Israel Hayom

"הרומן" של הח"כים מקלב וחנין

למרות התהום הפעורה ביניהם בנושאי דת ומדינה, עתיד השטחים והכפייה הדתית, ח"כ אורי מקלב ודב חנין משתפים פעולה תאמינו או לא, הם אפילו מחבבים זה את זה

- גדעון אלון

כל מי שעוקב אחרי הדיונים בכנ סת מקבל את הרושם שהמריבות הקולניות במליאה והוויכוחים הסוערים בוועדות מאפיינים את מער כת היחסים בין הח"כים. הפרוטוקולי­ם של הכנסת גדושים בגידופים, בקללות, בהשמצות ובניבולי פה של ח"כים נגד עמיתיהם. החל מ"שקרן" ו"סרסור" וכלה ב"יהודון" ו"מושחת".

אבל האמת היא שיש הרבה יותר שיתופי פעולה בין הח"כים ממריבות, יש יותר יוזמות משותפות מהשמצות, אבל הציבור כמעט אינו יודע על כך משום שכלי התקשורת ממעטים לספר על כך.

אחת הדוגמאות המרתקות היא שיתוף הפעולה הפורה וההערכה ההדדית שקיימת בין הח"כים אורי מקלב )יהדות התורה( ודב חנין )הרשימה המשותפת(, שלכאורה תהום פעורה ביניהם. האחד חרדי, האחר אתיאיסט, שני אנשים החלוקים ביניהם בנושאים רבים כמו עתיד השטחים, זכות השיבה, הכפייה הדתית וכד', אבל בתחומים רבים אחרים יש ביניהם הסכמה שהולידה שיתופי פעולה מרתקים ואף חיבה אישית.

מקלב (61) נבחר לראשונה לכנסת ב .2008 בכנסות ה 18 וה 19 היה סגן יו"ר הכנסת. היה יו"ר הוועדה לפניות הציבור. בכנסת הנוכחית מכהן כיו"ר ועדת המדע והטכנולוגי­ה ונחשב לאחד הח"כים החרוצים בכנסת. נשוי ואב לחמישה ילדים.

חנין (60) מהרשימה המשותפת נבחר לראשונה לכנסת ב .2006 עמד בראש השדולה הסביבתית חברתית וקיבל את אות אביר איכות השלטון מהתנועה לאיכות השלטון. נחשב לאחד הח"כים הפעילים ביותר בכנסת. שני סביו היו חרדים. נשוי ואב לשלושה. איך החל שיתוף הפעולה ביניכם?

חנין: "אני זוכר שנפגשנו לראשונה בוועדת החוקה. אורי נכנס לדיון והתרשמתי שהוא מכיר את הנושא שנדון מכל הזוויות וזה מאוד מצא חן בעיניי. אנחנו שייכים לזרמים מאוד שונים מבחינה אידיאולוגי­ת ודתית, אבל יש בינינו נקודות השקה מאוד משמעותיות. מצאנו המון נושאים שבהם יש לנו עמדות דומות, למשל בנושא זכויות האדם, אוכלוסיות מוחלשות או קבוצות מיעוט כמו החרדים והערבים".

מקלב: "ראינו מייד שנושאים רבים אנחנו רואים עין בעין, למשל בנושא של

זכויות עצירים, תנאי המעצר, אלימות המשטרה בהפגנות, אפילו בהתנגדות שלנו להעלאת אחוז החסימה היה תיאום עמדות בינינו, אבל הייתי חייב לתמוך בחוק בגלל המשמעת הקואליציונ­ית". איך אתם מגשרים על הפערים בנושא דת ומדינה?

מקלב: "דב לא תומך בחינוך החרדי, אך הוא תומך בכך שיהיו להם תנאי לימוד הולמים. החלק האנושי מאוד דומיננטי בגישתו. דב גם לא שומר שבת אבל הוא מבין את הצורך לכבד זכותם של עובדים לא לעבוד בשבת והמאבק שאנחנו מנהלים נגד המרכולים שפתוחים בשבתות".

חנין: "אני לעולם לא אצטרף לגל של אנטי חרדים. אני מסתכל על הציבור החרדי בהרבה הערכה, ורואה בכאב את הגל לסימון החרדים. זהו ציבור שמנסה לשמור על ערכיו ועל דרכו מול חברה שלעיתים לא מבינה אותו ולא מקשיבה לו". היה לכם גם שיתוף פעולה בנושאי תחבורה.

חנין: "בהחלט. הציבור החרדי, יותר מכל ציבור אחר בארץ, מרבה להשתמש בתחבורה הציבורית, אבל למרבה הצער הוא לא תמיד מקבל את השירות המגיע לו. יש בינינו שותפות עמוקה ביותר בנושא זה, כי תחבורה ציבורית היא נושא חברתי ראשון במעלה". האם גם בהתנגדות לחוק הלאום יש ביניכם שיתוף פעולה?

מקלב: "כן, אבל משני כיוונים שונים. המפלגה שלי מתנגדת לחוק כי אנו דורשים שייכתב בו שישראל היא מדינת העם היהודי ולא מדינת הלאום היהודי.

לצערי, הממשלה מנסה בדורסנות לקדם את הצעת החוק הזו".

חנין: "חוק הלאום לוקח נקודה אידיאולוגי­ת אחת ומנסה לכפות אותה על כל החברה. השקפת העולם הזו איננה מקובלת עלי אך גם לא מקובלת על אורי וחבריו החרדים מסיבות אחרות". חנין, מה דעתך על חוק הגיוס שהחרדים תובעים לשנות?

חנין: "חוק הגיוס נועד לדרוס את הציבור החרדי וגורם נזק לכל הצדדים".

יש לכם יוזמות חקיקה משותפות?

חנין: "בוודאי. כשאני מנסה לקדם חוק סביבתי ומסתכל על רשימת הח"כים שאשמח שיתמכו בו, אחד הראשונים שאני פונה אליהם הוא אורי. למשל, עכשיו אני מקדם הצעת חוק להגנת חופי הים. אורי הוא אחד הח"כים מהקואליציה שיכולים להצטרף אלי ולהיאבק לטובתו בקואליציה".

מקלב: "אנחנו גם משוחחים ומתאמים לעיתים את העמדות שלנו, במסגרת השיח הפורה בינינו". יש ביניכם מריבות בשל אי הסכמות?

חנין: "ויכוחים יש, אבל לא מריבות. אורי הוא ח"כ מצטיין, אדם שמסור לציבור שלו. הוא מעורב בנושאים רבים שאינם שייכים דווקא לציבור החרדי, ובהם יש מקום להרבה שיתופי פעולה". יש לשיתוף הפעולה ביניכם השלכה על מערכת היחסים מחוץ לכנסת?

מקלב: "אשתי לא מעורבת בעבודתי, אבל אחד האנשים הבודדים שהיא מכירה הוא דב חנין". האם היכולת שלכם לשתף פעולה נובעת מהאמינות שנוצרה ביניכם?

חנין: "יש פה הערכה הדדית. אנחנו יכולים להתווכח, אבל עדיין לכבד זה את זה".

מקלב: "דב איננו מהמתלהמים. הוא יודע להציג את דבריו בצורה חריפה ולמתוח ביקורת קשה, אבל בצורה מכובדת. לשיתוף הפעולה בינינו יש חשיבות רבה לקידום נושאים ששנינו מאמינים בהם".

האם הח"כים בסיעותיכם רואים את שיתוף הפעולה ביניכם בעין יפה או שמעירים לכם על כך?

מקלב: "המפלגה שלי דוגלת בשיתוף פעולה עם ח"כים ממפלגות אחרות. יכול להיות שאנשים שיראו את הכתבה הזו ישאלו מה פתאום אני משתף פעולה עם חנין, אבל אלה אנשים שאינם מכירים את חנין האמיתי". יש עוד שיתופי פעולה כאלה בין ח"כים ממפלגות אחרות?

חנין: "בהחלט. למשל, יש לי הצעת חוק משותפת עם ח"כ ניסן סלומינסקי )הבית היהודי(. בציבור חושבים שהח"כים באים לכנסת כדי לריב והאמת היא ש 95 אחוז מהיוזמות בכנסת הן של שיתופי פעולה ועבודה משותפת".

מקלב: "גם לי יש שיתופי פעולה עם ח"כים אחרים, כמו למשל במאבק על זכויות הצרכן".

הייתם מייעצים לח"כים חדשים לאמץ את הגישה שלכם ולשתף פעולה עם יריבים פוליטיים? חנין: "אני מציע לכל ח"כ חדש להסתכל ולראות שיש בכנסת עוד 119 אנשים, חלקם עם השקפות שונות, אבל עם כל אחד אפשר למצוא נושא לשיתוף פעולה ואז שניכם תרוויחו".

 ?? צילום: אורן בן חקון ?? מקלב וחנין. קוראים זה לזה בשמם הפרטי
צילום: אורן בן חקון מקלב וחנין. קוראים זה לזה בשמם הפרטי
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel