Israel Hayom

לשרים נחוץ ייעוץ משפטי נאמן

- אופיר העברי ד"ר אופיר העברי הוא המשנה לנשיא מכון הרצל בירושלים

חוק היועצים המשפטיים שמקדמת שרת המשפטים איילת שקד, הוא שלב משמעותי במאבק על המשילות, הניטש בין הפקידות הממשלתית לנבחרי הציבור. לפי החוק המוצע, היועצים המשפטיים של משרדי הממשלה ימונו באמצעות ועדת איתור ולא במכרז. כיום ועדת מכרז פנימית, בראשות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, בוחרת יועצים מתוך מעגל קטן והומוגני של נאמנים לפקידות משרד המשפטים. אם לא די בכך, ליועמ"ש זכות וטו על כל מינוי. הצעת החוק מבקשת להחליף שיטה זו בוועדות איתור שבראשן מנכ"ל המשרד הממשלתי שבו מדובר, או נציג מטעמו, שתאפשר גם למועמדים חיצוניים להתמודד.

שינוי זה מעורר את זעמם של פקידי משרד המשפטים. המשנה ליועץ המשפטי לממשלה תקפה בחריפות את החוק וטענה ש"מבקשים מאיתנו לבחור בין ממלכתיות לבין נאמ נות". היא שכחה לציין שבעצמה נבחרה על ידי ועדת איתור, ולא במכרז. אבל מוטב שהחוק המוצע ישים קץ למצב שבו היועצים נאמנים רק למעגל סגור של פקידות ממשלתית, ויבטיח אחריות ממלכתית כלפי נבחרי הציבור.

יועץ משפטי למשרד ממשלתי אמור לייצג נאמנה את עמדת השר, לא את עמדת הפקידות. למען המשילות והדמוקרטיה, ראוי שהשרים ישותפו במינוי יועציהם

זהו עימות בין שתי השקפות מנוגדות באשר למהות תפ קידו של יועץ משפטי. הפקידות במשרד המשפטים משו כנעת בקיומה של תורת אמת, הידועה רק לאלה שמכהנים שנים ארוכות בצמרת הפקידות או המשפט, ולכן יודעים טוב יותר מ"סתם" משפטנים ונציגי ציבור מה צריך לחשוב בכל דבר ועניין. התוצאה אבסורדית: בנושאים שונים - ממדיניות ההתיישבות של קק"ל ועד סמכות שר הפנים, למנוע את כניסתה לארץ של פעילה אנטי ישראלית - נמנעת בפועל מהממשלה האפשרות לטעון באופן משכ נע ומסודר את טיעוניה, בהתאם לעמדות השרים. כאשר הגיעו הסוגיות להכרעת בג"ץ, הוצגו לשופטים עמדות הפקידים, השונות בעליל מהשקפות הממשלה. זוהי פגיעה בממלכתיות ובמשילות.

אולם בדמוקרטיה נקבעת מדיניות על ידי נבחרי ציבור, ובמקרה שמדיניות כזו או אחרת מגיעה להכרעה משפטית, הכרחי שעמדת הדרג הנבחר תזכה לייצוג הראוי והנאמן ביותר. תפקידו של יועץ משפטי להעניק לשר ולמשרד שבו הוא מכהן, ייעוץ וייצוג משפטי, המבטאים נאמנה את עמדותיהם בנושאים שונים, גם בבית המשפט. מסיבה זו ראוי לאפשר לשרים ולמנכ"לים שלהם להשפיע על זהות היועצים המשפטיים.

השיטה הנוכחית מייצרת יועצים הנאמנים בעיקר למ ערכת הפקידות שמינתה אותם, והיא אינה הוגנת אף כלפי עובדי משרד המשפטים. כאחרים, גם אני הייתי עד למקרים שבהם הובהר לעובדי מדינה שביקשו להתמודד, שהתפקיד כבר "תפור" ליקירי הפקידות.

ראוי אפוא שהכנסת תעביר את השינוי בחוק, ואולי אף תגדיר יועצים משפטיים כמשרת אמון המסתיימת בחילופי שרים, ותבטל את זכות הווטו של היועמ"ש על המינויים.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel