Israel Hayom

על פופוליזם, דמגוגיה וזיכרון

- גלית דיסטל אטבריאן

הנאום שנשאה ח"כ שלי יחימוביץ' במליאת הכנסת לציון 23 שנה לרצח רה"מ יצחק רבין הרטיט לבבות רבים בשמאל. "די לשקר", הפצירה הנואמת בימין. אך אולי מוטב להפנות את הזרקור לעבר יחימוביץ' עצמה, ולהפציר בה לעשות בדיוק את זה. נאומה ה"מכונן" נע בין הסתה, מניפולציות, דמגוגיות ושקרים בוטים, עד כי קשה להאמין שיצא מפיה של חברת כנסת בישראל.

יחימוביץ' אינה מוכנה לוותר על נשק יום הדין בתעמולת מחנה השלום: הימין תמיד מסית, והשמאל לעולם לא. זוהי נקודת פתיחה בעייתית, כי איך אפשר להתחלחל משיסוי ומפילוג, ובאותה נשימה לפלג ולהעמיק עוד יותר את השסע בחברה הישראלית? אולי עדיף היה, דווקא במעמד הזה, שלא להתפתות לוויכוח "מי יותר אלים" בין ימין לשמאל, ולהימנע מסימונו של ציבור שלם כבעל נטיות רצחניות. לזה כבר התרגלנו, לשקרים - פחות.

"עוד לא היה שמאלני שאחז בנשק כדי לבצע רצח פוליטי", קבעה יחימוביץ' בידענות. צריך להחליט: או שמחריגים תותחים מקבוצת כלי הנשק, או שמשקרים ביודעין. התותח שהביא למותם של אנשי ימין על "אלטלנה" לא היה סתם תותח, אלא "התותח הקדוש". אז מה, רצח על רקע פוליטי מימין הוא תועבה, אבל רצח משמאל הוא קדוש? ועוד לא הזכרנו את ה"סזון", או את 1,600 הילדים, הנשים והגברים שנרצחו בעקבות הגחמה המשיחית הקרויה הסכמי אוסלו. במסורת אוצר המילים המכובס בשמאל, הם לא נחשבים קורבנות טרור ורצח, אלא "קורבנות השלום". הכל שלום, הכל קדוש, גם המוות המיותר של נוסעי האוטובוס או יושבי בית הקפה.

ויחימוביץ' מוסיפה לשקר ללא מורא כשהיא שואלת בהיתממות, אם ידועים מקרים של שריפת תמונות או הטחת כינויים אלימים בפוליטיקאי­ם מהימין.

נראה שהיא שכחה את חבל התלייה הכרוך סביב צווארו של נתניהו במיצג הסטודנטיאל­י בבצלאל, או את ההמון המוסת המ פיל פסל מוזהב של נתניהו בכיכר רבין, ואז גם מנפץ אותו. ואולי היא פשוט שכחה את ההשוואות התכופות בין נתניהו להיטלר או מוסוליני בטורי דעה מתחכמים, או את מדי האס.אס שהלבישו לו בתמונות שהפיצו פעילי שמאל ברשת?

מעניין, היכן היתה חברת הכנסת הנמרצת כשאליטות השמאל הסיתו נגד נתניהו באקדמיה, בעיתונות ובתערוכות אמנותיות? הנ רצחים הם קורבנות השלום, התותחים של השמאל קדושים, וההסתה היא אמנות פוליטית. אחלה סידור, בסך הכל. הלוואי על הימין.

אבל השקר הבוטה מכולם היה תיאור התפטרותו של רבין בעק בות חשבון הדולרים של רעייתו, כמחווה אצילית. לא ברור מדוע היה דחוף להזכיר זאת דווקא בנאום לזכרו, אבל בכל מקרה הגיע הזמן לשים קץ למיתוס השקרי. רבין נתפס כשהוא מחביא כספים שהרוויח בניגוד לחוק, והוצב לו אולטימטום מפורש: או התפט רות או העמדה לדין. שום דבר להתגאות בו, בטח לא בנאום חגיגי המוקדש לזכרו.

יחימוביץ' הפוליטיקאי­ת היא כמעט תמונת מראה ליחימו ביץ' העיתונאית. היושרה ורדיפת הצדק התפוגגו, והוחלפו בפופוליזם דמגוגי.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel