Israel Hayom

מחאה המונית באיראן: "מוות לדיקטטור"

הריאל צלל לשפל חסר תקדים - והוציא רבבות אזרחים לרחובות טהרן המפגינים: "ללכת לבחירות, או להדיח את הנשיא לטובת משטר צבאי" "עזבו את סוריה ועזה, תשקיעו בנו" ההפתעה: במקום קריאות "מוות לישראל", הפעם צעקו המוחים "מוות לפלשתין"

- אלי לאון

על רקע קריסת המטבע המ קומי, שהגיע בימים האחרו נים לשפל חסר תקדים, גוברים הדיווחים מאיראן על הפגנות של אזרחים ממורמרים. אתמול דווח על מהומות באזור הבזאר הגדול של טהרן שהובילו לסגירת חלק מהח נויות. זאת, בעקבות הכעס הגובר מחוסר הוודאות הכלכלית.

ההפגנה הספונטנית אתמול התר חשה יממה לאחר ששני מרכזים מסח ריים למוצרים אלקטרוניים וטלפונים ניידים נסגרו בעקבות מחאות דומות. על רקע חוסר השקט הכלכלי, גור מים שמרניים באיראן קוראים לב חירות חדשות או להחלפת שלטו נו של הנשיא רוחני במשטר צבאי. סוכנות הידיעות "פארס", המקורבת למשמרות המהפכה, פרסמה אתמול מאמר שראה אור בעיתון שמרני שבו ממשלת רוחאני תוארה כאחת ש"מוכנה להתכופף מול איומים זרים ולשבת בשולחן המשא ומתן".

המחאה שפרצה בימים האחרונים היא חלק מגל מחאות, הפגנות ושבי תות המתרחשות במדינה מאז תחילת השנה. זאת, גם לאחר שכוחות הבי טחון דיכאו גל מחאה שפרץ בערים ברחבי הרפובליקה האסלאמית. המ חאות תועדו ושותפו ברשתות החבר תיות. בסרטונים אפשר לראות מפגי נים בבזאר הגדול צועקים "פחדנים" לעבר בעלי חנויות שסירבו לסגור את חנויותיהם. הפגנות אחרות התקיימו ליד הפרלמנט האיראני, שם המפ גינים התעמתו עם כוחות הביטחון המקומיים בזמן שהם צועקים "מוות לדיקטטור". בנוסף, בהפגנות נשמ עו קריאות כמו "תעזבו את סוריה, תחשבו עלינו", ו "מוות לפלשתין". סוכנויות הידיעות האיראניות דיווחו גם הן על המתרחש, וציינו כי הסיבה למהומות היא קריסת הריאל לערך של 90 אלף עבור כל דולר בשוק השחור. זאת על אף המאמצים של הממשלה המקומית לשלוט בערך המטבע שערכו הרישמי הוא 42 אלף ריאל לכל דולר.

ההפגנות שונות מאלו שהיו לפני כמה חודשים, שכן נראה כי הפעם תושבי טהרן ממלאים תפקיד מרכזי בהובלת המחאה. הפעם התושבים לא רק מתוסכלים מהמצב הנוכחי, אלא גם חוששים מההשלכות ארוכות הטווח של פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין, שהשפיעה באופן ישיר על הכלכלה המקומית ושקרוב לוודאי תוביל לניתוק מגופים בינלאומיים.

 ?? צילום: אי.פי ?? הזעם ברחובות טהרן, אתמול
צילום: אי.פי הזעם ברחובות טהרן, אתמול
 ?? צילום: אי.אף.פי ?? חנויות סגורות בשוק בבזאר העתיק של הבירה
צילום: אי.אף.פי חנויות סגורות בשוק בבזאר העתיק של הבירה
 ?? צילום: אי.פי ?? קריאות נגד המשטר בטהרן
צילום: אי.פי קריאות נגד המשטר בטהרן
 ?? צילום:אי.אף.פי ?? הלחץ האמריקני הוציא את ההמונים לרחובות
צילום:אי.אף.פי הלחץ האמריקני הוציא את ההמונים לרחובות

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel