Israel Hayom

הורים מודאגים: "אין אפיפן - איך נשלח את הילדים לבי"ס?"

בבתי המרקחת חסרים מזרקים, ואם יש - הם בתוקף לזמן קצר ● אם לילד אלרגי: "זה מחדל, יש רק יבואן אחד" ● משרד הבריאות: "המחסור עולמי; אושר יבוא חלופי"

- מיטל יסעור בית אור

הורים מודאגים בגלל מחסור במזרקים מצילי חיים: ההכנות לפתיחת שנת הלימודים כוללות - אצל הורים לילדים הסובלים מאלרגיות מס כנות חיים למזון או לעקיצות דבורים - גם רכישה של מזרקי אפיפן, מזרקי אדרנלין שיכולים להציל חיים במקרה של תגובה אלרגית מסכנת חיים.

לפי חוזר מנכ"ל משרד החינוך, כל ילד אלרגי צריך להשאיר בביה"ס או בגן שני מזרקי אפיפן. זאת, נוסף על מזרק שהילדים נושאים עליהם ומזרקים נוספים בבית. אלא שהורים שמגיעים בחודשים האחרונים לבתי המרקחת כדי לחדש את המלאי, נתקלים במחסור במ לאי או במזרקים בעלי תוקף קצר )כמה חודשים בלבד(, בעוד התוקף המרבי של התכשיר הוא שנה וחצי.

"בכל אזור הדרום וגם בחיפה ובטבריה יש לנו דיווחים על מחסור במלאי. בקו פות החולים וגם ברשתות הורים נתק לים במחסור", מספרת אודליה אלבו, אם לילד אלרגי ומנכ"לית העמותה לאלר גיות למזון, "עכשיו אנחנו בתחילת שנת הלימודים וההורים מחויבים לספק לבית הספר שני מזרקי אפיפן, וגם תרופות אנטיהיסטמי­ניות על פי המלצת הרופא. בעקבות החוסר ייתכן שבתחילת שנת הלימודים לא נוכל לרכוש מזרקים, גם עבור בתי הספר וגם עבורנו, לשימוש בבית. גם לבן שלי יש מזרק שתוקפו פג בימים אלו, ולא אוכל להכניס את הילד לבית הספר בלי המזרק".

אלבו מתריעה כבר חודשים על מח סור ושלחה פניות רבות בנושא למשרד הבריאות. "אם משרד הבריאות ידע על חוסר מחודש אפריל, איך ייתכן שהגענו למצב של מחסור מתמשך? צריך לחשוב על חלופות. זו תרופה מצילת חיים וזה מחדל. יש יבואן אחד ואין לנו, לציבור האלרגים, חלופה".

השנה נכנס לתוקף "חוק האפיפן" של ח"כ יהודה גליק, המחייב מוסדות חי נוך להחזיק יחד עם ציוד העזרה הרא שונה גם מזרקי אפיפן. לאחרונה גילו מי שרכשו מזרק אפיפן שינוי במדבקה החיצונית, ועליה נכתב: "עקב מחסור עולמי במזרקי אפיפן וכדי למנוע מח סור בארץ, באישור משרד הבריאות יובא לארץ משלוח אפיפן שהיה מיועד לאנג ליה". בשנה האחרונה נוצר מחסור עולמי במזרקי אפיפן, וכתוצאה מכך בחודשים האחרונים אספקת האפיפן לישראל לא היתה סדירה ומדי פעם היה מחסור במ זרקים. כך, לדוגמה, במהלך חודש מאי אישר משרד הבריאות למד"א ולאיחוד הצלה להשתמש במזרקי אפיפן פגי תוקף באמבולנסים ובערכות העזרה הראשונה, עקב חשש לחיי אדם מהיעדר המזרק - כפי שפורסם לראשונה ב"ישראל היום".

ממשרד הבריאות נמסר: "אנו מוד עים למחסור העולמי באפיפן, ולפיכך אושר יבוא חלופי של אפינפרין. בבדיקה מול קופות החולים נמסר כי קיים מלאי בבתי המרקחת של הקופות. מבירור מול חברת תרופארם, בעלת הרישום לתכ שיר, עולה כי משלוח מחברת מיילן, יצרנית המזרק, נשלח לשחרור. מעריכים שהוא יגיע לישראל בימים הקרובים".

 ?? צילום: רויטרס ?? מזרקי אפיפן. "היה מיועד לאנגליה"
צילום: רויטרס מזרקי אפיפן. "היה מיועד לאנגליה"

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel