Israel Hayom

לא מלחי הארץ: הישראלי הממוצע צורך בהגזמה 9.6 גרם נתרן ליום

- מיטל יסעור בית אור

אף שהסכנות שבצריכת מלח גבוהה כבר ידועות ואף שמאז שנת 2013 הפעיל משרד הב ריאות תוכנית להפחתת צרי כת נתרן - צריכתו בישראל נשארה ללא שינוי ועדיין מו גדרת כגבוהה מאוד: הישרא לי הממוצע צורך 9.6 גרם נתרן ליום. כך עולה מסקר שערכה המחלקה לתזונה במשרד הב ריאות, שממצאיו יוצגו היום בכנס השנתי של איגוד רופאי בריאות הציבור בכפר המכביה.

מדובר בתוצאות של סקר ארצי שערך משרד הבריאות בקרב 639 בני אדם בגילים 67.20 הסקר כלל מענה על שא לון בנושא תזונה ולצידו בדיקות משקל, לחץ דם ודופק ושתן.

צריכה גבוהה של מלח גורמת ליתר לחץ דם, שמעלה סיכון לחלות בשבץ מוחי, מחלות לב וכלי דם, אי ספיקת כליות ועוד. מטרת התוכנית של משרד הב ריאות היתה להפחית את צרי כת המלח הממוצעת באוכלוסייה הישראלית ב 3 גרמים ולהגיע ליעד צריכה של 6 גרמים או פחות בשנת .2020

ואולם, הצריכה הממוצעת היתה 9.57 גרם מלח ביממה )הפרשת נתרן של 3,831 מ"ג(, כאשר גברים צרכו מעט יותר מנשים )הפרשת נתרן של 4,362 מ"ג לעומת 3,381 מ"ג בקרב נשים. עוד עולה מהסקר כי צרי כת הנתרן נמצאה קשורה למש קל: מי ששקלו יותר מ 90 ק"ג הפרישו 4,704 מ"ג נתרן, ומי שמשקלם עד 60 ק"ג 2,992 מ"ג.

ד"ר רבקה גולדשמיט מאגף התזונה במשרד הבריאות וע מיתיה ציינו כי "צריכת המלח בישראל היא כמעט כפולה מה כמות המומלצת. מהממצאים עולה שיש צורך לשפר את ההבנה של האוכלוסייה בנו שא הנזקים הבריאותיים מצ ריכת יתר של נתרן, עם דגש על חינוך לשינוי הרגלי שימוש במלח בבית". עוד הם ציינו כי יש לבחון מחדש את הממצאים אחרי שתחל בישראל התוכנית לסימון מוצרי מזון עתירי נתרן בסימון אדום. עד אז כדאי לדעת כי עם המזונות שתורמים לצ ריכת נתרן נמנים: לחם, ירקות, גבינה צהובה ועוף.

 ??  ?? המטרה: עד 6 גרם נתרן ליום
המטרה: עד 6 גרם נתרן ליום

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel