Israel Hayom

זיכרון מצמרר מגטו לודז': עטרת טלית מוכתמת בדם

עדות מהתופת: סידורים קרועים וטליתות מתפוררות נמצאו מתחת לרצפת צריף עץ בשטח הגטו ● שימשו את היהודים ביום הכיפורים ● הממצאים המרגשים הובאו ארצה על ידי מכון "שם עולם"

- יורי ילון

עדות אילמת לעוצמת העם היהודי ולזוועות הצורר הנאע צי: עטרת טלית שבה התעטפו יהודים בגטו לודז' בתפילת יום הכיע פורים נמצאה לאחר 78 שנים. העע טרת אותרה על ידי שליח מכון "שם עולם" מתחת לרצפת עץ באחד מצע ריפי המגורים ששימשו את יהודי הגטו, כשהיא מוכתמת בדם.

במבצע מורכב ולאחר מאמצים רבים הגיעה עטרת הטלית לאק חרונה לארץ והיא תישמר במק כון "שם עולם". יו"ר המכון, הרב אברהם קריגר, אמר: "מדובר בתק גלית מצמררת ונדירה, שמק עידה על החיים היהודיים שהתקיימו בגטו ועל האכזריות הבלתי נתק פסת של הרוצחים הגק רמנים, שלא ריחמו - וגם ביום הקדוש ביותר ליהודים טבחו, התעללו ורצחו בדם קר".

במכון "שם עולם" ציינו כי "ביום כיפור ,1940 כחצי שנה לאחר הקק מתו של גטו לודז', ביוזמה של ראש היודנראט מרדכי חיים רומקובסק קי ובעצה אחת עם הנאצים, הפך אולם הקולנוע 'ביקה', שהיה אחד ממבני הציבור שנכללו בשטח הגטו, למקום כינוס ותפיק לה לקראת יום כיפור. האולם עבר שיפוצים והסבה לבית כנסת תיאטרלי, כולל ארון קודש ובמה. רומקובסק קי אף דרש שהחזן ינהל את התפילות בליווי מקהלה". במכון הוסיפו כי "לאירוע זה הזק מין רומקובסקי, בשיתוף עם הממונה הגרמני על הגטו, שורה של קציק נים גרמנים אשר ישבו ברוב חשיק בות בשורה הראשונה של כיסאות בית הקולנוע לשעבר. בשני צידי ארון הקודש ישבו רומקובסקי והמק פקד הנאצי בכיסאות מהודרים. כולם חיכו לרגע התחלת התפיק לות. היהודים שהתגוררו בגטו חשו 'בני מזל' על התחשבות הגרמנים ביום הקדוש ועל האפשרות להתכק נס ולהתפלל בציבור. בחוץ התאסף קהל רב מתוך סקרנות, אך חלקם הוכו נמרצות על ידי שוטרי הגטו, שניסו להרחיקם.

"בסיומה של התפילה נוצרה התק קהלות והתכנסות של יהודים רבים שלא הצליחו להיכנס לבית התפילה. אנשי הסדר של הגטו ניסו לפזר את ההתקהלות והיכו מתפללים רבים בחוץ ובתוך בית הכנסת. הם היכו, חבטו והטיחו ברצפת העץ את המק תפללים עד זוב דם, ואת חלקם עד מוות. התפילה, שרק הסתיימה, הפכה לפוגרום של הנאצים, בליווי משטרת הסדר של הגטו".

רצפת האולם שבו התקיימה התק פילה היתה מחופה בעץ. לאחרוק נה עבר המקום שיפוץ, ובמסגרתו התגלו מתחת לרצפת העץ סידורי תפילה קרועים, טליתות מתפוררות, תשמישי קדושה ועטרה אחת - עיק טור לטלית, שנשארה שלמה ומוק כתמת בדם - הדם שבו התבוססו היהודים באותו יום כיפור לפני 78 שנים. במבצע מורכב הובאו הפק ריטים על ידי שליח "שם עולם" מפולין למכון בארץ לצורך תיעוד ושימור.

"שם עולם" הוא מרכז בינלאומי לחקר השואה והנחלתה לדור העק תיד. המרכז שם דגש על אקטיביזם ועל מתן כלים חדשים לחקר השואה. למכון שליחים באירופה, שמטרתם לאתר פיסות זיכרון והיסטוריה מחיי היהודים בזמן השואה ולשמר את זיק כרון היהודים שנספו.

גטו לודז' הוקם באפריל .1940 לודז' היתה העיר השנייה בגודלה בפולין והמרכז התעשייתי שלה. הגטו היה השני בגודלו במרחב הכיק בוש הגרמני ונכלאו בו כק461 אלף יהודים. אליהם נוספו עשרות אלפים יהודים נוספים.

הגטו יועד להיות גטו מעבר זמני, אך הוא התקיים יותר מארבע שנים בגלל אינטרס גרמני: לנצל את כוח העבודה היהודי. הגטו בודד מהעוק לם, ולא היו בו חשמל ומים זורמים. בגלל הצפיפות הרבה והרעב נספו בגטו כרבע מתושביו.

 ??  ?? עטרת הטלית שנמצאה
עטרת הטלית שנמצאה
 ??  ?? הרב קריגר
הרב קריגר

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel