Israel Hayom

"למיגון יו"ש דרושים מאות מיליוני ש'"

אל"מ גולן ואך, שמסיים את תפקידו כראש מחלקת מיגון בפיקוד העורף: "ליותר מ־%07 מהאזרחים יש מיגון שיציל את חייהם במלחמה" ● "בכל שנה מקבלים שלושה יישובים ביו"ש חליפת מיגון ראויה"

- חנן גרינווד

עשרות מיליוני שקלים מושקח עים באבטחת יישובים ביהודה ושומרון, אך כדי להביא את כלל היישובים לרמת המיגון הנדרשת יידח רשו מאות מיליוני שקלים. כך חשף ראש מחלקת מיגון בפיקוד העורף, אל"מ גולן ואך, שמסיים בימים אלה את תפקידו.

לאחר יותר מארבע שנים עוזב ואך את התפקיד, שאחראי למיגון של מאות אלפי בתים במקרה של רעידת אדמה ועימות ביטחוני, לאבטחת יישובי עוטף עזה מפני איום הטילים ולחיזוק המיגון של יישובי הצפון. בראיון ל"ישראל היום" הוא מציין כי יש עדיין כברת דרך לעבור בכל התחומים שעליהם היה אמון, אולם עם זאת הוא מביט אחורה בסיפוק.

"ליותר מ־07 אחוזים מהאזרחים יש מיגון שיציל את חייהם במלחמה. לרוב הישראלים יש ממ"ד או מקלט משותף - מיגון צמוד. אמנם האיומים על המדינה גדלים, אבל אנו נמצאים במקום טוב. בלתי אפשרי לבנות את המדינה מחדש, אבל המיגון הולך ומתחדש - בתמ"א 38 או בהתחדשות עירונית. סוגי הבנייה הישנים הולכים ונעלמים".

אל"מ ואך קיבל בשבוע שעבר הוכחה לכך שפעילות פיקוד העורף בנוגע למיגון, להסברה ולהתרעה לאזרחים היא יעילה, בפגיעת הטיל בבית בבאר שבע. "האמא הבינה מה צריך לעשות ולקחה את הילדים לחדר המוגן, ששמר על חייהם. ההתנהגות על פי פיקוד העורף מצילה חיים, חד־משמעית. זו לא גזירה משמיים שיהיו נפגעים רבים במקרה של מערכה", הוא מדגיש.

בפיקוד העורף עוסקים בשנים האחרונות גם בניסיונות להקל את חיי התושבים, לצד שמירה על הגנה מיטבית. כך הוקם אתר לרישוי מקוון, שבו אפשר למלא מסמכים ולהסדיר נושאי מיגון. נוסף על כך הוחלט להקל על בעלי עסקים קטנים, שעד כה היו צריכים להציב מרחב מוגן. "בית קפה היה צריך להציב מיגון באמצע המתחם. פטרנו ממיגון את העסקים בגדלים של בין 80 ל־001 מ"ר, וכן אתרי צימרים, קמפינג ומבנים לשימור. אנחנו רוצים להגן על האזרחים, אבל לא לעשות להם סתם חיים קשים".

מיגון היישובים ביו"ש, בעוטף עזה ובצפון הארץ מקבל תשומת לב לא מעטה בעיקר על רקע האיום האיראני בצפון, המתיחות בדרום, והפיגועים ביישובים אדם ונווה צוף (חלמיש). אל"מ ואך אינו מסתיר את העובדה שהדרך למיגון היישובים ביו"ש עדיין ארוכה. "בשנים האחרונות נקבע וקטור תקציב קבוע, והבסיס עלה בעשרות מיליונים, לפני החבילות הנוספות. הדבר נותן אפשרות לקחת כמה יישובים ולהלביש אותם בחליפה חדשה", ציין.

עם זאת, הבהיר כי כדי למגן את כל יישובי יו"ש לפי תקן זה נדרש סכום גבוה בהרבה, שהוצג בתוכנית של פיקוד מרכז. "התוכנית הנוכחית מסוגלת לקחת מספר מצומצם של יישובים בעדיפות. כדי להביא למצב שכל היישובים יקבלו אותה חליפה, יש צורך במאות מיליוני שקלים ולא רק בעשרות מיליונים. אם התוכנית תתקבל, זו תהיה בשורה ליהודה ושומרון. כעת אפשר להתנחם בכך שבכל שנה כשלושה יישובים מקבלים חליפה ראויה".

 ??  ?? אל"מ גולן ואך. פטור לצימרים
אל"מ גולן ואך. פטור לצימרים

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel