שלמרות הכל, שבע משפחות נקלטו בכרם שלום, וככה זה בכל העוטף. זה מדהים, אנחנו מקווים לטוב כל הזמן".

מהיום: תרגיל בדרום

צה"ל הודיע אתמול על פתיחת תרגיל צבאי באזור הדרום. נוסף על כך, חיל האוויר החל בתרגיל גדול בכלל בסיסי חיל האוויר. התרגיל יסתיים ביום חמישי, ובמסגרתו תורגש תנועת כלי טיס בכל רחבי הארץ. התרגיל מדמה מלחמה כוללת עבור חיל האוויר, על פי תוכנית האימונים המתוכננת ל .2018

 ??  ??
 ?? צילום: רויטרס ?? קשה: נזקי ההצתות בעוטף עזה פגיעה
צילום: רויטרס קשה: נזקי ההצתות בעוטף עזה פגיעה
 ??  ?? חדשה: משפחת פרץ, שעוברת לכרם שלום והתחלה
חדשה: משפחת פרץ, שעוברת לכרם שלום והתחלה
 ?? צילום: אי.אף.פי ?? פיצוץ בתקיפת חיל האוויר בעזה
צילום: אי.אף.פי פיצוץ בתקיפת חיל האוויר בעזה
 ?? צילום: רויטרס ?? דליקה בשדה ליד שדרות. 40 שריפות מאז שישי
צילום: רויטרס דליקה בשדה ליד שדרות. 40 שריפות מאז שישי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel