Israel Hayom

פעם שלישית חדרה

ראש העירייה צביקה גנדלמן חשוד בשוחד בחירות ועבירות מרמה ● הוא השלישי בתפקיד שנחקר בעבירות טוהר המידות ●

- איציק סבן, נצחיה יעקב ויאיר אלטמן

רק חמישה חודשים לפני הבחירות לרשויות המקומיות - התפתחות דרמטית בחקירת פרשת השחיתות בעיריית חדרה.

מעצרו של ראש העירייה, תא"ל (מיל') צביקה גנדלמן, הוארך אתמול בשבעה ימים על ידי שופט בית משפט השלום בראשון לציון גיא אבנון. לגנדלמן מיוחסות עבירות של שוחד בחירות, מרמה והפרת אמונים, קבלת דבר במרמה, סיוע לקבלת דבר במרמה ועבירות נוספות.

בחודשים האחרונים התנהלה במשטרה חקירה סמויה בעיריית חדרה שבמהלכה, כך על פי גורמים במשטרה, "נאספו ראיות שהעלו חשדות לכאורה שגנדלמן ואחרים, כל אחד על פי חלקו, פעלו לכאורה במסגרת תפקידם על מנת לקדם תועלתם של אחרים, וזאת בניגוד לחוק". ביחד עם גנדלמן נעצרו שלושה אנשים נוספים - ראשת לשכתו אורלי נגר, נהגו אברהם אפללו וקבלן. במקביל למעצרם נערך חיפוש בבתיהם ובעירייה. בחקירה שותפים גם חוקרי יחידת יהלום ברשות המיסים, והיא מלווה על ידי פרקליטות מיסוי וכלכלה.

הסנגור: "מעצר מגמתי"

המשטרה ביקשה בדיון להאריך את מעצרו של גנדלמן בשמונה ימים. "תוצרי החקירה הסמויה מחייבים את מעצרם של החשודים", טענה בבית המשפט נציגת יחידת ההונאה (יאח"ה) בלהב ,433 פקד חגית שמר. לדבריה, "התשתית העובדתית שהתגבשה עברה את משוכת החשד הסביר". בתשובה לשאלת בא כוחו של גנדלמן בנוגע למעצרו על רקע הבחירות לרשויות המקומיות השיב פקד שמר כי "אנחנו מתכוונים לעשות את החקירה מהירה ויעילה, וגם הונחינו לעשות כך. זו לא חקירה שתימשך על פני חודשים". עם זאת, היא לא התחייבה שגנדלמן יוכל לחזור לתפקידו 15 ימים אחרי שישוחרר.

השופט אבנון ציין בהחלטתו כי "דומה שאין חולק בדבר קיומן של עילות מעצר הנלמדות מהעבירות המיוחסות לחשוד, ובראש ובראשונה עבירת חשש לשיבוש חקירה".

פרקליטו של גנדלמן, עו"ד ליאור אפשטיין אמר כי המעצרים מגמתיים וחזר בדברי הסיכום חזר על דברים שאמר לו גנדלמן זמן קצר לאחר מעצרו: "למעצר יש סוג של מחיר חברתי", ציטט הפרקליט את ראש העירייה, "בחרתי להיות ראש עיר, אני דמות שלטונית, ואנחנו לא יכולים לחיות בחברה שיש בה מובדלים מהחוק". אפשטיין הוסיף כי אתמול בבוקר זוכה גנדלמן מקובלנה פלילית שהגישה נגדו חברת מועצת העיר. "חובת המשטרה לחקור ושום אדם אינו מעל החוק", אמר, "אך ניסיון העבר מלמד שאוטומטיות המעצר והכותרות בתקשורת לא בהכרח מסתיימים בהרשעה. עבור מר גנדלמן, תושבי העיר חדרה הם בעלי המניות האמיתיים והיחידים, רק כלפיהם חלה החובה, ולהם הסמכות לבחור ולהחליט בקלפי".

זמן קצר לאחר שנעצר לחקירה השעה יו"ר מפלגת "יש עתיד", ח"כ יאיר לפיד, את גנדלמן מחברותו במפלגה. "הנוהל ב'יש עתיד' חד וברור", נמסר מהמפלגה, "איש ציבור שנפתחה נגדו חקירה פלילית ישעה את עצמו מכל תפקידיו באופן מיידי וחבורתו במפלגה תופסק עד לבירור העניין. אנחנו מקווים שהחשדות יתבררו כחשדות שווא".

בין תמיכה להתנגדות

בית המשפט האריך בשבעה ימים גם את מעצרה של ראשת לשכתו של גנדלמן, אורלי נגר, הנחשבת לאשת אמונו. המשטרה מייחסת לה חשד לסיוע למתן ולקבלת שוחד. פרקליטה, עו"ד מיכה פטמן, טען בדיון כי "היא לא שותפה לעבירה, וכל חטאה בכך שהיא עושה את עבודתה הכי טוב שהיא יודעת". גם מעצרו של נהגו של גנדלמן, אברהם אפללו, הוארך בשבעה ימים. פרקליטו, עו"ד מאיר אלמקייס, טען בדיון כי "לשיטתו הוא בסך הכל

נהג. מדובר באדם ללא עבר פלילי". בנוסף, מעצרו של קבלן החשוד במתן שוחד הוארך בשבעה ימים.

התגובות למעצר ראש העירייה לא איחרו להגיע. אחד מעובדי העי רייה אמר כי "גנדלמן הוא ראש עיר טוב לתושבים. אלה שסובבים אותו מסבכים אותו". עובד אחר הוסיף: "זה מצב מטלטל, מביך ולא נעים. הלב נחמץ, אבל אנחנו מקווים שכו לם יצאו זכאים ונקיים ושהמשטרה תבדוק את הדברים עד תום".

מנגד, פעיל פוליטי בעיר אמר כי "זהו יום עצוב לחדרה, אבל יום חשוב לדמוקרטיה. גנדלמן מושחת וצריכים להחליפו. די לנו מרא שי ערים מושחתים". יו"ר האופו זיציה בעיריית חדרה, אוהד מרחב, אמר כי "למרות שאני נחשב לאחד ממבקריו של גנדלמן ודיווחתי על התנהלותו לרשויות החוק, אין לי ולא לאף אחד מהקולגות שלי רצון להחליף את השלטון באמצעות חקי רות משטרה, אלא באמצעות בחירות דמוקרטיות". ואילו חברת מועצת חדרה ויו"ר מפלגת שקיפות, שירלי עודד, שלטענת מקורביה מסרה מס מכים הרלוונטיים בפרשה למשטרה, כתבה בעמוד הפייסבוק שלה כי "אין בי שמחה לאיד על מעצר אנשים. יש להם משפחות וקרובים שעוב רים ימים לא פשוטים. מזה ארבע שנים אני טוענת שהשחיתות בעי ריית חדרה נוגעת בכל פינה, זועקת כמעט מכל פרויקט. הושמצתי, אבל ידעתי את האמת".

בתוך כך, פרקליט המדינה שי ניצן הנחה את המשטרה לסיים את כל החקירות נגד ראשי רשויות שו נות עד לבחירות המקומיות. מדובר בכלל התיקים המנוהלים כעת, על מנת למנוע מצב שבו ראשי רשויות ומועצות יאלצו להתפטר זמן קצר לאחר בחירתם בשל כתבי אישום.

 ??  ?? צביקה גנדלמן, אתמול
צביקה גנדלמן, אתמול
 ?? צילום: גדעון מרקוביץ' ?? ראש העירייה גנדלמן בבית המשפט, אתמול
צילום: גדעון מרקוביץ' ראש העירייה גנדלמן בבית המשפט, אתמול
 ?? צילום: יצחק ברבי ?? הפשיטה על עיריית חדרה
צילום: יצחק ברבי הפשיטה על עיריית חדרה
 ?? צילום: ארז רז ?? גנדלמן עם הקבלן החשוד
צילום: ארז רז גנדלמן עם הקבלן החשוד

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel