Israel Hayom

שיח השיסוי אינו מסייע לנשים

- רונית דרור

נשים אינן קורבנות וגם גברים לא. קורבנוּת היא מצב תוד עתי שבו אדם שנפגע בוחר כיצד להתייחס למצבו החדש. יש החווים זוועות ומסרבים לראות בעצמם קורבנות, ויש שמגדי רים את עצמם ככאלה בעקבות פגיעה שולית. האמירה שכל הנשים הן קורבנות של הגברים מופרכת ונובעת ממיזאנדריה )"שנאת גברים", מונח מקביל ל"מיזוגניה"(. נשים רבות יוד עות להתמודד עם זוגיות מורכבת או פגיעה מינית.

מוטב שנפסיק לזהות נשיות עם קורבנוּת; זה לא מקדם דבר ורק מחריף את השנאה הבין מגדרית. הורגלנו לחשוב על יחסי המינים במונחי עוינות. ההנחה היא שהצלחת צד אחד היא כישלון הצד האחר. שטות מוחלטת. לכולנו יש אבות ואימהות, אחיות ואחים, ילדות וילדים. לכולם אנו קשורים. שנאה, האשמה ורצון לאלף בכוח מגדר שלם, לא יקדמו עולם שבו יש כבוד ואהבה.

שיח השיסוי אינו מסייע לנשים. להפך. המחקרים המל מדים שגם נשים אלימות כלפי גברים ידועים זה 40 שנה. הכחשת הנתון הזה בזוגיות מסכנת את הנשים. במחקרים נמצא שהמנבא הגדול לאלימות כלפי נשים הוא אלימותן כלפי בני זוגן. הוסיפו את הנתון שנשים נפצעות הרבה יותר מגברים, בשל כוחן הפיזי הקטן יחסית, ונגלה שאנו מפקירים נשים ולא מגינים עליהן.

מוטב שנפסיק לזהות נשיות עם קורבנוּת; זה רק מחריף את השנאה הבין מגדרית. הורגלנו לחשוב על יחסי המינים במונחי עוינות. הרצון לאלף בכוח מגדר שלם לא יקדם שינוי

במחקר שפורסם בכתב עת מדעי נחשב על ידי פרופ' זאב וינשטוק, ד"ר מיקי ויינברג ואנוכי, מצאנו שהנטיות ההסלמתיות להתחלת העימותים בין בני זוג הן בעיקר של נשים. זה לא מונע מהלובי הנשי להתעלם מתוקפנותן ומא לימותן של נשים, ולדאוג למערכת תמיכה לנשים נפגעות ולמערכות טיפול וחינוך מחדש לגברים אלימים.

גברים אלימים זקוקים לטיפול, אבל מי שמכיר נשים אלימות, יודע כמה הן חשות אומללות, מתוסכלות וחס רות אונים, ללא קבלת עזרה נפשית. מה יעזור להן המסר החברתי שהן "קורבנות בעולם פטריארכלי שבו הגבר שולט"? גם בחינת הסוגיה הזו נמצאה במחקרים כלא רל וונטית, מפני שגם בצורכי שליטה ודומיננטיו­ת אין הבדל משמעותי בנטיות המגדר. העולם המערבי כבר מזמן אינו "פטריארכלי". נשים מפרנסות, ובניגוד לגברים, יש להן הפריווילגי­ה להישאר בבית אם הן חפצות בכך. נכון שג ברים אחראים לשיעור גדול יותר מההכנסות ברוב משקי הבית, אבל מחקרים וסקרים מראים שהנשים הן שמוציאות את הכסף הזה.

כמובן שקיימת אלימות כלכלית של גברים כלפי נשים, אך למזלנו אנחנו יודעות להיעזר ולבקש סיוע - לעומת גברים שגם אם בת זוגם שולטת בהם או בכספם, יימנעו מבקשת עזרה הנוגדת את טבעם, ורבים מהם ינשכו שפ תיים וימשיכו לחיות בתוך הטרור הזוגי. הם מכירים את חוקי המזונות ויודעים מה יקרה להם אם יתגרשו. ועוד לא דיברנו על כך שֵהמשך שיח אלים, חד ממדי וחד צדדי כלפי מגדר שלם גורם לגברים רבים להימנע מהעסקת נשים, וזה פוגע רק בנו.

"מצד אחד: חמאס דורשים להסיר את המצור וחמישה כרטיסים לישראל ארגנטינה. מצד שני: אם מסי מבטל את הגעתו לארץ, צפויה כניסה קרקעית של מירי רגב לעזה". יבגני זרובינסקי בטוויטר, בתפקיד המתווך הבלתי הוגן

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel