Israel Hayom

החלטת אגודת ישראל עלולה להביא לבחירות ארציות

- מתי טוכפלד | פרשנות

הודעת דגל התורה וש"ס על תמיכה במו עמדותו של משה ליאון לראשות עי ריית ירושלים סוללת את הדרך של השר זאב אלקין לקומה השישית המיוחלת בכיכר ספרא.

המהלך חושף את עומק השבר בין שני פלגי יהדות התורה ועשוי להתגלות כדר מטי גם ביתר הזירות לקראת הבחירות הכ לליות המתרגשות ובאות בשנה הקרובה. רמז לקרע ההולך ומחריף בין אגודת ישראל לדגל התורה, המרכיבים את סיעת יהדות התורה, התגלה בשבוע שעבר כשהודיע נתניהו על רצונו להוריד את אחוז החסימה. ליצמן מא גודת ישראל מיהר להתנגד, משה גפני מדגל התורה הביע תמיכה מופגנת. הוא אף ציין כי אם זה יקרה - הדבר יחיש את הפילוג לריצה נפרדת בבחירות לכנסת.

אבל את התרגיל של דגל התורה וש"ס אפילו ליצמן לא חזה. הנטייה שלהן לת מוך בליאון היתה ידועה, אבל כל עוד נמשך המו"מ היה ברור לו שדגל התורה לא תעז לשבור את הכלים. הוא טעה. מי שמשלם את המחיר הוא המועמד החרדי יוסי דייטש, שייאלץ להסיר את מועמדותו. לא רק הח רדים קשורים בעבותות לבחירות המוניצי פליות בבירה.

הבית היהודי בהובלת חגית משה תכנן כבר מזמן להודיע על תמיכה באלקין. אבל בנט השהה את התמיכה בשל הברית הנרקמת בינו לליצמן על כניסה משותפת לממשלה הבאה. רק אחרי שהיה ברור שמועמדו של ליצמן, דייטש, ירד מהפרק, שחרר את הודעת התמי כה באלקין. אבל הברית בינו לליצמן קיימת. נתניהו הודיע בשבוע שעבר שבכוונתו לעשות העתק הדבק בפעם הבאה לקואליציה הנוכ חית: בנט וליצמן מאחדים כוחות כדי לוודא שאכן כך יהיה.

יאיר לפיד, בעל הברית הקודם של בנט, ייאלץ לגנוז את התוכניות לניצחון ראש עיר חרדי שיסייע לו במאבקו בקלפי, אולם יוכל להתנחם בניצחון של עופר ברקוביץ' - שכבר כיכב בקמפיין אלקין כאביו הרוחני של מו עמד תומכי חילון העיר.

אבל לא רק על הבחירות הבאות יחולו הש פעות המערכה המוניציפלי­ת, אלא גם על מושב הכנסת שייפתח בעוד שבועיים. ההח לטה המתקרבת של אגודת ישראל לתמוך באלקין תסתום כמעט את הגולל על האפש רות להגיע לפשרה בין ליצמן לליברמן לגבי חוק הגיוס. לא זה ולא זה רוצים בחירות, אבל המערכה הירושלמית כנראה תהיה זו שתטרוף את הקלפים ותכריע את גורל הקואליציה.

המהלך חושף את עומק השבר בין שני פלגי יהדות התורה ועשוי להתגלות כדרמטי גם לקראת הבחירות הכלליות. אפילו ליצמן לא חזה את התרגיל

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel