Israel Hayom

סערה פוליטית

-

של סער, המקורב לנשיא ריבלין, כשאמר כי "שר לשעבר בליכוד מדבר עם גורמים בקואליציה ורקח איזה תר גיל חתרני, שאני אביא את הליכוד לניצחון סוחף בבחירות ואחר כך ידאגו שלא אהיה ראש ממשלה, בניגוד לרצון בוחרי הליכוד, בניגוד לרצון הציבור, בניגוד לדמוקרטיה".

"לתקן הפרצה בחוק"

רה"מ אמר את הדברים בלשכתו, במהלך מסיבת יום ההולדת שנערכה לכבודו. הוא הוסיף כי "אני מסתובב בארץ ביחד איתכם ורואה את התמיכה האדירה בנו, בי, ברעייתי. זו תמיכה שאני לא זוכר כמותה מאז שנכנסתי לפוליטיקה ולכן מלכתחילה מהלך כזה נועד לכישלון, כי הציבור לא ייתן לזה לקרות. כן נחשפה פרצה בחוק, ואנח נו נחשוב מה לעשות עם זה". מוקדם יותר אמרו גורמים בסביבת נתניהו כי "המזימה שפורסמה ב'ישראל היום' לא נולדה בבית הנשיא, אלא אצל בכיר לשעבר בליכוד, שגם דיבר על כך עם כמה מהשותפים לקואליציה".

בבית הנשיא הגיבו בחריפות לפ רסום ואמרו כי "קראנו לעומק, אך התקשינו למצוא מידע של ממש מלבד פרנויה שאינה מבוססת אפילו על מח שבה שהתרחשה במציאות. כידוע, את הטיפול בתופעות שכאלה יש להשאיר בידי אנשי מקצוע שאינם דוברים".

ואילו גדעון סער אמר כי "בדרך כלל איני נוהג להתייחס לטענות הזויות, ובפרט שאין אדם שמוכן לה תייצב מאחורי הדברים ולומר אותם בקולו, אבל מאחר ששמי שורבב אני מודיע בצורה הכי ברורה: אין שחר לד ברים שפורסמו. הם מופרכים לחלו טין. מטרידה אותי המחשבה שיש מי שלוחש על אוזנו של ראש הממשלה הבלים מסוג זה".

כעת, יו"ר הקואליציה ח"כ דודי אמסלם צפוי להניח על שולחן הכנ סת כבר בימים הקרובים הצעה לתיקון חוק יסוד: הממשלה, שעל פיה יטיל הנשיא את הרכבת הממשלה על ראש המפלגה הגדולה, שהביא את מרבית ההמלצות להרכבת הממשלה. לדב רי אמסלם, הנוסח הנוכחי של החוק משאיר שיקול דעת רחב לנשיא בהט לת מלאכת הרכבת הממשלה, ובתיקון ייאמר כי הנשיא יטיל את התפקיד על "ראש המפלגה הגדולה", כדי למנוע את הטלת התפקיד על ח"כ אחר.

אתמול נודע כי אמסלם מתכוון להאיץ את הצעת החוק, כדי להביא לאישורה במהירות לפני שתתקבל - אם תתקבל - החלטה על הקדמת הב חירות. בכוונתו לבקש מהכנסת לש חרר את הצעת החוק מחובת ההנחה, ומייד לאחר מכן להביא אותה לאישור בקריאה טרומית.

אמסלם אמר עוד כי "המחשבה שא פשר לעקוף את ראש המפלגה ולמנות מישהו אחר במקומו להרכיב ממשלה אחרי הבחירות, היא סוג של מהפכה. לנשיא יש סמכות חוקית לפעול על פי השכל הישר, אך לא לעשות מניפול ציות. בגלל שהדבר לא מוסדר בחוק, אני יוזם את התיקון".

היוזמה של אמסלם עוררה תגו בות רבות במערכת הפוליטית. השר יריב לוין אמר כי "התגלה כי יש אכן פרצה בחוקף, כך שאפשר לפרש אותו לכיוונים שאינם כוונת המחוקק. לכן, נפעל לשנות את החוק כך שישקף את כוונתו המלאה". סגנית שר החוץ, ציפי חוטובלי, אמרה כי "האינטרס הציבו רי והדבר הטבעי הוא שמלאכת הרכ בת הממשלה תוטל על ראש המפלגה. המצב הקיים היום בחוק מצריך שינוי, ואני תומכת ביוזמת יו"ר הקואליציה לתקן את החוק".

מנגד, ראשת האופוזיציה ח"כ ציפי לבני אמרה כי "זה ראש ממשלה שע סוק בלמכור לכולם שהוא קורבן שי טתי של כל המערכות בישראל ולכן צריך להשמיד אותן, להטיל בהן דופי ולזרוק עליהן רפש".

בתוך כך, הכנסת הסירה אתמול, בקריאה טרומית וברוב של 40 ח"כים מול 26 ח"כים הצעה לתיקון לחוק יסוד: הממשלה שיזמה ח"כ רויטל סוויד )המחנה הציוני(. על פי ההצעה, מי שמצוי בחקירה פלילית בעבירה מסוג פשע, או שהוגש נגדו כתב אישום בעבירה כזו, לא יוכל להרכיב ממשלה ונשיא המדינה לא יטיל עליו תפקיד זה. במהלך הדיון פרצה סערה, כשס וויד הניפה את גיליון "ישראל היום" ואמרה "תראו את הפרנויה". לדבריה, "ברור שנתניהו בפאניקה, ואנחנו עו ברים טרפת של חקיקה הזויה, שכל מטרתה היא ההישרדות הפוליטית של ראש הממשלה, שמצוי תחת חקירות פליליות בעבירות מסוג פשע".

השר איוב קרא, שהשיב בשם הממשלה, אמר כי "יהיה זה עיוות רצון הבוחר להעביר את הרכבת הממשלה מהמועמד העומד בראש המפלגה הג דולה למישהו אחר. חברת הכנסת סוויד מבקשת למעשה להפקיד בידי גורמי האכיפה את תפקיד השופטים".

ח"כ אמסלם: "המחשבה שאפשר לעקוף את ראש המפלגה הגדולה ביותר ולמנות מישהו אחר במקומו להרכיב את הממשלה אחרי הבחירות, היא סוג של מהפכה"

 ?? צילום: הרצי שפירא ?? גדעון סער
צילום: הרצי שפירא גדעון סער

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel