Israel Hayom

בדרך אל האושר

משחק הפתיחה ברוב המקרים לא מספק אירוע למזכרת, אבל ההתרגשות תמיד אדירה לקראתו וכבוד מיוחד שמור בשבילו ● הערב רוסיה וערב הסעודית יזניקו את מונדיאל ,2018 וגם אם הכדורגל לא יהיה משובח - האכזבה היא רק זמנית ● חג שמח לכולם

- דור הופמן שליח "ישראל היום" למונדיאל

הערב, ב 18:00 לפי שעוננו, תישמע שריקת הפתיחה לגביע העולמי ברוסיה. אחרי טקס נוצץ, מייגע וככל הנראה מיותר לגמרי, המארחת תפגוש את ערב הסעודית באצטדיון לוז'ניקי במוסקבה. זה יהיה המשחק היחיד היום. בשישי יתקיימו שלושה, בשבת ארבעה, אבל למשחק הפתיחה שמור כבוד מיוחד.

גם אם ההגרלה סידרה אנטי קליימקס בדמות מפגש בין שתי הנבחרות הח לשות בטורניר, על פי דירוג פיפ"א, משחק הפתיחה הוא ה דבר. יריית הזי נוק, האות לפתיחת החגיגות, אירוע ההשקה, ההזדמנות היחידה לעשות רושם ראשוני. ההתרגשות אדי רה, אבל ההיסטוריה מלמדת שכדאי להישמר ממשחק הפתיחה.

קודם כל, לא תמיד היה אחד כזה. משחק פתיחה. בגביעי העולם הראשונים הטורניר נפתח עם כמה משחקים במקביל בלי שום התייחסות מיוחדת למארחת, כאשר ב 1934 נפתח האירוע באיטליה עם שמונה משחקים באותו זמן, אחד בכל עיר. ב 1950 בברזיל נערך משחק הפ תיחה הראשון, במראקנה בנוי למחצה, שהחל בתהלוכת מקהלות והסתיים עם 0:4 של המארחת על מקסיקו.

לא בדיוק אירוע שיא

אחרי 1950 המנהג הוקפא, וחזר ב 1966 באנגליה. ילדי בתי ספר מקו מיים החזיקו את דגלי המדינות בטקס הפתיחה, שהיה הדל והיפה מכולם. גם המשחק בין המארחת לאורוגוואי היה דל והסתיים ב ,0:0 אך הוא גם היה פחות יפה. ג'ף הרסט ומרטין פיטרס העבירו את המשחק הזה על הספסל. בגמר מול מערב גרמניה הם כבר היו בהרכב וכבשו את כל ארבעת השערים.

במקסיקו 1970 נכנסו לתוקף החי לופים בגביע העולמי )שלא בעקבות פציעה(. במשחק הפתיחה בין מקסי קו לבריה"מ, שנערך בחום קיצוני עקב הדרישה להתאים את שעת המשחק לאירופה, תשו כוחותיהם של השחק נים בשלב מוקדם. אנטולי קרילוביץ' מבריה"מ נכנס לספרי ההיסטוריה כש נשלח לדשא אחרי המחצית במקומו של ויקטור סרביאניקוב, אבל גם הוא לא יכול היה להושיע משחק איטי וחלש שהסתיים ב .0:0 זה גם היה מפגש הפתיחה האחרון עד ל 2006 שעירב את המארחת, ולא את האלופה. אז ב 1974 ברזיל חנכה את הטורניר מול יוגוסלביה, אבל הקללה נמשכה. בפעם השלישית ברצף משחק הפתיחה לא סיפק שערים, למרות ששתי הנבחרות הגיעו למצבים. היוגוסלבים אפילו נעצרו בקורה לקראת הסיום. ב 1978 אצטדיון המונומנטאל באר גנטינה סיפק טקס פתיחה בסגנון חגי גות העצמאות בהר הרצל - המון ילדים שמתרוצצים על הדשא ומפגינים יכולות איות מרשימות. האלופה גרמניה פגשה את פולין, ושוב הסתיים "אירוע השיא" ב .0:0 במקרה הזה הוא רמז על המשך דרכה של אלופת העולם, שניצחה רק משחק אחד והודחה בסיבוב השני.

הפקק נפתח

אם כן, רק ב 1982 בספרד, אחרי 20 שנות המתנה, המונדיאל נפתח עם שער. ארווין ואנדנברג היה אחראי לו - בני צחון 0:1 של בלגיה על ארגנטינה עם דייגו ארמנדו מראדונה.

בהמשך, הפקק נפתח. ב 1986 איטליה ובולגריה סיימו ב ,1:1 ב 1994 גרמניה גירדה 0:1 על בוליביה, ב 1998 ברזיל עבדה קשה ב 1:2 על סקוטלנד, וב 2006 גרמניה גברה 2:4 על קוסטה ריקה במ שחק הפתיחה הפורה בהיסטוריה.

השער היפה ביותר היה כנראה ב ,2010 הפצצה של סיפיוואה טשאב לאלה הדרום אפריקני ב 1:1 מול מק סיקו, ולפני ארבע שנים ברזיל חזרה מפיגור מוקדם לניצחון 1:3 על קרואטיה.

אפריקה על המפה

שני משחקי פתיחה בלבד חצו את גבולות המאכזב/הבנאלי. הראשון שבהם ב ,1990 שאליו התייצבו אלופת העו לם ארגנטינה וקמרון, נבחרת אלמונית המורכבת משחקני ליגות נמוכות בצ רפת. המפגש לא התעלה לרמה גבוהה והיה אלים במיוחד, אך שער הניצחון של פרנסואה אומן ביאיק שם את הכ דורגל האפריקני על המפה. "הפריע לנו שהעיתונאים שאלו אם אנחנו אוכלים קופים ומאמינים בכישופים", אמר בסיום כובש השער, "חשבו שאין לנו שום סיכוי מול מראדונה, אבל ידענו שיש". קמ רון המשיכה עד לרבע הגמר, הנבחרת האפריקנית הראשונה שעושה זאת, וגם השנייה נישאה על גלי משחק הפתיחה.

היתה זאת סנגל ב 2002 שהדהימה עם 0:1 על האלופה המכהנת צרפת בסאול. הסנסציה האפריקנית נעצרה בשמונה האחרונות, אך כוכביה שמו את עצמם והמדינה על מפת הכדורגל. שחקנים כמו אל חאדג'י דיוף ובאבא פופה דיוף נמכרו לאירופה, ורבים מכו כבי אותה נבחרת נמצאים היום בצוות המקצועי של החבורה שהגיעה לרוסיה בתקווה לשחזר את אותה ההצלחה.

הערב, קשה להאמין ששתי הנבח רות החלשות בטורניר יצליחו לספק משחק שידברו עליו בעתיד. לכן כל מה שנותר לאחל זה שיהיו שערים. והרבה.

 ?? צילום: ?? אצטדיון לוז'ניקי המרשים, שיארח הערב את המשחק GettyImage­s
צילום: אצטדיון לוז'ניקי המרשים, שיארח הערב את המשחק GettyImage­s
 ?? צילום: אי.פי.אי ?? אוהד רוסיה ברחובות. ארבע שנות ציפייה מגיעות לקיצן
צילום: אי.פי.אי אוהד רוסיה ברחובות. ארבע שנות ציפייה מגיעות לקיצן
 ?? צילום: אי.פי ?? אוהדים סעודים עושים שמח. יזכו לנחת הערב בלוז'ניקי?
צילום: אי.פי אוהדים סעודים עושים שמח. יזכו לנחת הערב בלוז'ניקי?
 ?? צילום: אי.פי.אי ?? אקינפייב מתעופף באימון המסכם של רוסיה
צילום: אי.פי.אי אקינפייב מתעופף באימון המסכם של רוסיה
 ??  ?? סנגל מול צרפת ב .2002 ממשחקי הפתיחה הגדולים ביותר
סנגל מול צרפת ב .2002 ממשחקי הפתיחה הגדולים ביותר
 ?? צילום: ?? GettyImage­s
צילום: GettyImage­s
 ?? צילום: אי.פי.אי ??
צילום: אי.פי.אי
 ?? צילום: אי.פי.אי ??
צילום: אי.פי.אי
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel