Israel Hayom

יום הדין של היועמ"שים

סערה בוועדת החוקה שדנה בחוק שיאפשר לשרים לבחור את יועציהם המשפטיים ● מנדלבליט תקף: "הצעה לא מאוזנת" ● היועמ"ש לשעבר יצחק זמיר התחנן: "אל תקדמו את החוק" ● השרה שקד הדפה את הביקורת: "היועמ"ש צריך ליישם את מדיניות השר, לא את המדיניות של עצמו"

- גדעון אלון

ביקורת חריפה נגד הצעת חוק היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה הוטחה אתמול בדיון סוער בוועדת החוקה של הכ נסת. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט וקודמיו לתפקידו השופטים העליונים בדימוס יצחק זמיר ואליקים רובינשטיין הזהירו כי הצעת החוק תגרום נזק רב והפ צירו בשרת המשפטים איילת שקד לבל תקדם אותה.

מנדלבליט אמר כי "הצעת החוק הממשלתית תקשה מאוד על היוע צים המשפטיים למלא את תפקידם כשומרי סף. אין כאן איזון והנזק לע צמאות היועמ"ש במשרדי הממשלה כשומר סף יהיה גדול. לדבריו, יש בהצעת החוק גם "פגיעה בתדמית של היועצים המשפטיים וייגרם להם עוול משום שאם החוק יאושר הם ייתפסו כמי ששר מינה אותם כי הם מקור בים, והם יסחבו את הגיבנת הזו לאורך הקדנציה וזה מיותר".

היועמ"ש לממשלה לשעבר פרופ' יצחק זמיר אמר כי הגיע לדיון "משום שלדעתי הצעת החוק הזו היא לא פחות מגורלית. היא מאיימת באופן רציני על שלטון החוק והמדינה. אי נני זוכר הצעת חוק שלדעתי עלולה היתה לפגוע כל כך בשלטון החוק. ההצעה הזו קשה ומסוכנת יותר מפ סקת ההתגברות".

פרופ' זמיר הזכיר ששלושת הנ שיאים לשעבר של ביהמ"ש העליון השופטים מאיר שמגר, אהרן ברק ודורית בייניש יחד עם שלושה מפ רקליטי המדינה לשעבר פנו במכתב לשרת המשפטים שבו נימקו את הת נגדותם להצעת החוק. בסיום דבריו אמר בהתרגשות "כמי שבקיא בנושא אני מפציר בכם בכל לשון של בקשה, למען מדינת ישראל כמדינת חוק - אל תקדמו את ההצעה הזו".

היועמ"ש לשעבר אליקים רובינש טיין אמר כי "בכל שנות עבודתי וגם כשופט לא ראיתי שהייעוץ המשפטי מטרפד מדיניות, אלא משרת אותה. הצעות החוק האלה אינן במקומן. פו ליטיזציה של שירות משפטי - זה לא דבר בריא. זה מדרון חלקלק. היועמ"ש הוא סוג של שומר סף ויש כבוד לדרג הנבחר. לא באנו לשמר עולם ישן אלא להסביר שהדברים עובדים וכל אחד יעשה את תפקידו".

מנגד, שרת המשפטים איילת שקד הדפה את הביקורת והגנה בתוקף על יוזמת החקיקה. "השרים צריכים להיות מעורבים במינוי יועצים מש פטיים למשרדי ממשלה. הרצון לה דביק לשר כוונות לא טהורות או כל מינוי של שר הוא מושחת או פוליטי, או ששר ממנה לעצמו סנצ'ו פנצ'ו הוא מופרך".

לדבריה, "שר ומנכ"ל יודעים לב חור יועץ משפטי טוב, לא פחות מנ ציג של הנציבות. אני רוצה שימו נו יועצים משפטיים לא לפי הדעות שלהם, אלא כאלה שתופסים את הת פקיד כפי שהגדרתי - יישום מדיניות השר לפי החוק, ולא את המדיניות של עצמם. אני מצפה שכשהשר מתחלף, אותו יועץ משפטי יישם את המדיניות של השר שמחליף אותו. יועץ שייבחר על ידי השר יהיה לא פחות אמיץ ומ קצועי מיועץ שייבחר על ידי מכרז".

יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט, הביע גם הוא תמיכה בחוק ואמר

יוזם החוק, ח"כ אמיר אוחנה )הליכוד(:

"כשהחברים באגף המשפטי מדברים על פגיעה בשלטון החוק, הם מדברים על פגיעה בשלטון המשפטנים"

כי "יועצים משפטים אמורים לייעץ משפטית, לא לקבוע מדיניות. השר הנבחר הוא שקובע מדיניות. כל מנכ"ל חברה מכיר זאת. זה השכל הישר. על כן החוק המוצע הגיוני וראוי. אם הציבור אינו מרוצה מת פקוד שר, יואיל ויחליפו בבחירות".

"קבוצה שלא נבחרה"

שר החינוך המשיך ותקף בחרי פות את המתנגדים לחוק ואמר כי "קולות הנהי מבטאים רצון לעקוף את בחירת העם על ידי קבוצה קטנה שאינה נבחרת".

ח"כ אמיר אוחנה )הליכוד( שיזם את החוק )ולפיו השרים ימנו את היועצים המשפטיים במשרדיהם(, אמר כי הצעתו מבקשת להשיג שי נוי מהותי.

לדבריו, "כשהחברים באגף המ שפטי מדברים על פגיעה בשלטון החוק, הם מדברים על פגיעה בש לטון המשפטנים".

נציגי סיעות האופוזיציה ביקרו את יוזמת החקיקה. ח"כ מיכל רו זין )מרצ( אמרה כי "שרת המשפ טים מנסה להפוך את שומרי הסף לסנגורים של השרים, כך שיוכלו לעשות ככל העולה על רוחם בלי איזונים ובלמים".

 ?? צילום: אורן בן חקון ?? מנדלבליט, סלומינסקי ושקד בדיון, אתמול
צילום: אורן בן חקון מנדלבליט, סלומינסקי ושקד בדיון, אתמול
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel