Israel Hayom

מיזם חתונות פרטי יתחרה ברבנות הראשית

ארגון "השגחה פרטית" הקים מערך אורתודוקסי שיחתן זוגות שמנועים להינשא ברבנות המהלך יעורר ביקורת, ובארגון מבטיחים: את שעשינו בכשרות נעשה בחתונות

- יהודה שלזינגר וחנן גרינווד

ארגון "השגחה פרטית" יתחיל לתת שירות של חתונות מחוץ למסגרת הרבנות, במטרה להסדיר את התחום ולתת מענה לישראלים שאינם יכולים לעשות זאת דרך הרבנות. ל"ישראל היום" נודע כי אנשי הארגון החלו בגיוס כספים לקראת הקמת המ ערך הבא, שצפוי לעורר זעם בקרב גורמים ברבנות הראשית ופעילים המתנגדים להפרטת התחום. בין היתר הושק אתמול מיזם הדסטארט כדי להשלים את התקציב שבעזרתו יושק המערך החדש.

בשנים האחרונות מתגברת תופעת המתחתנים מחוץ לרבנות הראשית, הן כאקט של מחאה נגד המונופול בתחום והן בשל חוסר אפשרות להתחתן, כב מקרה של מתגיירים במוסדות שאינם שייכים למשרד הדתות ואינם מוכרים כיהודים באופן רשמי. התופעה אף הת גברה בשנים האחרונות, לאחר שהוקם בית דין פרטי לגיור בשם "גיור כהל כה" ביוזמת רבנים ליברלים בציונות הדתית, על אף התנגדות חריפה ביותר מצד הרבנות הראשית. עם זאת יצוין כי כרגע מדובר במספרים קטנים בלבד של אנשים שמעדיפים להתחתן מחוץ לרבנות, וזאת מכיוון שהמהלך אינו מוכר על ידי מוסדות המדינה.

לפני כמה חודשים הוטמע ארגון "השגחה פרטית" באופן מלא בתוך מערך הגיור של ארגון צהר, כולל ראש המערך, הרב אורן דובדבני, המשגי חים והמשגיחות. מאז פועלים בארגון "כשרות כהלכה", בראשות הרב אהרון ליבוביץ', במטרה להוציא לפועל את מיזם החתונות שלהם, שצפוי להיות שנוי במחלוקת.

בסך הכל יפעלו במסגרת המיזם החדש שבעה רבנים, ובהם הרב לי בוביץ' וכן הרב צ'אק דוידסון, שעו סק בתחום באופן אינטנסיבי בשנים האחרונות. "את מה שעשינו בכשרות נעשה בתחום החתונות", מצהירים בא רגון. לדבריהם, קהל היעד הוא בעי קר זוגות שהרבנות לא מוכנה לחתן - מתגיירים בבתי דין פרטיים, שעברו גיור אורתודוק סי ושהרבנות לא מכירה בהם, וכן יהודים שנאל צים, לדברי אנשי הארגון, "לעבור מדורי גיהינום" לפני שיהדותם מוכרת והם יכולים להתחתן. אחת הבעיות המרכזיות שעי מה מתמודדים אנשי הארגון היא מניעה של סרבנות גט, שכן בניגוד לרבנות הראשית, הם לא מסוגלים להטיל סנ קציות. הפתרון הוא חתימה על כמה חוזים קודם לנישואים - תצהיר על כך שבני הזוג לא נשואים, מסמך שקובע שאם בני הזוג ייפרדו הם יסדרו גט כהלכה בבית דין אורתודוקסי, כולל קנס על כל יום איחור, ומסמך שמ גדיר תקופה מוסדרת למתן גט כולל סנקציות כלכליות במקרה שבני הזוג לא יעמדו בתנאים. "לא יצאנו לדרך בראש קל. דאגנו שלא יהיו תופעות של סרבנות גט, ממזרות, ביגמיה ועוד", אומרים בארגון.

 ?? צילום: לירון אלמוג ?? מחתונה ועד גט כהלכה - ללא סרבנות
צילום: לירון אלמוג מחתונה ועד גט כהלכה - ללא סרבנות

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel