Israel Hayom

ד"ר לרפואה

- שי ארצי

"היום כל מי שבועט לקורה כבר יוצא לבלגיה" ● "בהפועל ת"א יש לחצים גדולים, אבל אני חי מזה" ● "למאמנים יש פחד לתת במה לשחקנים צעירים" ● "מה ווילי רוטנשטיינר חידש? אנחנו לא יודעים שצריך פה מהפכה?" ● "הבעלים יכול להביע דעה אבל כל עוד אני מחליט, זה בסדר" ● כשמדברים איתו על כדורגל, קובי רפואה לא עוצר באדום

המילה "אולטימטום" עלולה לג רום לקובי רפואה לאבד את של וותו. אם אחד מהבעלים של הפועל ת"א או גורם בקבוצות הבאות שיאמן יציבו לו בעתיד דדליין גורף, יש סיכוי גבוה שהמאמן יניח את המפתחות על השו לחן ויגיד שלום ולהתראות בשמחות. "אני יודע שלא קל לעבוד איתי", הוא מסכם את אחד המאפיינים הבולטים של מי שחזר עם האדומים לקווים של ליגת העל אחרי עונה בלאומית.

קשה למצוא היום מאמנים כמו רפואה, שמדי פעם עוד עומדים על עקרונותיהם בלי פשרות, דורשים מק צוענות מהשחקנים ויודעים לפתוח עליהם את הגרון כשצריך. רפואה נחשב לאחד האנשים המצחיקים בברנז'ת המאמנים, וגם שחקניו מקבלים מדי פעם הופעות שנונות במיוחד.

"אתה יודע מה אני עושה לסוכני שחקנים? משגע אותם, צועק עליהם, עושה להם בית ספר. כשהייתי שחקן כבשתי 22 שערים ובאותה עונה לא הייתי אפילו מלך השערים של הלי גה, היום כל שחקן שבועט לקורה כבר יוצא לבלגיה". הפועל ת"א היא לא מקום שקל לש מור בו על חדר ההלבשה.

"בקבוצה חייבת להיות משמעת, אבל היא לא צריכה להיות בדיקטטורה, אנ חנו לא שוטרים. אנחנו רוצים להתנהל מסודר ובמקצוענות וזה מה שאני דורש מהשחקנים שלי. הניסיון שלי כשחקן מאוד עוזר. אני מבין את נפש השחקן, יודע מה הוא צריך, ככה שיותר קל לי להתנהל מולם. תמיד יהיו שחק נים ממורמרים, אבל צריך להביא את רוב השחקנים למקצוענות ברמות הכי גבוהות ובסוף הם מבינים שזה לטוב תם. אני לא מנסה לגנוב את ההצגה". לעמוד על הקווים בהפועל זו הצגה ששואבת המון אנרגיות.

"העבודה לוקחת לי את כל חיי המ שפחה, זו עבודה שעבורה אתה חי 24 שעות את הקבוצה. אם אני צריך לי שון שלושה ימים במגרש אני אישן שם שלושה ימים. בהפועל יש לחצים יותר גדולים, אבל אני חי מהלחץ הזה. אין לי תלונות, אני אוהב את העבודה הזאת, אשתי והילדים הם הכוח שלי".

"למצוא את הכישרונות"

רפואה גדל במחלקת הנוער של מכבי ת"א, אבל הפרט הזה לא מנע ממנו לה גיע לאדומים בעונה שעברה, שאותה מוטי איוניר פתח רע על הקווים.

את עיקר קריירת האימון עשה במכ בי פ"ת, חממה ידועה לגידול ולטיפוח שחקני בית. אם הוא יביא את המודל הזה גם להפועל, זה אולי יהיה הרווח הגדול ביותר של המועדון מרפואה. "באופן כללי למאמנים יש פחד לתת את הבמה לשחקנים צעירים, כי זה

"אני לא יודע לנקוב בבעיה הספציפית של הכדורגל שלנו, אבל אני אוהב ומאמין בכדורגלן הישראלי. לא אוהב את המשפטים שהיו לפני 30 שנה ש'הכדורגלן הישראלי עצלן'. זה עניין של דרישות"

יכול לבוא על חשבון המשרה שלהם", הוא עונה בכנות, "נתתי למנור סולו מון לשחק בבוגרים בגיל .16 אבי לוזון לא הבין מה אני עושה, אבל אמרתי לו שזה על אחריותי. זאת לא חוכמה לתת לכל ילד בן 17-16 לשחק, צריך למצוא את הכישרונות וללכת איתם עד הסוף". ליגת מילואים תוכל לעזור לצעירים שלא משחקים?

"באירופה יש שחקנים בני 19-18 שמסמנים אותם כפוטנציאל, אבל לא כל אחד מתפתח בגיל הזה ויכול לשחק בבוגרים, אז מקימים ליגת מילואים כדי לא לאבד אותם בהנחה שההתפתחות שלהם אולי תגיע מאוחר יותר. מה קורה אצלנו? שחקן בן 20-19 שלא מתאים יוצא להשאלה, ושם מתחילה ההידרד רות שלו. אני בעד ליגת מילואים, אבל זה יעלה המון כסף לכדורגל הישראלי. כששיחקתי היתה ליגת מילואים והרבה שחקנים גדולים שיחקו שם. טל בן חיים הבלם צבר ניסיון גם שם". הזכרת את מנור סולומון - הוא הדבר הגדול הבא?

"הוא כישרון בלתי רגיל, אבל הרעש התקשורתי סביבו עושה לו נזק כי הוא עדיין ילד. אצלי במכבי פ"ת הוא היה עוד שחקן, אבל ברגע שאתה נותן לש חקן כזה אחריות כל כך גדולה ובו נה קבוצה סביבו בגיל כזה - ונכון שבאירופה עושים את זה, אבל אנחנו לא באירופה - זה בלתי אפשרי. סולומון צריך להיות שחקן מוביל מן המניין, ולא השחקן שסביבו בנויה הקבוצה. אני חושב שהוא ייצא מהר לאירופה".

"ברור שצריך מהפכה"

רפואה כבר יכול לקבל את התואר "שועל וותיק בכדורגל הישראלי". כש חקן הוא עבר לא מעט וגם כמאמן הוא נתקל במרבית המחלות והברכות של הכדורגל המקומי. מה הבעיה הכי גדולה של הכדור גלן הישראלי?

"לא יודע לנקוב בבעיה ספציפית, אבל אני מאוד אוהב ומאוד מאמין בכדורגלן הישראלי. היום אתה צריך לדעת ללכת בין הטיפות עם השחקנים, זה לא מה שהיה פעם. היום המטרה היא שיהיה שיתוף פעולה ולא דיקטטורה. אני לא אוהב את המשפטים שהיו לפני 30 שנה, ש'הכדורגלן הישראלי עצלן'. הכל זה עניין של דרישות".

אז למה אנחנו לא מתקדמים? אולי צריך מהפכה כמו שטוען המ נהל המקצועי החדש בנבחרת, ווילי רוטנשטיינר?

"אני שומע את זה כבר 60 שנה. מה רוטנשטיינר חידש? אנחנו לא יודעים שצריך פה מהפכה? מבלי לפגוע בו חלילה, והייתי בהשתלמות שלו ומ דובר באיש מקצוע מבריק, אבל מה הוא חידש? בגלל שמישהו מבחוץ אמר מהפכה זה אומר שהוא מבין יותר? ברור שאנחנו זקוקים למהפכה, אבל אף אחד לא יעשה כלום. כמה שנים אתם שומ עים מה צריך לעשות כדי שהכדורגל ישתנה? כולם יודעים הכל ולא עושים כלום. זה לטחון מים".

עברת אצל לא מעט בעלי קבוצות מאוד דומיננטיים. איך מסתדרים עם זה?

"כל מאמן צריך שיהיו לו קווים אדו מים וכל עוד הדברים לא עוברים את הקווים שהוא קבע, הכל בסדר. לגיטימי שבעל הבית ישאל אותך למה שחקן זה משחק ולמה לא אחר, אבל כל עוד אני מחליט הכל, זה בסדר. הבעלים יכולים להביע את דעתם". אל תגיד לי שלא קיבלת הנחתות מהבעלים.

"באירופה מנהל מקצועי מביא שח קנים. ג'ורדי קרויף במשך שנים הביא שחקנים למכבי. אם בעל הבית ירצה להתעקש להביא שחקן, שיביא אותו, אבל אני אחליט אם הוא ישחק או לא. זה לא קרה לי עד היום".

"באירופה יש שחקנים בני 19-18 שמסמנים אותם כפוטנציאל, אבל לא כל אחד מתפתח בגיל הזה, אז מקימים ליגת מילואים. אצלנו שחקן שלא מתאים יוצא להשאלה, ושם מתחילה ההידרדרות שלו"

 ??  ??
 ??  ?? מוליץ' ודמארי מחייכים מול רפואה. בסוף המאמן קיבל את החלוץ שרצה
מוליץ' ודמארי מחייכים מול רפואה. בסוף המאמן קיבל את החלוץ שרצה
 ??  ?? האדומים בדרבי בגביע הטוטו. "אני מבין את נפש השחקן, יודע מה הוא צריך"
האדומים בדרבי בגביע הטוטו. "אני מבין את נפש השחקן, יודע מה הוא צריך"
 ??  ??
 ??  ??
 ?? צילום: אלן שיבר ?? אוהדי הפועל ביציע. רפואה: "אם צריך לישון שלושה ימים במגרש, אישן שלושה ימים במגרש"
צילום: אלן שיבר אוהדי הפועל ביציע. רפואה: "אם צריך לישון שלושה ימים במגרש, אישן שלושה ימים במגרש"

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel