Israel Hayom

אבוי למי שיעליב את הפלאפל שלנו

- מיכל אהרוני

חוק "הנאמנות בתרבות" לא מספיק: הגיע הזמן להגדיר מחדש את סמלי המדינה. יש דגל, המנון, אבל זה יש לכל מדינה. יש ראל היא לא ככל המדינות ויהודים הם לא ככל העמים. ולכן חובה עלינו לייצר מאגר חדש ועדכני של סמלים ולהיפטר ממה שחשבנו בטעות שמסמל אותנו.

התרגלנו שבתיאטרון ובקולנוע, היוצרים חסרי הכבוד משמאל פוגעים בכבודה של המדינה. כל הצגה חייבת להיפתח בדגל ישראל תקוע בעכוזו של שחקן, אחרת זאת לא אמנות. אבל מה עם כל הסטנדאפיסט­ים האלה, שפעם אחר פעם עושים צחוק מחברי כנסת דוגמת אורן חזן? הוא הרי סמל נאמנות וחזון מו בהק, אדם שייצג את ישראל בכבוד בפני נשיא ארה"ב. אסור לתת במה למי שמלעיג את דמותו הממלכתית. זוהי פגיעה בסמלי ישראל, ומוסד אמנותי שייתן לכך במה - דינו סגירה.

גם פלאפל מייצג אותנו; זה המאכל הלאומי. אין תייר שיעז לפסוח על ביקור באחד הדוכנים הפזורים ברחבי הארץ. "ולנו יש פלאפל", להיטו המיתולוגי של ניסים גרמה למילותיו של דן אלמגור ולחנו של משה וילנסקי )השיר המקורי בוצע לראשונה ע"י להקת איילון(, הוא יצירת מופת שכל חיקוי שלה עלול לבזות את כדורי השמן והטחינה ולפגוע אנושות במורל ובתדמיתנו. אי לכך, מי שיאפשר פרודיה על השיר של גרמה או גרוע מכך, יביים סצנה שבה אחת הדמויות סובלת מקלקול קיבה בעקבות פלאפל לא טרי, יהיה חייב לשלם על כך את המחיר.

ועוד לא דיברנו על חוצפה. חוצפה היא תכונה ישראלית מו בהקת. אנחנו לא עומדים בתור, לא מבקשים סליחה, מתפרצים לדברי הזולת ולא קמים באוטובוס לנשים בהיריון. משום מה, יש כל מיני אנשים שחושבים שצריך לבקר את החוצפה הישראלית ולחנך לנימוסים והליכות. אז דעו לכם שזו פגיעה אמיתית בס מלים. לא ניתן לכל חצוף שדורש שידברו אליו בנימוס, לפגוע בערכי החוצפה הלאומיים שלנו. ועל כן, כל פאנל שבו תיאמר המילה "בבקשה" ושבו יורשו דוברים לסיים את דבריהם, יביא לשלילת מימון מהגוף המארח.

רק ככה אפשר יהיה לייצר חברת מופת ברוח ערכי היהדות של השרה מירי רגב. ואם יש למישהו בעיה, אפשר להקים בית משפט מיוחד לענייני תרבות ואמנות. השרה שקד בוודאי תשמח לסייע בכך. סביר להניח שיש לה במאגר עוד מאות שופטים שטרם הספיקה למנות.

ובזמן שאנחנו מכניסים עוד ועוד סמלים חדשים למאגר, עלינו למחוק את הסמלים הישנים. יצחק רבין, למשל? להוציא, ומהר. בזכרו אפשר לפגוע, לבעוט, הכל בסדר. עם כל הכבוד, בסך הכל ראש ממשלה, שר ביטחון ורמטכ"ל שנרצח. גם כן סמל.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel