Israel Hayom

נציב קבילות החיילים מזהיר: "יש פגיעה במוכנות למלחמה"

טענות מדאיגות מצד אלוף )מיל'( יצחק בריק: "מצב הרפואה בכי רע" ● "חיילים משחקים בסמארטפון בזמן שמירה" ● צה"ל: "הנושאים טופלו ומטופלים"

- חנן גרינווד

נציב קבילות החיילים, אלוף )מיל'( יצחק בריק, חשף אתמול את הדו"ח השנתי לשנת ,2017 ובו תמונה מדאיגה לגבי התנהלות צה"ל.

אחד הסעיפים החמורים עוסק במוכ נות של צה"ל ללחימה אפשרית. בריק מציין כי לוחמי המילואים הפסיקו לעסוק בניקוי נשק, טנקים ונגמ"שים באימון, מה שעלול לגרום לחוסר ידיעה כיצד לעשות זאת בקרב. "במקרה הטוב הם טובלים את הנשק בתערובת", כתב בדו"ח, "ראיתי בימ"ח 1,500 כלי נשק שהוחזרו תקולים וחלודים".

בריק תקף את מדיניות צה"ל בש נים האחרונות בנוגע לקיצוצים בכוחות. "הצבא קיצץ 4,000 אנשי קבע ובמקביל קיצר את שירות הבנים. המשמעות היא שבממוצע בארבע השנים הקרובות יהיו 6,000 חיילים פחות מהרגיל, כשמתו כם מחסור של כ 3,000 תומכי לחימה, 1,000 נהגים וכ 1,800 לוחמים. מפק די החטיבות מספרים שהם לא מקבלים תגבורות של נהגים וטבחים ומחויבים להפוך לוחמים לתומכי לחימה", אמר, "הקצינים והנגדים לא עומדים בעומס והקיצוץ יוצר שטחיות. מפקדי פלוגות קרביות מסרבים לפקד על גדודים כי הם צריכים להתפשר על איכות חייליהם. אנו נמצאים במשבר קשה".

על פי בריק, חיל הרפואה עומד על 82 אחוזי איוש בתקנים ו"בהיעדר טיפול שורש תימשך מגמת פרישה מהחיל". הוא יצא בחריפות נגד הר צון לבצע מיקור חוץ לתחום הרפואה בצה"ל, ואמר כי "במשך שנים צה"ל לא השקיע ברפואה ואנחנו במקום של 30 שנה אחרי העולם. רופא שצריך לה תמודד עם מצב כזה לא מסוגל לנהל את העסק ונוטש. צריך לשקם את הר פואה, לא להפריט את הצבא לדעת. "בנוסף, בבסיסים רבים יש בעיות תב רואה שונות, החל במקקים, כינים ופ שפשים וכלה בחולדות, יונים וכלבים משוטטים. קיים מחסור מהותי במדבי רים בצה"ל. אין ספק כי מדובר בבעיה המשפיעה על בריאות וכשירות החיילים בסדיר ובמילואים". נציב הקבילות הצ ביע גם על תופעת הטלפונים החכמים בצבא. "מצאתי חיילים בעמדות בגבול לבנון וברמת הגולן עם סמארטפון במ קום לשמור", כתב, "זה עניין של זמן עד שיתרחש אסון".

בסך הכל הוגשו בשנה שעברה 7,002 קבילות - עלייה של כ 5 אחוזים לעו מת ,2016 כאשר 59% מהן נמצאו מו צדקות. במקרה אחד, שהוגדר על ידי בריק כ"אחד החמורים בשנים האחרו נות", ופורסם בחלקו בתקשורת, איים חייל להתאבד אך מפקדיו לא לקחו ממנו את נשקו ואף עודדו אותו לכוון אותו לעבר גופו, זאת לאחר שנטרלו את כלי הנשק. בריק המליץ להדיח את שני המפקדים מפיקוד ותקף אותם במילים החמורות "התנהלות קיצונית, אלימה וחסרת אחריות".

מצה"ל נמסר כי "ב 2017 שיעור מא ריכי שירות הקבע בחתימה שנייה עלה ב 7% בהשוואה לשנים קודמות בקרב עתודאים טכנולוגיים. המהלך לקי צור שירות הגברים אינו פוגע ביכו לות צה"ל, וזאת בעקבות יישום פתרו נות חלופיים כמו הארכת משכי חתימת הקבע ביציאה לקצונה, וכן מענה תקצי בי". בנוגע לטיפולים לכלל סוגי אמצעי הלחימה בצבא נמסר כי "צה"ל ימשיך לבצע את הפעילות הנדרשת, לרבות במסגרת ביקורות פתע, ולפעול להע לאת מודעות היחידות לצורך בשיפור כשירות האמל"ח". בצה"ל ציינו עוד כי ועדה מיוחדת בראשות פרופ' איציק שפירא, שבחנה את הצרכים והפערים, המליצה על שורת פעולות "שמימושן יתרום למהפכה חיובית של ממש בטיפול הרפואי הניתן בצה"ל".

 ?? צילום: יהושע יוסף ?? אלוף )מיל'( בריק
צילום: יהושע יוסף אלוף )מיל'( בריק

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel