Israel Hayom

עירוב בין המינים: הדרך היחידה לשוויון

- מרים זלקינד | תגובה עו"ד מרים זלקינד היא מקדמת המדיניות והחקיקה של שדולת הנשים בישראל

בחמישי האחרון קבלה פה נעמה טוכפלד )"כפייה ליברלית: שכחו אותן בכיכר"( על כך ששדולת הנשים - שעתרה נגד אירוע "משיח בכיכר" בשל ההפרדה מגדרית שבו - חוטאת למטרתה בקידום נשים ושוויון מגדרי. בעוד אני שמחה שטוכפלד קראה על ערכי השדולה ומטרותיה, צר לי שטעתה בהבנת מהות עבודתנו.

דרשנו לבטל את ההפרדה המגדרית בעצרת, קודם כל מפני שהיא בלתי חוקית. כשם שבישראל אסור לשלם פחות משכר מינימום, או לנהוג במהירות מופרזת, כך אסור להפריד בין גברים לנשים במרחב הציבורי )יש, כמובן, חריגים(. מעבר לחוק, עולה השאלה המוסרית והערכית - איך ראוי שייראה המרחב הציבורי בישראל? ועוד שאלה, האם העובדה שקיימים גברים ונשים הרוצים בהפרדה מגדרית, מצדיקה את ההפרדה ואת הפגיעה בשוויון הכרוכה בה? התשובה היא חד משמעית: לא.

ברגע שמפרידים שתי קבוצות, בעוד לקבוצה אחת יש פחות כוח חברתי )שחורים ולבנים, מזרחים ואשכנזים, נשים וגברים(, הרבה יותר קל להפלות את הקבוצה החלשה יותר - עיירות הפיתוח ובתי הספר המקצועיים למזרחים הם דוגמה מצוינת; כך גם עזרות הנ שים הקטנות והנידחות בבתי הכנסת )כשהגברים מקבלים לרוב את השטח הגדול(. זו גם הסיבה שאין נשים במפלגות החרדיות. משעה שהחיים מתנהלים במסלולים נפרדים, הרבה יותר קל להגיד לצד המוחלש, הנשים, לכאן אסור להן להיכנס, ולמנוע מהן משאבים, זכויות ומעמד. רחוק מהעין רחוק מהלב, וגם ממוקדי ההחלטות.

זו הסיבה האמיתית למאבקנו: נורמות של הפרדה בין המינים מחלחלות. הן מתפשטות והופכות לנוהג המקובל. מה שחרדים וד תיים חשבו לדבר תקין לחלוטין עד לפני 15 שנה, היום כבר נחשב ל"ייהרג ובל יעבור" )תמונות מאוירות של ילדות בספרים, למשל(. וכשמפרידים, הרבה יותר קל להפלות ולשלול זכויות שנשים השיגו אחרי מאות שנות מאבק שעלה בדם, יזע ודמעות. זהו מאבק על זכויותיהן של נשים ועל ליבת הזכות לשוויון.

כפי שאנחנו סבורות שלהפריד בין מזרחים לאשכנזים )אפילו לערב אחד, ואפילו אם הצדדים רוצים בכך( זה מתכון בטוח לא פליה ולפגיעה באוכלוסיות מוחלשות, כך גם ביחס להפרדה בין גברים לנשים. הפרדה על בסיס מגדר אינה פוגעת רק בנשים; היא משדרת לכולנו מסר משפיל ועצוב: אתן קודם כל סך האיברים האינטימיים שלכם, לפני כל דבר אחר - כישורים, רצונות, ואפי לו אמונות. קודם כל עליכם להסתדר בשתי קבוצות - ורוד וכחול, ואחר כך נראה מי אתם כבני אדם.

אחרי מאות שנים של אפליה, אנחנו יודעות שאין דרך טובה יותר להבטיח שוויון - מלערבב.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel