Israel Hayom

שיא אולימפי

לשבת בחוף הים, לבקר במנזר עתיק בראש הר, לחגוג בטברנה – ולטפס אל מקום מושבם של האלים טיול לריביירת האולימפוס, אי שם בצפון יוון, יגרום לכם להרגיש על גג העולם ●

- יהונתן מרוז הכותב היה אורח חברת אשת טורס

10:30 בבוקר, זאת אומרת לפנות בוקר, וקפה "Colors" בפראליה )Paralia( שביוון ריק מאדם. אין קונים. גם אין מי שימכור להם. אבל הדלת פתוחה לרווחה. שום דבר, למעט אולי המוסר והמצפון, לא מונע מהעוברים והשבים להיכנס פנימה, להכין לעצמם אספרסו פרדו או פראפה קר מכוסה קצף - ולצאת בלי לשלם.

פתאום מגיח הבעלים משום מקום, ישנוני למראה, ומתחיל את יום העבודה לקול צקצוקיהם המשועשעים של התיירים. אין חשק לשפוט אותו: בגן העדן הזה, שהיוונים מכנים ריביירת האולימפוס, נדמה שאפילו הזמן עצמו נמצא בחופשת בטן־גב תמידית. אז מה לתיירים כי ילינו? עדיף שילונו, ולא חסר היכן.

בתוך כמה שבועות צפויה קטריני ,)Katerini( בירת ריביירת האולימפוס, להתמלא בנופשים וכמותה גם האזור כולו. בצדק: אף שהיא מוכרת פחות לתייר הישראלי, לריביירה - כ־07 קילומטרים של רצועת חוף מרהיבה - יש מה להציע לכל אחד.

בטן־גב כבר אמרנו, אבל חבל להסתפק בכך. הרי כאן נמצא האולימפוס, משכן האלים, ואין כמו הר בגובה 2,917 מטרים כדי להשיג תחושת התעלות.

"חופש או מוות", אומר המוטו הלאומי של יוון, ובחופש הם מבינים. הוכחה ראשונה תקבלו במלון סנטידו )Sentido( בפראליה, הנחשב לפי רבים לטוב ביותר באזור.

בדומה לחלק מהמלונות בסביבה, הוא ממוקם בחוכמה בנקודת מפגש בין פסגות מושלגות לחופים פסטורליים. השילוב הזה - עם הגב לים, עם הראש בעננים - יחלץ מכל אחד את הרומנטיקן, ואם לא, כנראה יעשו זאת הבריכות המחוממות, הספא ושאר הפינוקים הנלווים לדירוג חמישה כוכבים. חוויה דומה יספקו גם מלונות דוגמת ‪,Dion Palace‬ אף הוא בפראליה, Palace־ו Grand בסלוניקי, כ־01 דקות נסיעה משדה התעופה.

בין שמיים לארץ

גם אם עייפתם מהחולות ומרחש הגלים, תמצאו הרבה מה לעשות בריביירה. למשל, לנסוע למטאורה ,)Meteora( אתר מורשת עולמי של האו"ם ומוקד משיכה עיקרי של האזור. כאן עומדים "המנזרים התלויים", שהקמתם החלה במאה ה־41. הם מכונים כך מפני שהם נדמים כתלויים על הסלע בין שמיים לארץ, ואולי גם מפני שמול יופי שכזה קשה להישאר בלתי תלוי. כדאי לבקר במנזר ורלאם )Varlaam( המרשים, המכיל ציורי קיר שהשתמרו היטב גם בחלוף 500 שנה, ושלפי הסיפורים הוקם בידי שני נזירים בלבד, אבן אחר אבן, במשך 20 שנות טיפוס אינטנסיבי בסולמות ובחבלים. על הדרך תוכלו להתרשם גם ממנזר הנשים היפה, איוס סטפנוס ‪.)Agios Stefanos(‬ אגב, נשים יכולות להיכנס למנזרים בשמלות בלבד. מי שלובשת מכנסיים תוכל לקבל חצאית בכניסה, ואף לרכוש אותה תמורת כמה יורו בודדים.

אתר מורשת נוסף של האו"ם, ליד העיר ורגינה ,)Vergina( יספק שעות של הנאה לחובבי היסטוריה וארכיאולוג­יה. מדובר במוזיאון לקברי מלכי מוקדון, ובהם פיליפוס השני, אביו של אלכסנדר מוקדון. באולמותיו החשוכים תמצאו מוצגים עוצרי נשימה (דוגמת הכתר משובץ הדבורים של אחת מנשות פיליפוס); הבעיה היא שאסור לצלם, אלא אם כן תרצו שיקברו אתכם לצד הממצאים ויגלו אתכם רק בעוד אלפי שנים. מומלץ מאוד לשכור את המדריך דמיטריוס קקיאניס (חפשו בפייסבוק: ‪,)Dimitrios Kakagianni­s‬ ארכיאולוג מצודד ושופע כריזמה בעל קול בריטון סמכותי. כשיתחיל להופיע בהפקות של ,BBC־ה זכרו היכן קראתם עליו לראשונה.

המעוניינים לכלול זווית יהודית בטיול ימצאו אותה בווריה )Veria( הסמוכה, וליתר דיוק בשכונת ברבוטה, שבה לא נשארו כמעט יהודים, אך נותרו שרידים וזיכרונות מתקופת השואה ולפניה. רוצים להשיל מעליכם את הכבדות? סעו לאחת הטברנות בקטריני, דוגמת בחארי ‪,)To Bahari(‬ שבה תזמינו מאכלים מסורתיים רבים והרבה אוזו כדי לסייע בעיכולם. ברמקולים תאזינו לזמרי רמבטיקו מזילים דמעות, בעיקר על הדיאטה שלכם שנגדעה בדמי ימיה.

הטופ של הטופ

לא נסיים בלי להתייחס לפסגת הטיול, תרתי משמע: האולימפוס. כאן קבעו אלי יוון את מקום משכנם, וניכר שבחרו היטב; הנוף פשוט לא ייאמן. אם החום מעיק, הזדמנות להצטנן ב"איה קורי" ‪,)Agia Kori(‬ שם מחכים לכם ערוץ נחל ומפל קסומים בלב ההר.

ברכב תוכלו להגיע לגובה נכבד על הרכס, 1,400־כ מטרים, אבל את הדרך לפסגת האולימפוס עצמה אפשר לעשות רק ברגל. בדרך למעלה תיתקלו בעמוד משאלות, שבו תוכלו להפנות בקשה לזאוס תמורת מטבע (נניח, שהטיול לא ייגמר לעולם). במרחק קצר משם, באחת מנקודות התצפית, תחוו את הפלא במלוא הדרו: הים הכחול, ירוק הצמחייה, הריביירה שנפרשת למטה - ושלווה נהדרת. מה יש לומר? זו ההרגשה כשמגיעים לטופ של הטופ.

בקיץ הקרוב גם הישראלים יוכלו להכיר טוב יותר את הריביירה, כאשר אשת טורס תשווק את היעד באופן בלעדי בחבילות שונות. התענוג - והחבילות האלה אכן ראויות לתואר - יעלה לכם 700-400 דולר לאדם, ולעיתים פחות מכך (פירוט מקיף אפשר למצוא באתר אשת טורס). ההגעה תתבצע בטיסות ישראייר Airways־ו Tus לסלוניקי, ומשם ההעברות כלולות במחיר החבילה. אפשרויות הלינה כוללות, כאמור, מגוון מלונות ארבעה וחמישה כוכבים, המתאימים למשפחות, לזוגות וליחידים.

 ??  ?? מפל איה קורי
מפל איה קורי
 ??  ?? מנזר תלוי במטאורה
מנזר תלוי במטאורה
 ??  ?? אחד משיפולי האולימפוס
אחד משיפולי האולימפוס
 ??  ?? אחד המנזרים התלויים
אחד המנזרים התלויים
 ??  ?? בטן־גב. חופשה לא רעה בכלל
בטן־גב. חופשה לא רעה בכלל
 ??  ?? תצפית מהאולימפוס
תצפית מהאולימפוס
 ??  ?? אוכל מקומי
אוכל מקומי
 ??  ?? בריכת המלון ‪Dion Palace‬
בריכת המלון ‪Dion Palace‬
 ??  ?? עמוד המשאלות
עמוד המשאלות
 ??  ?? מאפה יווני קלאסי
מאפה יווני קלאסי
 ??  ?? בניין בשכונת ברבוטה בווריה
בניין בשכונת ברבוטה בווריה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel