Israel Hayom

"תמיכת סובול בעפיפוני האש הייתיאלדהז­התיייתייצר­יחבעופיפון­ת לה",צאמרד האי,אעוורריברה"

"אילוהי י בע ה מפ הצת המחז סע √ השר אקוניס: "מנותק מהמציאות" √ סובול: "כואב לי לראות את הסבל בצד השני"

- מתי טוכפלד

סערה בעקבות דבריו של המחזאי יהושע סובול, שהביע הזדהות עם טרור העפיפונים: השר אופיר אקוניס אמר כי מדובר בהתייצבות לצד האויב הערבי, אולם סובול לא חזר בו מדבריו. בראיון בגלי צה"ל אף השווה סובול את הטרור הערבי כנגד יהודים מרצועת עזה לפיצוץ מלון המלך דוד על ידי אנשי האצ"ל בשנת 1946.

הסערה החלה עם פרסום דבריו של סובול ב"ישראל היום", שאותם אמר שלשום ב"פורום עץ הזית" - מפגש משותף ליוצרים יהודים ויוצרים ערבים. במסיבת העיתונאים שקיים באירוע אמר סובול: "ניסיתי לדמיין את עצמי ילד ברצועת עזה בימים האלה, כששכנים שלי או נהרגים או נפצעים, או קרובי משפחה מוחזרים הביתה כנכים או כגופות מנוקבות. מה הייתי עושה בתור ילד?" תהה סובול - וענה: "הייתי מפריח עפיפון הצתה".

סובול הוסיף: "אני זוכר את עצמי בתור ילד בשרון בשנות ה 40־. הפרחנו עפיפונים, לא עפיפוני הצתה, כי לא היינו מיואשים. אבל כשאדם מיואש, כשנוער מיואש, לא מעניין אותו כלום, הוא ישאיר אחריו אדמה חרוכה".

בחודשים האחרונים, מאז החלו האירועים על גבול עזה, הופרחו כ 600עפיפוני תבערה לשטח ישראל, מתוכם כ 400־ נוטרלו באמצעים שונים אך כ 200־ נחתו בשטח ישראל והציתו דליקות. אנשי שירותי הכיבוי וההצלה עם עובדי קק"ל נלחמים בלהבות כמעט בכל יום במאמץ לעצור את האש.

דבריו של סובול עוררו סערה רבה ברשתות החברתיות, והוא הותקף על דברי ההזדהות שלו עם הטרור הערבי. גם במערכת הפוליטית תקפו את סובול. השר אופיר אקוניס אמר כי "עוד התבטאות אומללה של אלה השייכים למחנה שהטיף שנים לנסיגה ישראלית מעזה - תמורת 'שלום'". לדברי אקוניס, "דבריו של סובול ושל מי שמכנים עצמם 'אנשי רוח' מוכיחים פעם אחר פעם מי כאן מנותק מהמציאות ומי מתייצב תמיד לצד האויב הערבי. מזל שאנשים עם דעות מעוותות כמו סובול הולכים ומתמעטים בעם ישראל והרוב השפוי סולד מהם".

אולם למרות הביקורת, סובול לא חזר בו מדבריו. בראיון אתמול בגלי צה"ל אמר סובול כי "קל נורא להתנפל עלי, ואני מבין את הסערה - כי התרגלנו לחשוב שיש בצד השני בעלי חיים ולא בני אדם". הוא אמר כי הוא מודע לביקורת וכי הוא מוכן לספוג אותה מכיוון שהוא ממשיך להאמין במה שאמר. הוא הדגיש: "אינני תומך בהצתת השדות, וזה כואב לי כשאני רואה את זה, אבל גם כואב לי לראות את הסבל בצד השני". סובול הוסיף: "חייבים לפתוח בדיאלוג, חייבים לדבר. תמיד יש אפשרות לפתור את הדברים על ידי דיאלוג". הוא מתח ביקורת על החגיגות לאחר זכייתה של נטע ברזילי באירוויזיו­ן, ואמר: "בעזה נהרגו 60 בני אדם ואצלנו חגגו בכיכר רבין על הזכייה באירוויזיו­ן עד אור הבוקר. זה לא נתפס. איך אנחנו נראים?"

עוד על הפרשה - במדור דעות

 ??  ?? סובול. "מבין את הסערה"
סובול. "מבין את הסערה"
 ??  ?? עפיפון תבערה. "אדמה חרוכה"
עפיפון תבערה. "אדמה חרוכה"

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel