Israel Hayom

הרב הראשי יוסף: "אפליית העובדים האתיופים ביקבי ברקן - גזענות טהורה"

-

יהודה שלזינגר, גדעון אלון, יורי ילון והיאלי יעקבי הנדלסמן

סערה בעקבות הפרסום, שלפיו ביקבי ברקן הפלו עובדים יוצאי אתיופיה לנוכח דרישת בד"ץ. הפר סום עורר תגובות חריפות של נשיא המדינה ופוליטיקאי­ם רבים. קריאות נגד גוף הכשרות נשמעו אף בקרב הציבור החרדי.

הרב הראשי לישראל, יצחק יוסף, אמר: "אני רואה בחומרה רבה את ההנ חיה שיצאה על ידי מי שמכנים עצמם גוף כשרות, לפסילתם של עובדים יוצאי אתיופיה שומרי מצוות מלעסוק בייצור יין. אין שום הסבר להנחיה שכזו, מלבד גזענות טהורה. יוצאי אתיופיה הם יהודים לכל דבר. ספק גדול אם ניתן לסמוך על גוף כשרות הרואה עצמו כמחמיר כביכול, ומקל בהלבנת פנים ובשפיכת דמים של יהודים אחרים רק בשל צבע עורם. בכוונתי לפעול בע ניין בכל חומרת הדין ולמצות עד תום את הבירור עד למסקנות המתבקשות".

הדברים מגיעים על רגע התחקיר שפורסם לאחרונה בתאגיד השידור, שלפיו כמה עובדים ממוצא אתיופי הוזזו מעבודתם בשל דרישת אנשי כשרות בד"ץ העדה החרדית, שטוע נים כי על פי ההלכה לאנשים שאינם יהודים אסור לגעת ביין. בבד"ץ, לפי התחקיר, החליטו כמתברר שאתיופים אינם יהודים דיים. ההחלטה של בד"ץ באה חרף פסיקתו החד משמעית של הרב עובדיה יוסף בנושא, שלפיה יהודי אתיופיה הם יהודים כדת וכדין.

במגיבים לתחקיר גם הרב הראשי לירושלים, הרב שלמה משה עמאר, שטען כי העובדים ביקב הם יהודים לחלוטין וכי מדובר בהחלטה שגויה. יו"ר ש"ס השר דרעי אמר כי "הרב עו בדיה יוסף קבע כי יהודי אתיופיה הם יהודים גמורים ופעל להביאם לארץ. עובדי היקב הם יהודים כדת וכדין. אלו שפיטרו אותם לא רק שצריכים להחזי רם לעבודה, אלא צריכים לבקש מהם מחילה על הפגיעה".

נשיא המדינה רובי ריבלין פרסם הודעה, שבה נכתב כי "יהודי אתיופיה הם אלו שבמשך מאות בשנים היו מו כנים למסור את נפשם בשל יהדותם ולקנות בייסורים את ארץ האבות. ראוי שנזכור זאת למען לא יישנו מקרים שכאלה, ויתוקנו משגים חמורים כמו זה שהתרחש ביקבי ברקן".

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ שלי יחי מוביץ': "אני לא אקנה יותר יין מיקבי ברקן. זה לא שאני קוראת לחרם, לא אוהבת חרמות; אני פשוט מכירה את עצמי מספיק כדי לדעת שבקניות לבי שולי סוף השבוע, גם אם יין ברקן יהיה במבצע, הלב שלי לא ייתן ליד שלי לקחת את הבקבוק מהמדף". הנהלת החברה למתנ"סים הארצית, המפעילה כ 750 מרכזים קהילתיים בכל רחבי הארץ הודיעה אתמול שבצל ההתנה לות של יקבי ברקן, היא תמנע מלר כוש לעובדיה, מרכזיה ובמוסדותיה את מוצרי היקב.

ביקבי ברקן הוציאו אתמול הודעה מפורטת, שבה הסבירו כי הם אינם אשמים באפליה, וכי הם רק עומדים בדרישות המחמירות של גוף הכשרות בד"ץ העדה החרדית.

 ?? צילום: אורן בן חקון ?? הרב יצחק יוסף
צילום: אורן בן חקון הרב יצחק יוסף
 ?? צילום: לירון אלמוג ?? יקבי ברקן
צילום: לירון אלמוג יקבי ברקן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel