Israel Hayom

כבש את הפסגה

כמו רייגן לפניו, טראמפ נועד עם מנהיגה של אימפריית רשע, שילם מחיר מינימום - והשיג את המקסימום ● הוא הראה לעולם איך עושים זאת נכון: באים מעמדת כוח, ולא חוששים להפעילו כשצריך ● ומה עם הנובל? אפשר לדלג על הטקס, ופשוט לבקש מאובאמה להעביר לטראמפ את הפרס

- בועז ביסמוט

בדיוק כמו נשיא רפובליקני אחר )רייגן(, הצליח אתמול דונלד טרא מפ להשיג את המקסימום במיני מום מחיר. בעולם של אתמול קראו לאימפריית הרשע בריה"מ. רייגן, הנשיא שכה אהבו לזלזל בכישו ריו, נפגש ברייקיאווי­ק עם עמיתו הסובייטי גורבצ'וב. המפגש הוביל לקריסת האימפריה הסובייטית, כמעט מרצון.

אתמול היה זה תורו של טראמפ לעשות צעד מקביל מול אימפריית הרשע האסיאתית. מנהיג צפון קו ריאה מקבל את הרעיון של חצי האי הקוריאני מפורז מנשק גרעיני ומוכן לוותר על טילים ארוכי טווח. ומה נתנה לו אמריקה עד עתה בתמו רה? וושינגטון לא מוכנה לבטל את העיצומים. יחי ההבדל בין השיחות עם צפון קוריאה לשיחות עם איראן, בין מעצמת על למדינה רגילה. במילים אחרות: ההבדל בין אובאמה לטראמפ.

בדיוק כמו נשיא רפובליקני גדול אחר )רייגן(, הצליח אתמול נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, במהלך מפגש הפסגה בסינגפור, להשיג את המ קסימום במינימום מחיר.

בעולם של אתמול קראו לאימפריית הרשע בריה"מ. רונלד רייגן, הנשיא האמריקני שכה אהבו בתחילה לזלזל בכישוריו )"שחקן סוג ,("'ב נפגש ברייקיאווי­ק עם עמיתו הסובייטי מיכאיל גורבצ'וב. המפגש הוביל לקריסת האימפריה הסו בייטית, כמעט מרצון.

אתמול זה היה תורו של הנשיא דונלד טרא מפ לעשות צעד מקביל מול אימפריית הרשע האסיאתית. מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג און, מקבל את הרעיון של חצי האי הקוריאני מפורז מנשק גרעיני, מוכן לוותר על טילים ארוכי טווח המאיימים על ארה"ב, וגם - עוד לפני מפגש הפ סגה ההיסטורי - שחרר שלושה שבויים. ומה נתנה לו אמריקה עד עתה בתמורה? וושינגטון לא מוכנה לבטל את העיצומים החלים על צפון קוריאה. יחי ההבדל בין השיחות עם צפון קוריאה לשיחות עם איראן, בין מעצמת על למדינה רגילה. במילים אחרות: ההבדל בין אובאמה לטראמפ.

המציאות מוכיחה: קר שם בחוץ

עידן טראמפ החל עם כניסתו לבית הלבן בינואר ,2017 אבל למציאות העולמית החדשה התוודע העולם ב 12 ביוני ,2018 תאריך היסטורי שנכ דינו ילמדו עליו. מפגש הפסגה בסינגפור הוכיח לכולנו כי אין לזלזל בנשיא ה 45 של ארה"ב, גם אם עבור חלק מאיתנו זה אומר לאכול את הכובע )בתיאבון(. בניגוד לטענות ולתחזיות, טראמפ החזיר את אמריקה להנהגת העולם. לא עוד "להוביל מא חור" נוסח אובאמה )המלחמה בלוב ובסוריה(, אלא לנהוג מהקוקפיט, תוך כדי הבנת המטען האנושי הכביר מאחור. דוקטרינת טראמפ היא גם לא לה תרגש ממנהיגי המערב )פסגת ה (G7 אם תוכ ניותיהם אינן תואמות בהכרח את האינטרסים של הממשל הנוכחי. טראמפ הוכיח אתמול לעולם כי נחישות במדי ניות החוץ משתלמת, וכי אין מנוס מהפעלת כוח כשצריך - שכן בעולמנו, רק כך תזכה לכבוד בעל ערך. טראמפ הוא נשיא מזן אחר. נכון, הוא לא קו נפורמיסט ולא עונה על ההגדרות שלומדים בבתי הספר למדעי המדינה. אולי טוב שכך; היום מלמ דים באקדמיה שהאדם הוא טוב מיסודו, ורעיונות שוחרי שלום התפשטו במערכות העיתונים, אבל מתברר שהמציאות אינה מצייתת לתכתיבי החכ מים במגדל השן וסייעניהם בתקשורת. קר בחוץ, ויש משטרים עוינים, וכפי שאומר הנשיא טראמפ בסגנונו הישיר: "יש אנשים שהם מאוד מאוד רעים".

כן, יש מה לחגוג

מפגש הפסגה בסינגפור וההסכם המתגבש נות נים לנו תמונת מראה של הסכם הגרעין האיראני. טראמפ הראה לעולם - וגם לאובאמה - כיצד עו שים זאת נכון. בעוד אובאמה ניגש לטהרן בגישה מרצה - שהתבררה כמתרפסת וכסימן של חולשה

טראמפ החזיר את אמריקה להנהגת העולם. לא עוד "להוביל מאחור" אלא לנהוג מהקוקפיט, ולא להתרגש ממנהיגי המערב אם תוכניותיהם אינן תואמות את האינטרסים של הממשל הנוכחי

- טראמפ הגיע מעמדה ברורה ומופגנת של כוח ועוצמה. בזמן שאובאמה רצה להסיר את הסנקציות מעל המשטר האיראני, דואג טראמפ להשאיר אותן כמו חרב מתהפכת מעל צפון קוריאה. אבל מה עם זכויות האדם בצפון קוריאה, זועקים עמיתיי. באמת, מה עם זכויות האדם באיראן? אלו שהופקרו על ידי הנשיא אובאמה, שביוני 2009 התעלם ממחאת "התנועה הירוקה"; פעיליה הקרי בו אז קורבנות במלחמה על חירות העם האיראני, אבל באוקטובר של אותה שנה, אובאמה היה טרוד בחידוש שיחות הגרעין עם משטר האייתוללות.

אגב, מה עם זכויות האדם ברצועת עזה - לאלה הסבורים שהגיע הזמן לנהל מו"מ עם חמאס? או זכויות האדם של שכנינו הפלשתינים, כאשר לערפאת הוענק ב 1994 פרס נובל לשלום? תחי הצביעות.

אז כן, מותר להתעלם מכותרות לא נכונות כפי שראינו בתקשורת הישראלית, מהסוג שקו בע בידענות כי "אין מה לחגוג". ובכן, יש מה לחגוג. יש מנהיג לעולם החופשי, ובמקרה הוא הכיר בירושלים כבירת ישראל והעביר אליה את שגרירות ארצו.

דבר אחרון: אפשר לחסוך את הטקס באוסלו. אפשר שוועדת פרס נובל לשלום תבקש מאובאמה להעביר בוושינגטון את הפרס לנשיא שבא אחריו.

מפגש הפסגה וההסכם המתגבש נותנים לנו תמונת מראה של הסכם הגרעין האיראני. בזמן שאובאמה רצה להסיר את הסנקציות מעל איראן, דואג טראמפ להשאיר אותן כמו חרב מתהפכת מעל צפון קוריאה

 ?? צילום: אי.פי ?? חיוכים בסיאול: דרום קוריאנים חוגגים את פגישת טראמפ קים, אתמול
צילום: אי.פי חיוכים בסיאול: דרום קוריאנים חוגגים את פגישת טראמפ קים, אתמול
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ?? צילום: אי.פי ?? מצביע לכיוון חיובי: טראמפ וקים, אתמול
צילום: אי.פי מצביע לכיוון חיובי: טראמפ וקים, אתמול
 ??  ?? סקרנות בפיונגיאנג: קוראים דיווחים על הפסגה
סקרנות בפיונגיאנג: קוראים דיווחים על הפסגה
 ??  ?? אובאמה עם הנובל ב .2009 שייתן אותו ליורש
אובאמה עם הנובל ב .2009 שייתן אותו ליורש

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel