Israel Hayom

מרקל: נפעל להוציא את איראן מסוריה

בפגישה עם רה"מ נתניהו הבהירה קנצלרית גרמניה: "ההשפעה האזורית של איראן מדאיגה עבור ביטחון ישראל" ● ה"טיימס": מסמך מארכיון הגרעין שחשף המוסד מוכיח שהאחריות להעשרת אורניום עברה למשרד ההגנה האיראני ● אריאל כהנא, עם פמליית רה"מ באירופה,

- יורי ילון, כתבנו בירושלים

שגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן, שוב נחלץ להגנת ישראל אל מול התקשורת העולמית. הפעם, יצא השגריר באופן נחרץ נגד האופן שבו סוקרה ישראל בסבב העימותים האחרון בגבול רצועת עזה.

את דבריו השמיע השגריר פרידמן בכנס "מדיניות ועיתונות" של סוכ נות הידיעות "מדיה ליין", שנערך אתמול במלון מצודת דוד בירושלים, שבו דנו עיתונאים )ישראלים, אמ ריקנים, פלשתינים, מצרים ודרוזים( וכן פוליטיקאים מובילים בסוגיות הבוערות ביותר בקרב אנשי התק שורת המסקרים את המזרח התיכון.

השגריר פרידמן בירך את מדיה ליין, ובהמשך הבהיר כי הסיקור הת קשורתי של המתרחש בעזה לא היה מוצדק ברובו ולא מעמיק דיו.

"בשלושת השבועות האחרונים הכותרות עסקו בעיקר במצב הל חימה בעזה. הרבה ביקורת על יש ראל, חלקה לגיטימית. אני חושב שאפילו מדינת ישראל עצמה טרם השלימה את בדק הבית בעקבות מה שקרה", אמר פרידמן.

לדבריו, "יכול להיות שהיו דברים שישראל יכלה לעשות טוב יותר. אני בטוח שתמיד אפשר למצוא דברים כאלו. אבל עם כל הביקורת שיש ראל קיבלה, אף לא אחד מהמבקרים זיהה דרך פחות קטלנית שבה ישראל יכלה להגן על עצמה בארבעת הש בועות האחרונים. אם מה שקרה לא היה נכון - מהו הדבר הנכון לעשות? בסביבה התקשורתית שלנו 9 מתוך 10 כתבות על עזה מעבירות ביקורת קשה על ישראל".

נפגש עם מקרון - להיערך ליום שא חרי קריסת ההסכם, אם כך אכן יקרה. בהמשך צפוי רה"מ להיוועד עם ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי.

הפסד של מאות מיליוני ד'

אף שהמעצמות באירופה טרם ייש רו קו עם מדיניות ארה"ב בכל הנוגע לפרישה מהסכם הגרעין והטלת סנק ציות קשות על איראן, ניכר כי חברות אירופאיות דווקא הפנימו את משמעות המהלך. ענקית הרכב הצרפתית PSA ,Group שהיא יצרנית מכוניות פיג'ו, סיטרואן ואופל, הודיעה אתמול כי היא משהה את פעילותה עם חברות אירא ניות מחשש שארה"ב תטיל גם עליה סנקציות. "הקבוצה החלה להשהות את פעילותה המשותפת כדי שתוכל לע מוד בתנאי החוק האמריקני עד ה 6 באוגוסט", נמסר מהחברה.

אם אכן תושהה פעילות הקבוצה, תהיה זו מכה קשה למשק האיראני. ‪PSA Group‬ ויריבתה, יצרנית הרכב רנו, חתמו על חוזי עתק בסך מאות מיליוני דולרים עם חברות איראניות מאז הסכם הגרעין ביולי ,2015 שהיו אמורים להוביל לייצור מאות אלפי מכוניות ולהגברת התעסוקה במדינה.

הסודות שיחשוף נתניהו

במסגרת ביקורו המדיני, בכוונת נת ניהו להציג לפני מנהיגי אירופה מסמ כים סודיים מארכיון הגרעין האיראני, המוכיחים כי משטר האייתוללות פעל לייצר נשק גרעיני. ה"טיימס" הלונדוני דיווח אתמול כי אחד המסמכים המר כזיים הוא תזכיר המעביר רשמית את האחריות לייצור אורניום מועשר ברמה צבאית - ולא אזרחית - לידי משרד ההגנה האיראני. פקודות אלו ואחרות הן חלק ממאגר של 100,000 הקבצים שנגנבו על ידי סוכני המוסד ממחסן איראני בתחילת השנה.

מנגד, מנהיגה העליון של איראן, עלי חמינאי, התייחס אתמול להתפ תחויות האחרונות סביב תוכנית הג רעיון. בנאום טלוויזיוני שנשא לרגל יום השנה למותו של קודמו רוחאללה חומייני, מנהיג המהפכה האסלאמית של ,'79 הוא הבהיר: "האויבים שלנו לעולם לא יוכלו לעצור את התקד מותנו בגרעין... מדובר בחלום עוועים שלהם, וזה לא יקרה."

כמו כן איים חמינאי כי התגובה לפ רישה האמריקנית מההסכם תהיה בק רוב. "הורתי לוועדה לאנרגיה אטומית של איראן להיערך לאפשרות של שד רוג יכולת העשרת האורניום", הוא אמר אך מבלי שהבהיר מתי יחליט לממש את איום זה. בנוסף, הוא שב והבהיר כי תוכנית הטילים הבליסטיים אינה סוגיה למו"מ: "אני אומר לאירופאים - הגבלת התכנית היא בגדר חזון של עולם לא יתממש".

 ??  ?? השגריר פרידמן
השגריר פרידמן
 ??  ?? נתניהו ומרקל, אתמול
נתניהו ומרקל, אתמול
 ?? צילום: אי.אף.פי ?? מרקל ונתניהו
צילום: אי.אף.פי מרקל ונתניהו
 ?? צילום: אי.פי ?? המתקן הגרעיני בבושהר
צילום: אי.פי המתקן הגרעיני בבושהר
 ?? צילום ארכיון: אי.פי ?? מכוניות פיג'ו בבירה טהרן
צילום ארכיון: אי.פי מכוניות פיג'ו בבירה טהרן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel