Israel Hayom

ארה"ב אופטימית: צפון קוריאה תתפרק מנשק גרעיני

תאריך היעד: ינואר 2021 ● פומפאו: "מוכנים לשאת ולתת מייד עם פיונגיאנג כדי לחולל מהפכה ביחסי המדינות" ● הערכות: תחילת המו"מ - החודש בעצרת האו"ם

- יוני הרש, כתבנו בארה"ב, וארז לין

אחרי פסגה מוצלחת במיוחד השבוע בין מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג־און לבין נשיא דרום קוריאה מון ג'יאה־אין, שבה שתי האויבות המרות התקדמו צעד משמעותי לקראת פיוס היסטורי, נראה כי משב האופטימיות הגיע גם לוושינגטון.

מזכיר המדינה מייק פומפאו הצהיר בדרמטיות ביום רביעי בלילה כי המר געים בין וושינגטון לפיונגיאנג, שהיו במבוי סתום בשלושת החודשים מאז הפסגה בין הנשיא טראמפ לקים בסיר נגפור, חזרו למסלולם.

לא זו בלבד, הוא הוסיף כי הצדדים כעת נמצאים על נתיב שצפוי להוביל לפירוק צפון קוריאה מנשק גרעיני ויושלם עד ינואר .2021 מדובר בתאר ריך הספיציפי ביותר שננקב עד כה על ידי ארה"ב.

פומפאו שיבח את קים על הצהרתו בפסגה עם מון השבוע כי יהיה מוכן לפרק אתר גרעין אסטרטגי ולתת למור מחים לוודא זאת, כמו גם לסגור אתר ניסויים לטילים.

"על בסיס ההתחייבויו­ת החשובות, ארה"ב מוכנה לשאת ולתת מייד עם צפון קוריאה כדי לחולל מהפכה ביחסי המדינות באמצעות התפרקות מהירה מנשק גרעיני של צפון קוריאה באופן מלא עד ינואר 2021 כפי שהיו"ר קים התחייב, וכדי לבסס שלום יציב ובר קיימא בחצי האי הקוריאני", הצהיר פומפאו, והוסיף כי הוא הזמין את שר החוץ הצפוןרקורי­אני לפגישה החודש בניו יורק. כזכור, בפסגה המוצלחת השבוע חתמו מנהיגי שתי הקוריאות על שורה של הסכמים לנרמול היחסים ביניהן והתקדמו צעד משמעותי לקר ראת סיום מצב המלחמה הרשמי ששורר ביניהן זה עשרות שנים. כמו כן, מון התקבל בכבוד של מלכים, ככל הנראה בניסיון לחזק את מעמדו כמתווך בין קים לטראמפ.

בפסגה הקוריאות אף פרסמו הסכם משותף שבו הצהירו על "הפסקת כל הפעולות העוינות זו כלפי זו" והודיר עו על הגשת בקשה משותפת לאירוח אולימפיאדת ,2032 חיבור מערך הרר כבות והכבישים ביניהן, הפסקת "משר חקי המלחמה" באזור המפורז וחידוש פעילותו של האזור המסחרי המשותף.

"העידן נטול המלחמה התחיל", סיפר מון לעיתונאים בפסגה.

קים מצידו אמר כי "אנחנו חותמים על הסכם שישים סוף לעימות הטרר גי ולהיסטוריה של עוינות אחת ולר תמיד, ואנחנו מתחייבים לחתור כדי להפוך את חצי האי הקוריאני למקום של שלום".

אתמול היה יומה השלישי של הפסגה ושני המנהיגים ניצלו את מזג האוויר הטוב כדי לעלות על ההר שנחשב למר קום קדוש עבור שני המדינות, הר פאר קטו, הגבוה ביותר בחצי האי. שם על פי המיתולוגיה הקוריאנית נולד אבי האומה הקוריאנית המשותפת, דנגון, לפני יותר 4,000רמ שנה. בפסגה קים ומון הניפו ידיים ביחד, והצטלמו עם נשותיהן.

 ?? צילום: רויטרס ?? מון ג'יאה־אין, קים ג'ונג־און ונשותיהם ליד אגם בצפון קוריאה
צילום: רויטרס מון ג'יאה־אין, קים ג'ונג־און ונשותיהם ליד אגם בצפון קוריאה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel