Israel Hayom

ניחוח של גאווה ישראלית

הבשם הבכיר ויו"ר קרן אייסף, קרלוס בן נעים, גאה במדינת ישראל: "השינוי כאן מדהים" החברה שבה הוא עובד, ,IFF רכשה את פרוטרום הישראלית "בורכתם בכישרונות גדולים"

- אריאל ויטמן

קרלוס בן נעים נולד בשנת 1944 בעיר הנמל המרוקנית טנג'יר. הוא למד אדריכלות בצ רפת, ובתום מלחמת ששת הימים אביו ביקש ממנו לא לחזור למרוקו, בגלל התלהטות היצ רים בקרב המקומיים לאחר ניצחונה של ישראל. באחד מימי החופש מהלימודים שהה אצל חבר שהיה רוקח. חברו לא היה בבית, וקרלוס התנסה במרכיבים שהיו סביב הבית - כך החל ללמוד כיצד מכינים בשמים.

כיום הוא הַבָּשּׂם הבכיר של חברת Internatio­nal Fragrances & .Flavors את תפקיד הבשם יצרו בחברת IFF במיוחד עבור בן נעים ונשיא החברה, אנדריאס פיביג, אמר לאחר מינויו כי "קשה להמעיט בחשיבות תרומתו של קרלוס לחברה... במובנים רבים ההיסטוריה של הבשמים עוצבה על ידי קרלוס בן נעים".

בן נעים מייצר בשמים עבור מגוון רחב של לקוחות הח ברה ברחבי העולם, והוא משווה את עבודתו לאמנות. "אני נהנה מכל רגע", הוא מספר, "העבודה הזאת תמיד מחדשת ומאפשרת יצירתיות". "בכל שנה אני אחראי לכמה בשמים חדשים שמצליחים ברמה בינלאומית", הוא מוסיף בגאווה. לא רק חברות גדולות כמו ארמני, קלווין קליין, קרולינה הררה, בולגרי ואליזבת טיילור קונות את הבשמים שהוא ממציא, אלא גם חברות בוטיק קטנות.

הדור הבא של האקדמיה

בד בבד עם העבודה כרוקח הבשמים הראשי ב ,IFF בן נעים מכהן כיושב ראש הקרן לתמיכה בסטודנטים ישרא לים, אייסף. אייסף היא קרן בינלאומית לחינוך שהוקמה בשנת 1977 על ידי הנדבן אדמונד ספרא ז"ל, רעייתו לילי ספרא ונינה ווינר, נשיאת הקרן.

מטרתה היא קידום צעירים מבטיחים מהפריפריה - הגיאוגרפית, הכלכלית והחברתית - באקדמיה וצמצום פע רים בחינוך בישראל. זהו הגוף היחיד בארץ שמקדם צעירים באקדמיה משלב התואר הראשון ועד לפוסט דוקטורט.

מתוך הקרן צמחו אנשים כמו ח"כ פרופ' יוסי יונה, ח"כ מירב בן ארי, מנהל ביה"ח איכילוב פרופ' רוני גמזו ויו"ר אייסף פרופ' סולי מזרחי. הסטודנטים של אייסף לומדים ועובדים עם הקהילה המקומית במקום שבו הם לומדים, ובליווי אישי צמוד של אנשי הקרן.

בן נעים מספר כי לאחרונה נערך אירוע של אייסף, והוא התרגש לראות דורות של סטודנטים שסיפרו לו עד כמה הקרן עזרה להם להתקדם במעלה הסולם החברתי, החינוכי והכלכלי. איך אתה רואה את ישראל כיום לעומת המדינה שבי קרתה בה בשנות ה 60 וה ?70

"השינוי הוא מדהים. אני זוכר את הפעם הראשונה שה געתי לישראל לאחר מלחמת ששת הימים. הלכנו לבקר משפחה והיה שביל אספלט, שפתאום נעצר באמצע ולא הוביל לאף מקום. חשבתי אז שהמדינה הזאת ממש מיושנת ולא מודרנית. והנה היום, אני מגיע לכאן ויש כאן תעשיית היי טק מתקדמת, רפואה, השכלה גבוהה - והכל ברמה הכי גבוהה שיש". לדעת בן נעים, "השינוי שקרה כאן, אפילו בעשור האחרון, הוא פשוט יוצא דופן. מדהים לראות את הפיתוח הכלכלי. מעולם לא חשבתי שזה מה שיקרה".

מודאג מהקהילה היהודית בארה"ב

בן נעים גר בניו יורק ופעיל בארגונים שונים של הקהילה היהודית. בד בבד, הוא פעיל בארגונים התומכים בישראל, וכשנשאל על הקהילה היהודית בארה"ב ועל יחסה לישראל, ארשת פניו הבהירה כי הוא מודאג. "הדור היהודי הצעיר בארה"ב כבר לא מחויב לישראל כמו הדור שלי או הדור של ילדיי - הדור שעבר את מלחמת ששת הימים וראה את ניצחונה של ישראל, יחד עם החרדה על קיומה", הוא אומר. לדבריו, "זה לא מובן מאליו היום שצעירים יהודים יתמכו בישראל, ואני נורא חושש מכך. אין לי פתרונות אבל זה בהחלט נושא לדאגה".

במאי השנה הוכרז כי ,IFF החברה השנייה בגודלה בת חום הבישום וזו שבה בן נעים משמש הבשם הבכיר, רכשה את חברת פרוטרום הישראלית לפי שווי של 6.4 מיליארד דולר. בן נעים סיפר שהוא נרגש מהעסקה, ושבזכותה IFF הפכה לחברת הבישום הגדולה בעולם. אמנם הוא טרם ראה את מפעלי החברה בארץ, משום שהוא ממתין להשלמת כל פרטי העסקה, אך הוא "נרגש ומצפה מאוד" לראות את החומר האנושי והטכנולוגי של פרוטרום. "אין ספק שבור כתם כאן בכישרונות גדולים", הצהיר לסיום, "ואני שמח להשתתף בתהליך הנפלא שמתרחש כאן".

 ?? צילום: יהושע יוסף ?? קרלוס בן נעים מול חופי תל אביב
צילום: יהושע יוסף קרלוס בן נעים מול חופי תל אביב

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel