Israel Hayom

רוסיה סוגרת את השמיים

בעקבות הפלת המטוס: מוסקבה הכריזה על אזורים אסורים לשיט ולטיסה מול חופי סוריה בניסיון לצנן את הרוחות: מפקד חה"א הציג למקבילו הרוסי את המידע המודיעיני בינתיים, אחורי הקלעים נחשפים: "איראן העריכה שישראל לא תפעל בלטקיה - בשל הנוכחות הרוסית"

- לילך שובל, אריאל כהנא וארז לין

מפקד חיל האוויר, אלוף עמי קם נורקין, המריא אתמול למוסקבה בראשות משלחת צה"ל בניסיון להרגיע את הרוחות, לאחר התקרית שבה הופל מטוס המודיעין הרוסי על 15 אנשי צוותו בידי אש נ"מ סורית.

מדובר בחלק ממאמץ נרחב, מדיני וצבאי, של ישראל לשמר את מנגנון התיאום הצבאי בין ישראל לרוסיה - על מנת שלא לפגוע בחופש הפעולה הישראלי בסוריה.

אלא שבינתיים הרוסים לא יוש בים בחיבוק ידיים, ועל פי דיווחים בתקשורת, הכריזו על אזור סגור לכלי טיס ושיט מול חופי סוריה. על פי דיווח בתקשורת הקפריסאית, גם המרחב הימי סביב האי נסגר בחל קים נרחבים שכעת למעשה נשלטים בפועל על ידי רוסיה. בדיווח נאמר כי רוסיה עדכנה את הרשויות הק פריסאיות כי בימים הקרובים תהיה פעילות צבאית משמעותית באזור ולכן ננקטו הצעדים האלו. בדיווח נאמר כי הרשויות במדינה צופות קשיים משמעותיים בהגעה לאי ובי ציאה ממנו.

מכל מקום, לביקורו של נורקין במוסקבה התלוו ראש חטיבת קשרי החוץ של צה"ל, תת אלוף ארז מייזל וכן קצינים נוספים מאגף המודיעין, חיל האוויר ואגף המבצעים. במהלך היום קיימה המשלחת מספר מפגשים עם מפקד חיל האוויר הרוסי ובכירים במטה הפיקוד של צבא רוסיה, וכן בכירים בחיל האוויר הרוסי.

בפגישות, שהתקיימו בהמשך לסי כום בין רה"מ בנימין נתניהו ונשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הציגו הקצינים הישראלים לרוסים את תמונת המצב של האירוע שבו הופל מטוס רוסי בידי נ"מ סורי וכן את המידע המקדים ועיקרי ממצאי תחקיר צה"ל בנושא. בנוסף הוצגו הניסיונות האיראניים להתבססות בסוריה והעברת אמצעי לחימה אסטרטגיים לחיזבאללה.

"שיח שקוף"

לפי הודעת דובר צה"ל, המפגשים התקיימו "ברוח טובה" ו"התקיים שיח מקצועי, פתוח ושקוף בנושאים השו נים והודגשה חשיבות האינטרסים של שתי המדינות והמשך מימוש מנגנוני מניעת החיכוך". האינטרס הישראלי, הוא כמובן מניעת התבססות אירא נית בסוריה. בצה"ל עושים מאמצים עילאיים לא להרגיז עוד את הרוסים, ולשמר את מנגנון התיאום בין הצ באות. המשלחת אמורה היתה לשוב לישראל היום לפנות בוקר.

נתניהו פרסם אמש הצהרה מיוחדת שבה אמר כי "יש חשיבות גדולה מאוד לשמר את התיאום הביטחוני בין ישראל ובין רוסיה". נתניהו הוסיף כי בשיחתו עם נשיא רוסיה פוטין ביום שישי הדגיש כי "שורש הבעיה זה הניסיון של איראן להשתמש בשטח סוריה להתקפות נגד ישראל ולחימוש אויבינו כמו החיזבאללה". עוד אמר לו כי לישראל עומדת זכות ההגנה העצמית מפני התוקפנות האיראנית.

שר הביטחון אביגדור ליברמן אמר בראיון לגלי צה"ל שהוא מבין את כעסם הגדול של הרוסים, "אך אין תופסים אדם בשעת צערו". ליברמן נמנע מלומר מפורשות שישראל תו סיף לפעול בסוריה אך אמר כי "יש ראל תעשה מה שצריך כדי לשמור על ביטחונה".

גם הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט התייחס לנושא ואמר כי "צה"ל פעל גם השבוע בצפון על מנת למנוע מאויבינו יכולות מתקדמות שאיימו על מדינת ישראל. לצערנו, פגעו כוחות סורים בכלי טיס רוסי, ואנו משתתפים בצער המשפחות והצבא הרוסי".

"ניחוח אנטישמי"

ובזמן שבמוסקבה ניסתה ישראל להרגיע את המצב ולפייס את הרו סים, שגרירות רוסיה בישראל צייצה אתמול בטוויטר מסר תקיף שלפיו התקיפה הישראלית בסוריה היתה חסרת אחריות ופעולה לא ידידותית של חיל האוויר הישראלי, שחשפה את המטוס הרוסי לסכנה שהובילה למותם של 15 אנשי הצוות.

בתוך כך, בעיתון "א שרק אל אווסט", היוצא לאור בלונדון, פו רסם אתמול כי איראן העריכה שי שראל לא תפעל נגד נכסיה באזור לטקיה בשל הנוכחות הרוסית המא סיבית באזור. בעיתון ציינו כי מידע זה מבוסס על גורמים ישראליים.

צבי מגן, חוקר בכיר במכון INSS ולשעבר שגריר ישראל ברוסיה, אמר ל"ישראל היום" כי גם לרוסים יש אינטרס גדול לשמר את מנגנון התיאום עם ישראל. לדבריו, "אמנם מוקדם לדעת מה יהיו ההשלכות של התקרית, אך נראה שלפחות כרגע ההשלכות נוגעות לתגבור האבטחה סביב הכוחות הרוסיים, כלומר לשי נויים מינוריים בהסכם התיאום הסודי בין ישראל לרוסיה".

 ??  ?? תוצאות התקיפה בלטקיה כפי שפרסמה הטלוויזיה הסורית
תוצאות התקיפה בלטקיה כפי שפרסמה הטלוויזיה הסורית
 ??  ?? מטוס מודיעין רוסי מהסוג שהופל
מטוס מודיעין רוסי מהסוג שהופל

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel