Israel Hayom

"המשבר בטורקיה מאיים על היציבות של גוש היורו"

כך מעריכים כלכלנים בארץ ובעולם ● חשש: החיים הקשים של האזרחים בטורקיה מעודדים הגירה ● טראמפ: "חבל, היו לנו יחסים טובים. עצוב מאוד מה שטורקיה עושה"

- אריאל ויטמן

"התמוטטות כלכלית של טורי קיה עלולה להפיל את גוש היורו", כך מעריך אמיר כהנוביץ, הכי לכלן הראשי של בית ההשקעות אקי סלנס, "כלכלנים ומשקיעים מנסים לברר את החשיפה בעולם לחוב החיי צוני של טורקיה ולסחר איתה, וכנראה הגיעו למסקנה שאפשר לחיות איתה, כשהשווקים חזרו לעליות וכיסו כמעט את כל הבור.

"אבל סיכון נוסף שלא מופיע במודלים הוא שהתמוטטות כלכלית עלולה להוביל לגל הגירה מטורקיה לאיחוד, וזה הולך לעשות הרבה צרות. כיום ההגירה באירופה היא גורם אי היציבות הפוליטית הגדול ביותר, ואף נחשבת לסיבה העיקרית לפרישתה של בריטניה מהאיחוד, לעליית ה'פופוליסטים' באיטליה ולהתחזקות הימין הקיצוני בצרפת, בהולנד, בהונגריה ובצ'כיה. גל מהגרים חדש עשוי לסבך מאוד את העניינים".

"על פניו", מסביר כהנוביץ, "נראה שהמשבר בטורקיה יכול להפוך למשבר מסוג ספירלה, כזה שמחמם את עצמו מבלי ששום דבר יעצור אותו. ארדואן מסרב להעלות ריבית, לערב את קרן המטבע, להכריז על רפורמות או להתכופף מול ארה"ב. עם זאת, נראה שמאחורי הקלעים הוא כן מנסה לחפש פתרון, כשהגיע להסדר עם קטאר. טורקיה לא שוברת את הכלים, לא מלאימה, לא סוגרת את תנועות ההון, לא מפסיקה לשלם חובות ולא מדפיסה כסף, כך שהמשבר שלה בסופו של דבר יפסיק את עצמו כשהכדאיות להשקעה במדינה תעלה על הנזקים מהמשבר הראשוני, ותנועות ההון הנכנסות ייצבו אותה ברמה נמוכה". ביום שני בלילה התראיין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לסוכנות הידיעות רויטרס ותקף את נשיא טורקיה ארדואן על סירובו לשחרר את הכומר האמריקני שמוחזק במעצר בית. טראמפ הדגיש כי ארדואן מתעקש לא לשחרר את הכומר, אף שטראמפ עזר לשחרר מהכלא בישראל אזרחית טורקייה שהואשמה בסיוע לחמאס.

עושים טעות נוראית

"אני חושב שזה עצוב מאוד מה שטורקיה עושה. הם עושים טעות נוראית. לא יהיו כאן ויתורים", הדגיש טראמפ. "שחררתי עבורו את האזרחית", המשיך טראמפ, "עכשיו אני מצפה ממנו לשחרר את האדם הנפלא והחף מפשע הזה"."אני אוהב את טורקיה ואני אוהב מאוד את האנשים של טורקיה. עד עכשיו היתה לי מערכת יחסים טובה מאוד עם ארדואן, הסתדרתי איתו נהדר. הייתה לנו מערכת יחסים טובה מאוד האמ־ אבל היא לא יכולה להיות מערכת יחסים חד־סטרית", הבהיר הנשיא ריקני. כשטראמפ נשאל אם הוא מודאג מהחרפת המשבר בין המדינות, השיב כי "אני לגמרי לא מודאג. מה שאנחנו עושים זה דבר שנכון לעשות אותו".

נכון לסגירת הגיליון, שער הלירה הטורקית עמד על 6.42 לירות לדולר אמריקני. בשיאה בשנה האחרונה הספיקו 3.4 לירות לרכישת דולר אחד.

 ?? צילום: אי.פי ?? שער המטבע עדיין נמוך
צילום: אי.פי שער המטבע עדיין נמוך

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel