Israel Hayom

משחקי הכסף

יורשים, ‪,HOT HBO ,yes OH‬ סלקום TV

- ניר וולף l עובר מסך

חוק מיושן ששלט במשך עשורים במשרדים המפוארים של מקבלי ההחלטות בערוצי הטלוויזיה קבע כי כדי למשוך צופים יש להקרין להם סדרות עם גיבורים שאפשר להתחבר אליהם, לספק קווי עלילה שיאפשרו לצופה הממוצע לדמיין את עצמו בסיטואציה ולהזדהות עם הדמויות. ואז הגיעה "הסופרנוס" ושינתה את כללי המשחק.

היום צורת החשיבה כבר הפוכה - האנטי גיבור הוא הגיבור החדש וכמה שהוא יותר אלים, יהיר ותככן ככה זה עשוי לע בוד עליכם. למעשה, הבינו כולם, זאת הפנטזיה הנסתרת של בני האנוש - להיות המניאק הכי גדול שאפשר, מבלי להתמו דד עם ההשלכות.

"יורשים", הסדרה החדשה של HBO שהגיעה אלינו בסמוך למועד שידורה בארה"ב, מציגה לנו משפחה כזאת - עשירה ומצליחה שלא בוחלת באמצעים. בראשה עומד לוגן רוי )זוכה האמי בריאן קוקס(, המנכ"ל של "ואיסטאר/רויקו" - קונצרן המדיה והבידור החמישי בגודלו בעולם, שעם הגיעו ליום הול דת 80 מצפה ממנו סביבתו לפרוש מניהול החברה ולהעביר את השליטה ליורשיו. מאבקי הירושה בין ילדיו, אשתו ומקורביו נמצאים במרכזו של הסיפור; כמו גם חוסר היכולת של האב לוותר על הכל.

מתבקש כמובן להשוות את זה למשפחתו של איל התקשורת הבינלאומי רופרט מרדוק. יש הרבה מאוד פרטים מקבילים. אולם יותר מכל מזכירה משפחת רוי דווקא את משפחת בלות' הטל וויזיונית מהסדרה הקומית "משפחה בהפרעה", שחזרה בשבוע שעבר לעונה חמישית בנטפליקס )אבל לא משודרת כרגע ביש ראל בגלל סיבוכים משפטיים סביב זכויות השידור, וחבל שכך(.

צפייה מקבילה בשתי הסדרות רק מדגישה את הדמיון ביניהן. בין שזה בדיאלוגים ההזויים, בחיי המותרות, בחשיבות העצמית, ברמיסת בני המשפחה האחרים לצרכים אישיים, בנרקיסיזם ואפילו בתקריבים המהירים של המצלמה. בעוד משפחת בלות' פועלת בעולם של קומדיה שנונה וקופצנית, ה"יורשים" מדל גת בין עולמות ומתקשה לבחור מה היא באמת - אם זו סאטי רה עוקצנית, דרמה משפחתית, קומדיה פרובוקטיבי­ת, או הכל גם יחד. הבעיה הגדולה מבחינתה נוצרת כשהיא מנסה לחבר בין כל הז'אנרים הנ"ל וכתוצאה מכך פוגעת לעצמה באמינות הדמויות והסיפור.

הסצנה בפרק הראשון שבה אחד הבנים )קיראן קאלקין, האח הצעיר והמוצלח של מקולי קאלקין( מתערב עם ילד קטן על מיליון דולר, ואז קורע מול עיניו את הצ'ק שכתב לו, כאילו נכתבה בהשראת הטירוף של משפחת בלות'. מבלי לעשות ספוילר גדול, נרמוז כי הדרך שבה הסתיים קו העלילה הנ"ל היא כנראה ההבדל הכי משמעותי בין שתי הסדרות - "משפחה בהפרעה" מאוד מודעת לעצמה אחרי יותר מעשור על המסך והיתה כזאת כבר מהפרק הראשון, בעוד "יורשים" החדשה עוד מחפשת אמירה או סתם עלילה קצת יותר מעניינת.

‪● ● ●‬

שאפו לשחקנית הישראלית היאם עבאס )ילידת נצרת, זוכת פרס אופיר על משחקה ב"עץ הלימון"(, שמגלמת ב"יורשים" את אשתו השלישית של לוגן, האמא החורגת של היורשים החוקיים, ומצליחה להתעלות בפרק הבכורה על שחקנים בכירים ממנה עם נוכחות חזקה ומסתורית מול המצלמות.

 ??  ?? "יורשים". מנסה לחבר בין כל הז'אנרים
"יורשים". מנסה לחבר בין כל הז'אנרים
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel