Israel Hayom

בליינד דיי: רואים את מי שאיליתניוו­ריםם יכיהולים,√ם ללףרוגריםא­בניותמעלה

יוםהמודעות­לקה הע ולקוייהראי יצויןהיו כ 834א ב 20ו (כ 15 אחוזים מהאוכלוסיי­ה) מתקשים בראייה שמחה טקלה בת ה 17 לא נותנת ללקות הראייה לעצור אותה ותיגש מחר לבגרות בהיסטוריה "הכל אפשרי בחיים. לא לתת למגבלה לעצור אתכם"

- נועם (דבול) דביר בהכנת הידיעה השתתפו אילן ליזרוביץ ויורי ילון

יום הבליינד דיי, יום המודעות לקהילת אנשים עם עיוורון ולקויות ראייה שמובל זה 8 שנים על ידי המרכז לעיוור בישראל, מצוין היום. זהו אינו יום התרמה, אלא יום מודעות המתקיים בכל שנה בתאריך 6.6 - ההגדרה הרפואית לראייה תקינה, ואף שזה אולי נראה מעט מוזר, דווקא ביום הזה אנשי בליינד דיי מזמינים את האנשים בישראל לא לראות 6/6, ולתת את המקום לאלו שאינם רואים.

מנתוני הלשכה המרכזית לס טטיסטיקה לרגל יום 'הבליינד דיי' עולה כי כ‪834 ‬אלף בוגרים בגילאי 20 ומעלה, כלומר כ15% מהאוכלוסיי­ה מתקשים בראייה במ דיה כלשהיא. עוד עולה מהנתונים כי 13% (כ708 אלף אנשים) מת קשים קושי מועט ו‪2.3% ‬(כ‪125 ‬ אלף אנשים) מתקשים קושי רב או שאינם רואים בכלל, גם אם הם מר כיבים משקפיים (אנשים עם לקות ראייה חמורה).

כמו כן, אחוז המתקשים בראייה עולה עם הגיל: 42% מבני 75 ומע לה מתקשים בראייה במידה כלשהי, 30% במידה מועטה, ול12% יש קושי רב בראייה או שאינם רואים בכלל.

אנשים הסובלים מלקות ראייה מתקשים יותר למצוא עבודה, כאשר אחוז המועסקים בקרב אנשים עם לקות ראייה חמורה בגיל 64-20 הוא 43%, לעומת 76% בקרב שאר האוכלוסייה.

בגרות למרות הקושי

באשר ללימודים, אחוז חסרי תעו דת בגרות גדול יותר בקרב אנשים עם לקות ראייה חמורה בכל קבוצות הגיל: בגיל 64-20 אחוז חסרי תעודת בגרות בקרב אנשים עם לקות ראייה חמורה הוא 50%, לעומת 29% בקרב שאר האוכלוסייה.

אלא שהתלמידה שמחה טקלה )17.5) תלמידת כיתה יא' באולפנת צפירה תיגש מחר (חמישי) לבגרות בהיסטוריה. על אף הקושי בראייה היא למדה עשרות דפים של חומר לימודי בסיוע אביזר של חברת 'אור קם' המתלבש על משקפיה ומסייע לה ללמוד.

"אני בדרך כלל מתחילה לקרוא לבד וכשהעניים מתעייפות אז אני משתמשת במכשיר 'הדור החדש' הוא מחלף אותי בקריאה. המצלמה עם החיישן יושבת על המשקפיים שלי, והיא מצלמת את החומר ומקריאה אותו". מספרת טקלה ומוסיפה: "למ דתי בביומיים האחרונים 150 עמודים, אני קצת לחוצה מהבחינה ובבחינות שיש המון חומר לקרוא זה מקשה עלי, יש לחץ אבל מתגברים".

עוד מספרת שמחה: "אנשים סביבי לא תמיד רואים את המגבלה שלי, אבל יש התמודדויות בחיים וביום יום, למשל כשאני רוצה להגיע למ קום מסוים או לתפוס אוטובוס יותר קשה לקלוט אותם מרחוק. היום יש כמעט כל דבר בטלפון וזה מקל על החיים. אני מוצאת דרך לעקוף ולה תגבר על הכל". עוד היא מספרת: "אני מתכוונת להתנדב לצהל, אני עדיין לא יודעת מה יהיו האופציות, אבל אני רוצה לעשות משהו משמעו תי שאני אדע שתרמתי ולא העברתי סתם את זמן". למרות הקושי שמחה טקלה בטוחה בעצמה, "אין לי ספק שאני אוציא תעודת בגרות מלאה, זה לא יעצור אותי מלעשות דברים שכל בנאדם אחר עושה.

"המסר שלי הוא שהכל אפש רי בחיים. לא לתת למגבלה לעצור אותך".

 ??  ?? טקלה. "אין לי ספק שאני אוציא תעודת בגרות מלאה"
טקלה. "אין לי ספק שאני אוציא תעודת בגרות מלאה"
 ??  ?? הנשיא ריבלין היה המבקר המיליון בתערוכת "דיאלוג בחשכה" בחולון
הנשיא ריבלין היה המבקר המיליון בתערוכת "דיאלוג בחשכה" בחולון

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel