Israel Hayom

כך השגתי את קארל

הבמאי הבלגי פליקס ואן חרונינגן הצליח ללהק לסרטו דובר האנגלית הראשון את סטיב קארל ואת הכוכב העולה טימותי שאלמה • התוצאה היא הסרט "ילד יפה", שישבור לכם את הלב

- ישי קיצ'לס, ציריך

אחרי שגרם לקהל להתייפח עם "המעגל השבור", דרמה רומנטית טרגית שהיתה מועמדת לאוסקר בקטגו ריית הסרט הזר לפני כמה שנים, הבמאי הבלגי פליקס ואן חרונינגן חוזר עם "ילד יפה" - מעשייה שוברת לב נוספת, שצפויה לגרום לכם לבכות )ולהניב לו עוד כמה מועמדויות לאוסקר(.

סרטו דובר האנגלית הראשון של ואן חרונינגן, שיעלה היום בבתי הקולנוע, מת מקד במערכת היחסים הסוערת, המתסכ לת והסוחטת רגשית של דיוויד שפ )סטיב קארל(, סופר ועיתונאי יהודי אמריקני מו ערך ב"ניו יורק טיימס" וב"רולינג סטון", עם בנו הצעיר והמבטיח ניק )כוכב "קרא לי בשמך", טימותי שאלמה(, שמתמכר לקרי סטל מת'. לאחר שהתגרש מאשתו, שפ היה למעשה ההורה המרכזי האחראי לבנו, והת סריט מבוסס על ספר אוטוביוגרפ­י שכתב ועל ספר נוסף שכתב הבן.

בניגוד לסרטים רבים שעוסקים בהתמ כרות לסמים, "ילד יפה" אינו עושה גלורי פיקציה או רומנטיזציה לחייו של הג'אנקי, וכמו "המעגל השבור", גם הוא נמנע מס נטימנטליות. במקום אלה, התסריט דבק בריאליזם ומקפיד לדלג בין נקודת המבט של המכור לבין זו של האנשים שעושים הכל כדי להבין אותו ולעזור לו.

"אני חושב שהשילוב בין שתי נקודות המבט הופך את הסרט לייחודי מאוד", מספר ואן חרונינגן בן ה 40 בראיון שמ תקיים במהלך פסטיבל הקולנוע בציריך. "מצד אחד, יש את הסיפור המיתי של האב, שמנסה להציל את הבן שלו בכל מחיר. לא רואים הרבה סרטים מנקודת המבט הזאת, של האדם שרוצה לעזור. מצד שני, יש את הסיפור של ניק שהולך לאיבוד בתוך עולם הסמים. לא רציתי להראות את מה שאנחנו כבר יודעים ומכירים. כשקראתי את הספרים של דיוויד ושל ניק נפתחו לי העיניים לגבי האופן שבו אנחנו כחברה מתייחסים למכורים. אני מרגיש שאנחנו צריכים לגלות כמה שיותר אמפתיה כלפי אנשים שעוברים משהו כזה, וחשבתי שאם נצליח להיכנס לראש של ניק - זה יעזור לצופים להבין עד כמה המצב שלו מורכב מבחינה רגשית".

העובדה שהצלחת ללהק שני שחקנים כה מוכשרים לתפקידים הראשיים בוודאי לא הזיקה. איך הגעת אליהם?

"הכל התחיל עם סטיב קארל. הוא היה ראשון שהצעתי לו את התפקיד, והוא הס כים מייד. לא משנה איזו דמות הוא מגלם - בדרמה או בקומדיה - יש לו יכולת מדהימה לעורר הזדהות, וחשבתי שהוא יהיה מושלם בתור איש המשפחה המסור. באשר לטימו תי שאלמה, פגשתי אותו לפני שהוא עשה את 'קרא לי בשמך', אז הוא היה עדיין אלמוני, אבל מהרגע שהוא הגיע לאודישן - משהו מדהים קרה. האותנטיות וחוסר הפחד שלו מאוד הרשימו אותי. ב'קרא לי בשמך' הוא הראה שאין לו בעיה לצלול אל תוך רגשות מורכבים וקיצוניים, והוא עושה את זה גם כאן".

אלמנט מרכזי נוסף בסרט הוא הפס קול המצוין, שמורכב כולו משירי רוק.

"כן, גם דיוויד וגם ניק מאוד אוהבים מו זיקה, וזה נושא ששב ועולה בספרים שלהם ובשיחות ביניהם, כך שהשירים זלגו אל תוך הסרט בצורה מאוד אורגנית. המוזיקה מציגה את מערכת היחסים ביניהם באור אחר ועוזרת להמחיש את המעבר בזמן".

יש סרטים על התמכרות ששימשו לך השראה?

"לא ממש. אני מאוד אוהב את 'טריינספוטי­נג' וגם את הסרט הנורבגי 'אוסלו, 31 באוגוסט'. אבל שניהם שונים מאוד מ'ילד יפה'. כשאני חושב על זה, יכול להיות ש'המאסטר' של פול תומאס אנדרסון השפיע עלי קצת".

מה עם "הסמויה"? זה בוודאי לא מקרה שבחרת ללהק את אנדרה רויו, שגילם את הנרקומן בעל לב הזהב באבלס, לתפקיד חונך הגמילה של ניק.

")מחייך( כן, אני מניח ש'הסמויה' הש פיעה. זו סדרה מדהימה. היא שינתה לח לוטין את הדרך שבה אני רואה את בעיית הסמים בארה"ב".

 ?? צילום: אי.פי ?? סטיב קארל וטימותי שאלמה ב"ילד יפה"
צילום: אי.פי סטיב קארל וטימותי שאלמה ב"ילד יפה"
 ?? צילום: רויטרס ?? ואן חרונינגן
צילום: רויטרס ואן חרונינגן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel