Israel Hayom

הערכה: סילוק איראן מהמסלקה הבינלאומית - לא בסנקציות

לקראת גל העיצומים הבא: בישראל משלימים עם ההחלטה המסתמנת בארה"ב שלא לכלול בו את מערכת ה"סוויפט" ● הוצאת איראן מהמסלקה היתה מקשה עליה בעסקים בעולם

- אריאל כהנא

הדרג המדיני בישראל החליט להשלים עם אי הכללת מסלקת הכספים הבינלאומית SWIFT בחח בילת הסנקציות הבאה על איראן.

השלב הבא של העיצומים האמריקניים ייכנס לתוקף בתחילת נובמבר ויכלול את תעשיית האנרגיה של איראן. בנוסף, העיצומים אמורים היו לכלול את ניתוק מערכת הבנקאות של איראן מיתר הבנקים בעולם, כפי שקרה בתקופת ממשל אובמה. SWIFT היא האמצעי הבלעדי לבצע העברות כספים בין מדינות, כך שהוצאת איראן ממנה מהווה מכה קשה מאוד ליכולת של איראן לקיים קשר עסקי עם העולם.

ואולם, שר האוצר סטיב מנוחין, שביקר השבוע בארץ, התבטא במספר הזדמנויות בדבר קשיים שבהם נתקל לכלול את המסלקה בגל העיצומים הבא. אחת הסיבות לכך היא התנגדות אירופה, שהיא שותפה בכירה

,SWIFT־ב לעיצומים האמריקנים על איראן. בישראל קיוו מאוד שמערכת

SWIFT תיכלל בחבילת העיצומים, אך לאחר שהאמריקנים הודיעו שאין ביכולתם לעשות זאת, הוחלט לוותר. הנימוק לכך הוא ההערכה העצומה שיש בדרג המדיני למהלכים של טראמפ בנוגע לאיראן ולסדרת העיצומים הבאה שתהיה ממילא קשה מאוד.

מנוחין רמז בתחילת השבוע כי משרדו לא הצליח בשלב זה לכלול את מערכת SWIFT בגל העיצומים החדש. "המטרה שלנו היא להביא לכך שהעברות כספים הכלולות בסנקציות לא יתקיימו, בין אם דרך מערכת SWIFT ובין אם בדרך אחרת. שר החוץ פומפאו אמר גם הוא כי "אינו יודע אם SWIFT כלולה בחבילת העיצומים הבאה".

יצוין כי בקונגרס ובממשל דורשים רבים לכלול את המסלקה בעיצומים, וטוענים שמנוחין לא מפעיל די לחצים בנדון. 16 סנאטורים וחברי קונגרס כתבו למנוחין רק לפני שבועות אחדים כי יש לעשות זאת. "אנו דוחקים בך לעשות את כל הצעדים הנדרשים כדי להבטיח שחברת SWIFT תתנתק מהבנק המרכזי של איראן ומיתר המוסדות הפיננסיים האיראניים. מערך העיצומים המקסימליים שהממשל מטיל על איראן לא ישיג את מטרתו, אם הרפובליקה האסלאמית תמשיך להיות מחוברת ."SWIFT־ל את המכתב יזם הסנטור טד קרוז.

היועץ לביטחון לאומי של ארה״ב, ג‘ון בולטון, אמר השבוע כי אם איראן לא תשנה את התנהגותה, העיצומים יהיו קשים יותר מאלה שהטיל אובאמה. מארק דובוויץ', העומד בראש הקרן להגנת הדמוקרטיה בוושינגטון ונחשב לבעל קשרים טובים בממשל, תקף את מנוחין ואמר שאינו עושה את עבודתו. ממשרד רה"מ נמסר כי הם אינם מתייחסים לתוכן שיחות מדיניות.

 ??  ?? מצעד צבאי בטהרן
מצעד צבאי בטהרן
 ??  ?? השר מנוחין
השר מנוחין

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel