Israel Hayom

דו"ח חמור חושף: חריגות בפליטת חומרים מזהמים במפעלי בז"ן בחיפה

דו"ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת: נמצאו חריגות גם בחומר המסרטן בנזן ● בז"ן: "התמונה האמיתית טובה בהרבה" ● הדו"ח המלא יוצג היום בכנסת

- דן לביא

מטריד מאוד: חריגות קיצוניות מתקני הפליטה של מזהמים לאוויר נמצאו במפעלי קבוצת בז"ן במפרץ חיפה, כך עולה מדו"ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת שיוצג היום בדיון מיוחד בוועדת הפנים והגנת הסביבה.

כך למשל, החל מאוקטובר 2016 ועד סוף שנת 2016 נמדדו 856 חריגות מה ערך המרבי החצי שעתי. 93% מהחרי גות היו במסגרת הפעילות השגרתית של המפעל, וכ 7% בלבד היו חריגות כתוצאה מתקלות. ב 2017 כולה נמ דדו 1,536 חריגות מהערך המרבי החצי שעתי, מתוכן כ 35% מכלל החריגות בשנה זו היו במהלך פעילות שגרתית, ואילו כ 65% נמדדו במהלך תקלות או אירועים לא שגרתיים.

נקודה נוספת שמעלה הדו"ח נוגעת לחריגות בריכוז המזהם בנזן, המוגדר כמסרטן ודאי, מערכי הסביבה המרביים בתחנות הניטור שבסמוך למתחם בז"ן. על פי הנתונים, במהלך 2017 כרבע מכלל הדיגומים הסביבתיים של בנזן העלו חריגות מערכי הסביבה. הנקודות בהן נמדדו מירב החריגות הן בקרבת בתי הזיקוק, מפעל גדיב וחוות הגז.

ח"כ יעל כהן פארן )המחנה הציוני(, נציגת התנועה הסביבתית בכנסת, אמרה ביחס לממצאים: "יש ראל נמצאת במצב גרוע ביותר ביחס למדינות המערב בטיפול בזיהום הסביבתי. ההנחה היא שהגנת הסביבה היא לא צורך קיומי ולכן הנושא נדחק לת חתית סדר העדיפויות הלאומי ואת ההשלכות רואים בשטח. כ 2500 אזרחים מתים כל שנה בישראל מחשיפה לזיהום סביבתי. צריך להכ ריז על מפרץ חיפה כאזור אסון לאומי, להעביר משם את המפעלים, להכניס תעשייה נקייה, לדאוג לעובדים ולשקם את האזור. זה יהיה עשיית צדק חברתי וצדק סביבתי".

יו"ר השדולה לאנרגיה ירוקה בכנסת, ח"כ איתן ברושי )המחנה הציוני(, אמר: "הדו"ח המוצג מצטרף לנתון החמור שהוצג בשבוע שעבר בדיון שהובלתי בוועדת הכספים בנושא כניסת הרכ בים החשמליים לשוק הרכב הישרא לי, לפיו ארגון הבריאות העולמי קובע כי בישראל מתים בשנה 2500 אנשים מזיהום אוויר של מכוניות. על הממשלה לתת את הדעת על הנתונים הללו ולפעול לשינוי המציאות הזו הפוגעת בחייהם של אזרחי המדינה".

מבז"ן נמסר בתגובה: "הת מונה האמיתית של מצב הס ביבה במפרץ חיפה, כפי שהיא עולה מדו"ח מקיף שפורסם לאחרונה על ידי המשרד להגנת הסביבה, היא טובה משמעותית ממקומות אחרים בישראל, דוגמת גוש דן. הדו"ח מצביע על שי פור דרמטי באיכות האוויר במפרץ חיפה בשנים האחרונות. בז"ן השקיעה סכו מי עתק במתקנים סביבתיים ותמשיך לפעול בשיתוף הגורמים המקצועיים המפקחים עליה, לעמידה בדרישות סבי בתיות שהן מהמחמירות בעולם".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בת גובה: "המשרד מפקח ואוכף באופן רציף על כלל מפעלי מפרץ חיפה, מיישם תו כניות הדוקות להפחתת פליטות למ פעלים ומשקיע משאבים רבים כולל תקציב וכוח אדם במטרה לשפר את איכות האוויר לתושבי מפרץ חיפה - והנתונים מעידים על כך שיש שיפור משמעותי בשנים האחרונות. יודגש, כי המסמך שפרסם מרכז המידע של הכנ סת, הנוגע למתחם בז"ן, מרכז אך ורק את הדיגומים שבהם הערכים שנמדדו היו גבוהים מהערכים הקבועים בערכי הפליטה. מדובר אך ורק על 23 בדיקות מזהמים שלא ניתן לבצע עליהן אכיפה מתוך 63 חריגות בבדיקות המזהמים שנמצאו – כלומר בניגוד למשתמע, לא מדובר ב 40% מכלל הבדיקות שבוצעו, שהיו לפחות של 1,500 מזהמים".

 ?? צילום: הרצי שפירא ?? המפעלים במפרץ חיפה
צילום: הרצי שפירא המפעלים במפרץ חיפה
 ??  ??
 ??  ?? ח"כ פארן
ח"כ פארן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel