Israel Hayom

בשורה: בתי דין הלכתיים פרטיים

-

הקמת בתי דין פרטיים, שיאתגרו את בה"ד הרבניים לשפר את השירות, תגשים ערך חשוב של חופש הדת וריבוי דעות בהלכה, בדומה לנעשה בתחום הגיור והכשרות

זה היה יום חג עבור צביה ומי שליוו אותה במאב קה, אך גם עבור כל מי שמוקיר את המסורת וההלכה היהודית, וכמעט איבד תקווה מיכולתה לספק לנשים דרכי מילוט מפני סירוב של איש לסיים נישואים. חברי בית הדין דנו והפכו כל אבן כדי לסלול את הדרך לשחרורה, גם בלי הסכמת בעלה. פסק הדין שניתן מכריז: יש דר כים לפתור מצוקות ואסונות הנגרמים בגלל הלכה אחת שלפיה "האיש מגרש ברצונו". אם בתי הדין לא מעו ניינים לאבד את אמון הציבור, כדאי שגם הם ישתמשו במנגנונים כאלה.

זה גם היה יום חג לכל אוהבי האדם, לא רק מפני שאישה אחת קיבלה בחזרה את חירותה, אלא מפני שעצם הקמת בית דין דתי שאינו כפוף למדינה, מבטא חופש דת. מקובל לדבר על הפגם בדמוקרטיה הישראלית, שאינה מאפשרת נישואים אזרחיים. אבל פגם פחות מדובר הוא הכפפת כל אזרחי המדינה - ובכללם שומרי המצוות והמסורת - תחת קורת גג אחת של מערכת בתי דין חרדית נוקשה. הקמת בתי דין אורתודוקסי­ים פרטיים, שיאתגרו את המערכת הממלכתית לשפר את השירות הניתן בה, גם תגשים ערך חשוב של חופש הדת וריבוי דעות בהלכה, בדומה לנעשה לאחרונה בתחום הגיור והכשרות.

יהיו מי שינופפו בלהט באיום ספרי היוחסין המוכר וב מילה הקשה "ממזרות". לאלו אני מבקשת להזכיר ששני בני הפלוגתא הגדולים מתקופת המשנה - הלל ושמאי - "לא נמנעו מלשאת )נשים( זה מזה", אף על פי שחל קו בנושאי אישות וממזרות. כדאי גם לזכור את הנחיית חכמינו, מאות שנים לפני שהעולם המערבי חלם להפריד דת ממדינה: "עשה לך רב". ניצן כספי שילוני היא עורכת דין במרכז צדק לנשים וחברת "קולך"

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel