Israel Hayom

כשלון השמאל לא תלוי בוֹבּטים

- איתמר פליישמן

מאז בחירות 1977 ועליית הימין לשלטון, מצא השמאל הישראלי שלל סיבות מדוע החליט הציבור לנטוש אותו בקלפי. תשע מערכות בחירות ניצח הימין מאז אותו מהפך, ובכולן ידע הצד המפסיד להטיל את האשמה על האחראים האמיתיים לכישלון - הציבור. אשמת הציבור ואי יכולתו להבין "מה טוב לו" נעה על הרצף שבין "אספסוף שאין צורך לקנות אותו" כהגדרת הסופר א"ב יהושע בבחירות ,1981 לבין ענת וקסמן שתיארה את מצביעי הימין בבחירות 2015 כמי ש"אומרים להם ערבים והם יוצאים מהחורים".

כעת קם מלך חדש לממלכת הניתוחים המסבירים את הצ לחת הימין - וֹבּ"הט" )קיצור של רובוט(. על פי התזה החדשה, בקרב המכשפים השוטפים את מוחם של מנשקי הקמעות והצ'חצ'חים חלה התקדמות טכנולוגית, והם מפיצים מידע כוזב בשיטות טכנולוגיות מתוחכמות, ובאמצעות פרופילים בדויים ברשתות ומערכות חסרות פנים.

בוטים וניסיונות השפעה מקוונים אכן קיימים, ומופעלים בין היתר ע"י גורמים בעלי עוצמה ואף בידי ממשלות, אך מעולם לא הוכח ולו ברמה קלושה שניסיונות כאלה גורמים לציבור לשנות את תפיסתו הפוליטית, ולהמליך עליו נבחרי ציבור ששכנעו אותו במרמה ברשת. זה לא מפריע לגורמים בשמאל הישראלי לנפח את התיאוריה.

סביב חקירות נתניהו ידעו גורמי משטרה עלומים ועיתו נאים מטעמם, לספר לנו על פעילות סייבר ענפה שבאה לחתור תחת גורמי החוק, כדי לטהר את שמו של רה"מ. אף הצביעו על אנשים מסוימים מעבר לים, המפעילים את המנגנון הנ כלולי. יניב אלדד וחבר מרעיו דורשים פיקוח בינלאומי על הבחירות הבאות, ויועץ המפכ"ל לשעבר ליאור חורב הגדיל לטעון כי בידיו מידע שהאיראנים אחראים לפעילות דומה, לאחר שזיהו זאת כנקודת חולשה אצלנו.

התזה החדשה בשמאל, היא שוֹבּטים מטעם הימין מפיצים מידע כוזב, ובאמצעות שמות בדויים ברשתות ומערכות חסרות פנים, משכנעים את ההמון להצביע נגד רצונו

מקרה נוסף התגלה לא מכבר ע"י מומחה אבטחת מידע, שדיווח בטוויטר שחשף רשת בוטים הנוטה לימין. ציוציו הפכו ויראליים. אבל אז גילו גולשים זריזים שעברו על הנתונים, שרשת הבוטים המדוברת כלל לא נוטה לימין, ובכלל מדובר ברשת המופעלת ברשלנות מאיחוד האמירויות, והמוקד שלה לא מופנה לישראל.

למרות הגילויים, בחרו בעיתון "הארץ" לפרסם מאמר בא נגלית, המתעלם לחלוטין מהעובדות בצירוף תמונה בולטת של רה"מ נתניהו. בעברית הסתפקו במאמר דעה מלא פחדים מאימת הבוטים הנוראיים. גם יאיר לפיד, שמפלגתו עשתה שימוש במאגרי מידע כדי להפיץ מידע פוליטי, הזהיר מפני סכנות הבוטים, וטען שהסיבה היחידה להצבעת מאות אלפי מצביעים ביום הבחירות - היא מסרון שקיבלו מטעם הליכוד.

ההנחה המובלעת של תבהלני הבוטים היא, שצריך להחליף את העם. אם פעם פחדו מה"בבונים" שחצו את הגדרות, כי הם "רוויזיוניס­טים פשיסטים" שבגין שטף מוחם בנאומים מתלה מים - היום חשוב להיזהר מכך שעדר הבהמות המלחכות קש וגבב, נשבה בידי אלגוריתמים המופעלים מבלפור וגלילותיה.

האמת, כמובן, הפוכה. בני אדם הם יצורים תבוניים המצ ביעים בהתאם לאמונתם. הם אינם חסינים פחות למניפול ציות מעיתונאים או פוליטיקאים כושלים. הם אינם פתאים, ויודעים לסנן מידע. חשיפה לאמירות ברשת, לא הופכת את עולמם ומוציאה אותם סהרוריים אל הקלפי.

במקום לתלות את כישלונו בפעולות זדוניות נסתרות של יריביו, כדאי שהשמאל הישראלי ישקיע בעדכון השק פת עולמו והתאמתה למציאות המשתנה. מי יודע, אולי עוד יצליח לשכנע אותנו.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel