Israel Hayom

פסקת ההתגברות תועלה להצבעה; מנדלבליט מתנגד

השרה שקד תעלה את היוזמה בוועדת השרים לחקיקה היועמ"ש:"משמעויותמר­חיקותלכת"

- יאיר אלטמן

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הודיע כי הוא מתנגד נחרצות להצעה לתי קון חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, שיאפשר את פסקת ההתגברות.

פסקת ההתגברות לחוק המסת ננים תעלה ביום ראשון לדיון בווע דת השרים לענייני חקיקה. במכתב אל שרת המשפטים, איילת שקד, הוא כתב: "משמעות הדברים היא מתן אפשרות לכנסת לחוקק חוק הפוגע בזכויות האדם הבסיסיות ביותר של מסתננים, גם אם החוק אינו הולם את ערכיה של מדינת ישראל, לא נועד לתכלית ראויה, או שהוא פוגע בזכויות במידה העולה על הנדרש".

מנדלבליט הוסיף כי "הדבר עומד בסתירה חזיתית לעקרונות היסוד הבסיסיים ביותר של המשפט החו קתי של ישראל, המבוססים על הג דרתה כמדינה יהודית ודמוקרטית, ואשר מכירים בזכויות היסוד הנ תונות לכל לאדם באשר הוא אדם... יש לומר בבירור כי שלילת כל מגבלה על הפגיעה בזכויות האדם ביחס לקבוצה מסוימת, כפי שמוצע עתה, היא בעלת משמעויות מרחי קות לכת למשפט החוקתי ולמשטר הדמוקרטי בישראל, ואני מתנגד לזה באופן נחרץ. הסרת המגבלות המהותיות על כוח השלטון, כך שתותר לכאורה פגיעה ללא סייג בזכויות הפרט, עלולה להביא למד רון חלקלק ולניצול לרעה... פתיחת פתח מעין זה בעניין נקודתי מזד מן, חשוב ככל שיהיה, ללא הסדרה כוללת של מערכת האיזונים בין הרשויות, מייצרת מעין 'חור שחור', שכן מקום שבו אין הגנה על זכויות האדם, המשמעות היא שכל פגיעה מותרת. הדבר עלול להוות תקדים ל'חורים שחורים' מזדמנים נוספים, והוא מסוכן ומוטעה גם יחד בראייה חוקתית ומשטרית דמוקרטית".

מנדלבליט לא חסך במילים חרי פות ואמר: "לפי המוצע, מותר יהיה לכאורה לחוקק חוק הפוגע בזכויות האדם גם שלא לתכלית ראויה, וגם אם פגיעתו עולה על הנדרש בנסי בות העניין". לטענתו, הדבר עשוי לאפשר "הסדרים דרקוניים ומרחיקי לכת בנושא זה".

 ?? צילום: אורן בן חקון ?? מנדלבליט
צילום: אורן בן חקון מנדלבליט

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel