Israel Hayom

היכונו לאחרי החגים

דיאטה, כמו כלכלה, עוסקת בנתונים ● הדיאטן צחי כנען הביא לישראל מעבדה מטבולית ייחודית, שמודדת כמה קלוריות אנחנו שורפים ● אז הנה קבלו כמה תובנות מאיש מקצוע

- ערן בר טל

תקופת החגים היא חגיגה צרכנית וקולינרית. החש גיגה הצרכנית מרוקנת את כיסינו, ואילו הקוליש נרית ממלאת את כרסינו. רגשות האשם מובילים אותנו לברכה המסוש רתית: אחרי החגים מתחילים בדיאטה! ולחלופין "לשנה הבאה במכנסיים של השנה שעברה".

אז בדיוק בשביל זה פנינו ליועץ מומחה, צחי כנען, שמבחינת ה"טייטל" שלו הוא דיאטן מומחה, בוגר החוג לתזונה ומוסמך בחוג לאפידמיולו­גיה בפקולטה לרפואה, אבל מבחינת המש דור שלנו הוא כלכלן לכל דבר ועניין. למה? מכיוון שהוא עוסק במאזנים, מתעלם משמועות ודבק באופן בלתי נלאה במספרים ובעובדות. עד כדי כך שהקליניקה שלו כוללת מעבדה מטבולית, היחידה בארץ.

בדיקה מדודה

המטופלים שלו עוברים בדיקה בחדר זכוכית אטום, שבו כניסת החש מצן נעשית באופן מבוקר לחלוטין, תוך ניטור מתמיד של פליטת הפחמן הדושחמצני. המנה (תוצאת החילוק) של פליטת הפחמן הדושחמצני והחמצן היא שריפת הקלוריות שלנו. אני לא אחד שמסתפק בשמועות, ולכן הלכתי לבדוק זאת בעצמי.

הכניסו אותי אחר כבוד לחדר למשך שלוש שעות. אחרי כשעתיים של שהייה נינוחה - עם טלוויזיה, מחשב, טלפון, בעצם כל מה שדרוש לאדם במאה הש12 - סעדתי ארוחה מדוש דה מראש ואחרי זמן מה עליתי על ההליכון, תחילה בהליכה איטית ואחר כך עברתי להליכה מאומצת. במקביל לניטור שריפת הקלוריות שלי במנוש חה, בזמן הארוחה ובפעילות גופנית מתונה ומאומצת, על פרק היד הוצמד שעון המודד את רמת הפעילות החשש מלית של הגוף ומשלים את התמונה. השעון ממשיך לנטר את פעילות הנש בדק במשך שבוע ימים ומספק תמונה ברורה של רמת הפעילות הגופנית, או חוסר הפעילות במקרה שלי.

"אני רכב היברידי"

מתברר שצדיקים - מלאכתם נעש שית בידי אחרים: 70% מההוצאה הקש לורית שלנו מתבצעים גם כשאנחש נו רובצים מול המחשב: 60% במאמץ הדרוש לגוף לשם קיום החיים וש%01 לעיכול ולעיבוד המזון שאנחנו צורש כים. 30% בלבד מהצריכה הקלורית שלנו מופנים לפעילות המאומצת, הדרושה לנו כדי להתנייד לכלי התש חבורה שלנו ולהזיז את עצמנו. אבל כאן מגיע הסיפור המעניין - הממוצע לא ממש מלמד על הפרט כי הצריש כה הקלורית שלנו שונה מאוד. אם נדמה אותנו למכוניות, הרי יש בינינו רכבים היברידיים יעילים מאוד, אך גם מכוניות אמריקניות משנות הש08 ששורפות דלק בלי חשבון. בנמשל, אם לא הבנתם, יש יתרון למכוניות האמריקניות, והבשורה הלא משמחת שקיבלתי מתוצאות הבדיקה הזו היא שאני, חובב מכוניות אמריקניות מוש שבע, דווקא די היברידי!

לצד העובדה הלא משמחת שגיליתי על עצמי, תוצאות הבדיקה הפריכו אמונה לא מבוססת שלי, שלפיה יש לי בעיה מיוחדת בשריפת פחמימות. ובכן, אין לי.

הפחמימות שצרכתי במהלך הבדיש קה נשרפו כמו גדולות, אולם בדומה לרכב היברידי, הפעילות הגופנית שלי כמעט לא עלתה לי במאמץ, ולכן יש לי עכשיו אישור בכתב על כך שפש עילות גופנית היא לא התשובה שלי

להרזיה.

ועכשיו נעבור לאותיות הקטנות: הפעילות הגופנית נחוצה מאוד לשש מירה על הבריאות, אף שהיא לא הפתש רון ליצירת מאזן קלורי שלילי הנחוץ לאיבוד משקל.

"נו?" אני שואל את צחי כנען, המוש מחה המצויד כעת בים של נתונים על הגוף שלי, הפעילות החשמלית שלו, דופק הלב בכל רגע נתון בשבוע האחש רון, הפעילות המטבולית שלי והשד יודע מה עוד.

צחי לא מבין שאלות כמו "נו", ואחש רי שהוא קיבל את הגרסה המלאה של השאלה, הוא מסכם כמה הוראות שמש תאימות לי אישית ומסביר שאיכות ההמלצות שלו שונה לאין ערוך מזו שהיתה לו קודם - לפני שהיתה לו המעבדה שסיפקה לו נתונים מדויקים ואישיים על המטופל. אם נשווה זאת לעולם הכלכלי - זה כמו ההבדל בין ייעוץ פנסיוני כללי לבין ייעוץ פנש סיוני לאדם מסוים, עם צרכים ספציש פיים, מצב משפחתי מסוים וכדומה.

בעולם יש 15 מעבדות מטבוליות, אך כולן עוסקות במחקר. המעבדה של צחי היא כנראה היחידה בעולם המנגישה את הכלי הזה למטופלים. מגיעים אליו כאלה המופנים מרוש פאים ומדיאטנים וגם חברות מזון ותרופות, הנדרשות לבחון השפעות לוואי. הבדיקות במעבדה מתבצעות בזמן שבין שעה לש42 שעות - לפי מטרת הבדיקה.

 ??  ??
 ?? צילום: יהושע יוסף ?? צחי כנען בקליניקה שלו
צילום: יהושע יוסף צחי כנען בקליניקה שלו
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel