Israel Hayom

רשת וערוץ עשר: האיחוד

שני הגופים חתמו על מזכר הבנות, שלפיו יתאחדו לגוף אחד ● הסיבה: ההפסדים הכספיים שנגרמים לערוצים מאז פיצול ערוץ 2 ● מי מרוצה מהמהלך, מי חושש ומה יקרה ללוח השידורים?

- ערן סויסה

שבעה חודשים לאחר פיצול ערוץ ,2 רשת וערוץ עשר בדרך לאיחוד: הצדדים חתמו על מזכר הבנות, שלפיו שני הגופים יתאחדו. אם האיחוד ייצא לפועל רשת תהיה בעלת השליטה בגוף המאוחד, ומנכ"ל רשת, אבי צבי, צפוי להיות מנכ"ל הגוף המאוחד. יו"ר רשת, יוסי רוזן, צפוי להישאר היו"ר של הגוף המאוחד. המשמ עות היא ששוק הטלוויזיה יחזור לפעילות של שני ערוצים מסחריים בלבד, לצד ערוץ 11 של תאגיד השידור הציבורי.

"בעלי המניות של רשת ושל ערוץ עשר העבירו לממונה על ההגבלים העסקיים מזכר הבנות, שעליו חתמו, בעניין מיזוג בין החברות", נאמר בהודעה הרשמית שיצאה. "שוק הפרסום המצומצם בישראל אינו מאפשר הפעלת שלושה ערוצי טלוויזיה ללא הפסדים של מאות מיליוני שקלים בשנה".

עוד נאמר בהודעה: "המיזוג של רשת, המתמחה בתוכן, בפורמטים ובריאליטי, עם ערוץ עשר, שמתמחה בחדשות, באקטואליה ובדוקומנטר­י - יאפשר לחברה הממוזגת לשמור על פעילות יציבה ולהציע לקהל הישראלי טלוויזיה טובה יותר, שתבוסס על השקעה משמעותית בתוכן איכותי ומקורי. כמו גם לשמר את הפלורליזם התקשורתי בכך שתובטח פעילותה של חברת חדשות עצמאית נוספת".

חשש מסגירת ערוץ עשר

כיום רשת מחזיקה ב 50 אחוז מחברת החדשות של ערוץ 2 לשעבר, יחד עם קשת. כדי שההסכם ייצא לפועל יהיה עליה למכור את חלקה בחברה. המשמעות היא שקשת תישאר עם חברת החדשות של ערוץ 2 לשעבר, ורשת תחבור לחברת החדשות של ערוץ עשר.

העבודה על מהלך האיחוד של רשת וערוץ עשר נמשכת כבר כמעט שנתיים, אך מגיעה כעת לשיא, ככל הנראה בגלל הפסדים גדולים בחודשים האחרונים של שני הגופים, שמוערכים במאות מיליוני שקלים. נציגי ערוץ עשר פנו אתמול בבוקר לממונה על ההגבלים העסקיים וטענו כי אם המהלך לא יאושר - ערוץ עשר עלול להיסגר.

בקשת מרוצים

לדברי פרופ' רפי מן מבית הספר לתקשורת באוניברסיט­ת אריאל, "מהלך הפיצול של ערוץ 2 לא נעשה בחוכמה. עוד לפני המהלך של הפיצול הזהירו שאין תשתית כלכלית חזקה לשלושה ערוצים בישראל, אבל החלטות בנושא תקשורת מתקבלות לא בחוכמה אלא מערבות שיקולים פוליטיים. עדיף שני ערוצים חזקים עם תשתית כלכלית איתנה על פני שלושה ערוצים חלשים ונחלשים. זה חשוב גם מבחינת הפקות מקור וגם מבחינת חדשות ואקטואליה, כדי שהערוצים יוכלו למלא נאמנה את תפקידם".

כמו בכל מהלך דרמטי מהסוג הזה, יש מי שמרוצה ומי שפחות. באופן אולי מפתיע, דווקא המתחרים בקשת מרוצים מהמהלך, שכן הוא יחזיר אותם למצב של תחרות מול ערוץ אחד בלבד ולא מול שניים. המהלך עשוי להעלות את נתוני הרייטינג שירדו מאוד מאז הפיצול. "גם אם לא נעשתה הרמת כוסית פיזית, תהיה בטוח שהרבה מאוד אנשים צהלו היום בקשת", אומר אחד המעורבים, "הם ידעו שזה יקרה וחיכו שזה יגיע".

מי שפחות מרוצים מהמהלך וחוששים לעתידם הם עובדי ערוץ עשר. ברשת עובדים כיום 220 עובדים ובערוץ עשר כ 450 עובדים, מתוכם כ 350 בחברת החדשות. כשהמהלך ייצא לפועל - רשת תחליט אילו נכסים היא לוקחת איתה מערוץ עשר, הן ברמת התוכן והן ברמת העובדים והטאלנטים.

מנכ"ל ערוץ עשר, יוסי ורשבסקי, כינס אתמול את העובדים בניסיון להרגיעם. הוא אמר לעובדים כי "עסקת המיזוג היא בלתי נמנעת במצב שוק הטלוויזיה שנושא הפסדי עתק. אני רוצה להניח שהעסקה תאושר במהירות אצל הממונה על ההגבלים העסקיים". הוא גם הבטיח לעובדים כי זכויותיהם יישמרו.

מנכ"ל רשת, אבי צבי, פנה אתמול לעובדי רשת במכתב שבו נאמר: "כפי שאמרנו פעמים רבות בעבר, שוק הטלוויזיה המסחרית אינו יכול להכיל שלושה ערוצים מסחריים. אני מאמין כי מיזוג זה הכרחי כדי להשאיר את שוק הטלוויזיה והפרסום עמיד מול האתגרים בעולם הפרסום מחד והתגברות התחרות בעולם התוכן מאידך. אני מאמין במיזוג זה ומקווה שהתהליך יהיה מהיר ומקצועי. אני סומך על כל אחת ואחד מכם שנמשיך להתנהל בצניעות ובמקצועיות בתהליכים המרגשים והמורכבים העומדים בפנינו".

איך ישפיע האיחוד על לוח השידורים? ההערכות הן כי הרצועות המצליחות של רשת, כמו תוכנית הבוקר של אברי גלעד, הילה קורח ומאיה זיו, יישארו בלוח. השאלה היא מה יעלה בגורל מגישי תוכנית הבוקר של ערוץ עשר.

אילו תוכניות ישרדו?

כמו כן, מעניין יהיה לראות מה יהיה ברצועת הלילה, למשל עם התוכנית "הצנרת" של גיא לרר. לרר עזב את ערוץ עשר בטונים צורמים )שם שודרה תוכניתו "הצינור"(, ובקרוב יתאחד עם הערוץ שעד לאחרונה ניהל נגדו הליכים משפטיים. בינתיים בערוץ עשר מנחה את "הצינור" טל ברמן. אחת התוכניות תיאלץ ככל הנראה לפנות את מקומה. שאלה נוספת מעניינת היא מה יקרה עם ליאור שליין ו"מצב האומה", שמשודרת בימים אלה בערוץ עשר. שליין עזב את רשת בטריקת דלת. האם יאפשרו לתוכניתו להמשיך להתקיים בגוף המאוחד?

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel