Israel Hayom

המו"מ תקוע: המדינה נערכת לפתיחת שוק החלב ליבוא

כך נודע ל"ישראל היום" ● הקיבוצים והמושבים לא מצליחים להגיע להסכם על המתווה ● צווי היבוא כבר נחתמו ● התאחדות מגדלי הבקר: "ימים של הכרעה"

- אריאל ויטמן

אין הסכמה: המשא ומתן בין המדינה לחקלאים בנושא החלב הגיע למבוי סתום, וכעת האוצר שולף את נשק יום הדין - פתיחת השוק ליבוא.

לפי המידע שהגיע לידי "ישראל היום" מכמה מקורות שמכירים את הנושא, משרד האוצר כבר הכין את הצווים שפותחים את שוק מוצרי החלב ליבוא במכס מופחת של שני שקלים לקילוגרם (גבינה). האוצר הציב לחקלאים אולטימטום, שבו אם לא יקבלו את ההסכם שאליו הגיעו הצדדים לפני עשרה חודשים ואשר שופר מעט לאחרונה, ייפתח השוק ליבוא. ההסכם כולל הפחתת מחיר המטרה של החלב הגולמי ופתיחת השוק ליבוא באופן מוגבל יחסית. זאת בתמורה לפיצוי ענק בהיקף של כ־054 מיליון שקלים לרפתנים, שיפרשו במסגרת הליך ההתייעלות הענפי. ההערכות הן שהמשקים המשפחתיים במושבים הם שיזכו לתוספת לפיצוי שנקבע.

אבן המחלוקת היא נושא המכס. האוצר מוכן לתת מכס של שקל לקילוגרם, בעוד החקלאים והמחלבות טוענים שהדבר יחסל את השוק המקומי ולפי המתווה שלהם צריך לקבוע רף של ארבעה שקלים לקילוגרם. אלא שלא כל החקלאים מסכימים אפילו עם המתווה הזה, ומתברר שבעוד הקיבוצים נתנו את אישורם למתווה החלופי - המושבים, בראשותו של מאיר צור, עדיין צריכים לאשרו. כל החתימה על ההסכם כעת עומדת ותלויה באישורו של צור. מזכ"ל תנועת המושבים מאיר צור מסר בתגובה כי "אנחנו בסגירות האחרונות לקראת חתימה על הסכם". בהתאחדות מגדלי הבקר אמרו כי "אנחנו בימים של הכרעה. רק בהסכמה של שני המגזרים נלך להסכם, וכרגע אנחנו בהליך הסכמות פנימי".

יקר יותר מהממוצע

אם המדינה תחליט על פתיחת השוק ליבוא ועל פרסום הצווים, ההחלטה תיפתח לשימוע ולאחר מכן שר האוצר יחליט אם לממשה. צריך לזכור שמוצרי החלב בישראל יקרים בפער אדיר מהממוצע בעולם. ענף החלב בישראל הוא מהאחרונים שעוד מתוכננים על ידי המדינה, ובנוסף מוגן לחלוטין על ידי מכסי יבוא. מקור בכיר העריך כי שר האוצר משה כחלון לא יממש את איומו לפתיחת השוק ליבוא באופן חד־צדדי, שכן הוא אינו מעוניין להצטייר כמי שפוגע בענף החקלאות. ממשרד האוצר נמסר כי "אין כרגע כל חדש".

 ?? צילום: יונתן זינדל ?? מוצרי חלב בסופר. בדרך ליבוא?
צילום: יונתן זינדל מוצרי חלב בסופר. בדרך ליבוא?

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel