Israel Hayom

"לא גנבנו אף שחקן, תמיד היו שני צדדים לחגיגה"

- שי ארצי

מקשיב לכל אלה שאמרו לי 'אל תגיע לישראל, יש שם מלחמה?' איך אתה מסביר את ההתרסקות של מכבי העונה?

"זה לא רק העונה. שנה שעברה היינו 12 נקודות אחרי ב"ש, צמצמנו לשלוש ואיבדנו את הגביע לקבוצה הרבה יותר גרועה מאתנו. שנה קודם לכן, הגענו למקום הראשון עם פטר בוס ופתאום לא ניצחנו שלושה משחקים. השנה הגענו פעמיים למקום הראשון ולא המשכ נו הלאה. כל פעם תפסנו את הפסגה והתרסקנו. זה לא קשור רק לשחקנים, כי השנה ניצחנו את ב"ש בשלושה מתוך חמישה משחקים. יש פה משהו שקשור לאצטדיון, לווינריות, לפציעות שהיו לנו במהלך העונה. היתה חסרה לנו אנרגיה.

"יכולנו להשיג יותר העונה, ואולי אם לא היינו זוכים באליפויות שלנו ברצי פות, אלא שנה כן ושנה לא, ההשקפה היתה שונה לגבינו. בכל מקרה, בסוף יזכרו לנו שבשש שנים הבאנו שלוש אליפויות והשגנו שלוש סגנויות". למה הפועל ב"ש צמחה ומכבי הול כת לאחור?

"כרגע הכל זורם לב"ש. הם מנצחים משחקים שהם לא אמורים לנצח, האצט דיון עושה את ההבדל. יש להם מזל שיש להם את השחקנים הכי טובים כרגע, כי וואקמה למשל היה חייב לעזוב את ישראל לפני שנתיים והוא נשאר. הם

הצליחו לשמור על מה שהם בנו, ואצלנו זהבי עזב והשאיר חור גדול, אחרי זה בן חיים עזב וסבלנו מזה". זהבי הוא הבחירה הכי טובה שע שית עבור מכבי?

"כמובן. עבורי הוא השחקן הישראלי הכי טוב שיש. הוא מנהיג, ווינר מלידה, בעל סיומת אדירה והכי חשוב - הוא יכול להבקיע שלושער ולמחרת באימון להגיע ראשון ולדרוש מעצמו עוד. זו מנטליות שלא רגילים לראות". מה אתה חושב על מעורבות של בעלים בהחלטות של מאמנים?

"זה לא נורמלי. יש אנשים שמרגי שים שאם הם הבעלים של המסעדה הם יכולים לעשות מה שהם רוצים, אבל בכדורגל זו יכולה להיות טעות גדו לה מאוד. יש מקומות שזה עבד בהם, אבל אני מעדיף שהחלטות מקצועיות יתקבלו על ידי אנשי מקצוע, ככה חונכתי על ידי אבא שלי". גולדהאר לא התערב לך ככה?

"אף פעם".

אז למה ליטו וידיגאל אמר שמיטש הביא אותו ולא אתה?

"הוא אמר מה שהוא אמר. אני הייתי זה שה ניח את השם של ליטו על השולחן. אתה חושב שמיטש ידע לפני כן מי זה ליטו וידי גאל? אני אחראי להבאתו. בסופו של דבר זו לא היתה החלטה מוצלחת, אבל כשלוקחים הח לטות לא תמיד יודעים מה יהיו התוצאות, אלה החיים".

שחקנים טוענים שאם היית ממשיך כמאמן באותה שנה הייתם זוכים באליפות. "בראייה לאחור יכול להיות שזה נכון, אבל

לא הרגשתי נוח להחליף מישהו כמו שוטה ארבלדזה, שהיה ג'נטלמן מהיום הראשון ועד היום האחרון, ולנשוך לו בכסא כמו קניבל. לא רציתי שהוא יר גיש שרציתי את המקום שלו ושאולי אם נעבוד שוב יחד בעוד כמה שנים הוא יחשוב שאני רוצה את המקום שלו. אולי ההחלטה היתה לא נכונה, אבל זו היתה ההחלטה הכי נכונה עבורי". מה קרה בינך לבין פאקו אייסטרן?

"לא הרבה. הוא אמר עליי רק דב רים טובים ואני אומר עליו רק דברים טובים, אבל לא ראינו דברים באותה צורה ועשינו את זה בכבוד". בכל זאת הוא זכה בטרבל.

"וחודשיים אחרי זה העפלנו לליגת האלופות. נכון שבעונה אחר כך לא זכינו בתואר, אבל סיימנו אותה עם 82 נקודות, בעוד שעם פאקו זכינו באליפות עם 71 או 72 נקודות. זכינו עם פאקו בתארים, אבל לא שיחקנו באירופה וכל הש בועות היו לו חופשיים. אני דווקא אוהב את הכדורגל שלו, אבל התוכניות שלו למכבי היו מאוד גדולות. הוא רצה לעשות הרבה שינויים ולא הייתי בטוח שהם צריכים להתבצע". אתה מסכים עם הביקורות שלפיהן כשלת בבחירת הז רים לאורך השנים? "70 אחוז מהזרים בישראל לא נשארים אחרי עונה אחת. המפתח בליגה הוא השחק נים המקומיים ולכן החלטנו להשקיע בישראלים ולא לק נות זרים. למדתי באיחור, אחרי שעשיתי כמה טעויות, שהזרים ורמוט. הוא לא ידע צילום: עמי שומן

שיצליחו כאן הם רק לידרים ובעלי מנ טליות חזקה ולא דריבליסטים גדולים". מה לגבי הטענות שפנית לשחקנים תחת חוזה?

"מי שפונה לשחקנים זה סוכנים. אם סוכן שואל אותי אם אני אוהב שחקן מסוים ואני עונה לו 'כן' והמחיר בסדר, מה הבעיה? הפעם היחידה שפניתי ישי רות לשחקן היתה לפני שש שנים עם יניב קטן. תדמיין איזה נאיבי הייתי. היו פרסומים ושמועות שרוצים לח תוך אותו אחרי שהוא הודח מהסגל של מכבי חיפה. אמרתי לו 'שמע, אתה סמל בחיפה, אין לי בעיה שתבוא לחצי שנה ואם חיפה תחליף מאמן תחזור לשם'. רצית לעזור לו מתוך כבוד, לא ניסיתי לגנוב שחקנים מחיפה". גם הפועל ת"א השמיעה בזמנו טע נות דומות נגדך.

"דבר ראשון אני שמח שהם חזרו לליגת העל. אני אף פעם לא נהנה מכך שהיריבות שלך סובלות, כי בסוף יש קארמה. הפועל היו זקוקים לכסף, אנחנו רצינו את השחקנים שלהם, מה הבעיה? זה ביזנס. עובדה שהם החתימו את רייכרט ולקחו מאיתנו בהשאלה את גולדברג. גם בין מילאן לאינטר יש יריבות והן מעבירות ביניהן שחקנים".

גילי ורמוט לא ידע שיעבור למ כבי כששיחק בדרבי האחרון שלו בהפועל? "כשדיברנו עם גילי אחרי המשחק על כך שאנחנו צריכים לסכם את התנאים שלו הוא היה בשוק. בוודאי שהמועדונים ידעו על העסקה, הפועל היתה חייבת למכור אותו, אבל השחקן והמאמנים לא ידעו. במשחק הזה הוא נלחם ועשה הכל לנצח אותנו. לא גנבנו אף שחקן, תמיד היו שני צדדים לחגיגה".

"מכבי מחוץ לשוק"

עם כל הדברים הטובים שנזכור מק רויף, יהיה קשה לשכוח את התקרית הביזארית שלו מול איתן טיבי. "אמר תי שאני מצטער על התדמית שנגרמה לי בגלל זה, אבל לחלוטין הייתי עושה זאת שוב", מבהיר קרויף. "אגב, עשי תי משה דומה ליצחקי בשנה שעברה. נראה לך שאיתן רק ניסה לקרוא עליי תיגר? נו באמת, המצלמות מראות רק את הסוף, אבל כל מי שהיה על הס פסל יודע שעשיתי את הדבר הנכון.

"איתן בחור טוב, נאמן, אבל לכמה שניות הוא איבד את זה. הוא היה מאוכזב ונתן לאמוציות שלו להתג בר עליו בזמן שהקבוצה היתה צרי כה אותו". איך מכבי תתמודד עם עניין הפייר פליי?

"לא תהיה כאן דרמה גדולה. באר בע השנים האחרונות כמעט ולא קנינו שחקנים מהליגה, אלא בעיקר מב חוץ. יש צעירים שחוזרים מהשאלה ומוכנים. זרים לא צריך לקנות, כי יש מספיק שאפשר להביא בהעברה חופשית, כך שאני לא חושב שלמכבי יהיו בעיות.

"קבוצות שחושבות שיוכלו למכור למכבי שחקנים צריכות להבין שהיא מחוץ לשוק ההעברות ולא יכולה לק נות שחקנים. בישראל אי אפשר לע שות כסף מכדורגל. הבעיה של מכבי היא שמבחינת הכנסות היא הגיעה למקסימום". לדעתך צריך לצמצם את הליגה?

"ממש לא. יהיה משעמם לשחק 5-4 פעמים בשנה נגד אותה קבוצה. לדעתי זה רעיון מגוחך ולא נראה לי שיקרה". איך האוהדים בארץ יזכרו אותך?

"תמיד אמרתי שאני מקווה שאחרי שאעזוב יגידו עליי שעשיתי משהו חיובי לכדורגל הישראלי, זו היתה האמביציה הכי גדולה שלי. מאמנים, בעלי קבוצות ואוהדים של קבוצות אחרות מעריכים אותי ואומרים שע שיתי טוב לכדורגל הישראלי".

ספורט זה הכוח הכי חזק בעולם, יותר מפוליטיקה. תשקיעו בספורט, תשקיעו בשינוי תרבות הספורט. ישראל צריכה לייצר רוח קבוצתית שתלך לפניה"

אחרי שש שנים ולא מעט מסיבות פרידה, ג'ורדי קרויף מסכם תקופה √ על המעבר של ורמוט: "הוא היה בשוק, המועדונים ידעו" √ ההישג האישי: "הבאתי מקצוענות והוצאתי החוצה את התקשורת" √ הבעיות בכדורגל הישראלי: "אין אצלכם תרבות ספורט מקצוענית" √ וגם על מות אביו: "חשבנו שיהיו לנו עוד 4-3 שנים איתו" √ ראיון מיוחד מי שליווה את ג'ורדי קרויף במהלך העונה הנוכחית ראה אותו כמעט בכל מצב רוח אפשרי, אבל אתמול המאמן היוצא של מכבי ת"א היה נראה נינוח מתמיד. הוא לא ממהר לענות לסוכנים שמנסים לארגן לו עבודה, אין עליו לחץ והחיוך לא יורד לו מהפנים.

"אני לא חושב שהפכתי להיות ישראלי, נשארתי מי שאני", פותח קרויף את ראיון הפרידה המיוחד שה עניק ל"ישראל היום". "כן התאמתי את עצמי לנסיבות, כי יש דברים שאאפשר לשנות ויש דברים שלא. ההישג הכי גדול שלי במכבי הוא שה באתי מקצוענות ושהצלחתי להוציא החוצה את התקשורת. לא הייתי אומר שניצחתי במלחמה הזאת, אבל ניצחתי בהרבה קרבות. טוב לספורט הישראלי שמועדונים אחרים למדו מאתנו שצ ריכה להיות דרך מקצוענית". מה הבעיה של הכדורגל הישראלי? "יש לכם הרבה ספורטאים טובים, לא רק בכדורגל, אבל תרבות ספורט מקצוענית אין. שחקן כאן נותן שני משחקים טובים וישר יובנטוס רוצה אותו. הכל מתבסס על אמוציות, אין סבלנות. ברגע שמתפרסמים הזימונים לנבחרת, למי תפנה - לשחקן שקיבל זימון בכורה ומתרגש, או לשחקן שלא זומן ומאוכזב? ברור שלשחקן שלא זומן, כי התקשורת מחפשת בלאגן. בי שראל, אם השחקן לא מדבר אז האבא והאחים שלו מדברים".

הנבחרת שלנו כושלת שנים רק בגלל התקשורת?

"מה זה בשבילך כישלון? לא לנצח את ספרד ואיטליה ולסיים אחריהן זה נורמלי לחלוטין. יש לשחקנים את האיכות, אבל הם חייבים לשנות את המנטליות, לשלוט ברגשות כשע צבנים או מאוכזבים, לעשות סוויץ' בראש ולחשוב 'מה אנחנו יכולים לע שות עבור הנבחרת' ולא 'מה הנבח רת תתרום לי'. אלה דברים שחייבים להשתנות, אבל אף אחד לא תורם לשינוי הזה - לא ההורים, שחושבים שהבן שלהם הוא מסי, לא הסוכנים ולא התקשורת.

"גם הממשלה צריכה להשקיע כס פים במתקנים. ספורט זה הכוח הכי חזק בעולם, יותר מפוליטיקה, בכל מקום בעולם. תשקיעו בספורט, תש קיעו בשינוי תרבות הספורט. בכל הנ בחרות הגדולות יש שחקנים מדהימים שלא מוזמנים או יושבים על הספסל, אבל פה כולם נעלבים. ישראל צריכה לייצר רוח קבוצתית שתלך לפניה".

זה נכון שרצית לעזוב את מכבי אחרי שאבא שלך נפטר?

"כן. הרגשתי שזה כבר יותר מידי עבורי. מכבי, אבא שלי, הביזנס שהיה של אבא שלי, המשפחה שלי, היה לי הרבה על הכתפיים ולא הייתי בטוח שאני יכול להמשיך לצמוח עם מכבי. כל הסימנים הראו לי שאני צריך לע זוב - אבא שלי נפטר, עברנו אצטדיון, זהבי עזב, אבל מיטש תמיד היה טוב אליי ולא יכולתי לעזוב אחרי שזה בי הלך".

רוצה לספר קצת על התקופה שע ברת אחריך שאביך נפטר?

"כשמישהו חולה בסרטן בדרך כלל הסוף תמיד עצוב. הסרטן אוכל אותך חי, הורס אותך, אבל לא ציפינו שזה יקרה כל כך מהר, חשבנו שיהיו לפ חות עוד 4-3 שנים איתו. זה היה רגע קשה לכולנו - לי, למשפחה, לעוב דים שלו בקרן. אבא שלי השאיר חור גדול כשעזב".

"בחיים צריך אתגרים"

על השאלה האם המעבר מעמדת המנהל המקצועי אל הקווים היה נכון עבורו, אומר ההולנדי: "בחיים צריך קצת אתגרים. אני לא יכול לשבת על אותו כסא ובמקום הנוח שלי כל הזמן, יש לי אופי של מטייל. אני אוהב את גרים ואוהב לבחון את עצמי. ידעתי שזה יהיה סיכון אדיר עבורי לאמן, במיוחד אחרי כל השחקנים שעזבו ואחרי שידעתי שהשנה לא נוכל כמעט להשקיע כסף ברכש כי היינו חייבים להוריד את התקציב והבאנו רק שח קנים חופשיים. ידעתי למה אני נכנס, אבל בחיים חייב לנסות ולמדתי המון מהשנה הזאת. מה היה קורה אם הייתי

 ?? צילום: עמי שומן ?? קרויף. "מה היה קורה אם הייתי מקשיב לכל אלה שאמרו לי 'אל תגיע לישראל, יש שם מלחמה?'
צילום: עמי שומן קרויף. "מה היה קורה אם הייתי מקשיב לכל אלה שאמרו לי 'אל תגיע לישראל, יש שם מלחמה?'
 ?? צילום: עמי שומן ?? עם וידיגאל. "אני אחראי להבאתו"
צילום: עמי שומן עם וידיגאל. "אני אחראי להבאתו"
 ??  ??
 ?? צילום: עמי שומן ?? נפרד מזהבי. "כל הסימנים הראו לי שאני צריך לעזוב, אבל לא יכולתי לעזוב אחרי שזהבי הלך"
צילום: עמי שומן נפרד מזהבי. "כל הסימנים הראו לי שאני צריך לעזוב, אבל לא יכולתי לעזוב אחרי שזהבי הלך"
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel