Israel Hayom

ככה לא קופצים חומה

בשנים האחרונות חלה ירידה באחוזי ההבקעה מבעיטות חופשיות ישירות ● בעקבות כך, החלו שחקנים לבעוט בצורה מתוחכמת, מתחת לחומה ● אלא שאז הגיע מרסלו ברוזוביץ', קשר אינטר, שמצא את הנוגדן למגפה ממנה מפחד כל שוער

- דור הופמן

הווידאו הוויראלי ביותר שסיפק המחזור השלישי של ליגת האלופות מראה את מרסלו ברוזוביץ', קשרה של אינטר, דופק גליץ' מאחורי החומה ומונע מכדור חופשי שטוח של לואיס סוארס להתגלגל פנימה. המהלך זכה למגוון תגובות ברשת, החל ממוזר וביזארי ועד גאוני ומבריק. אפילו לאו מסי החבוש יצא מגדרו כשראה את הפלא. אולם מה שמעטים הצליחו לשים אליו לב, הוא שבמחצית הראשונה ניסה הקשר הקרואטי לעשות אותו הדבר בכדור חופשי שבעט פיליפה קוטיניו. האם הסוד השמור ביותר בעולם הבעיטות החופשיות התגלה?

יש הרבה מאוד דרכים לבעוט כדור חופשי. חזק, מסובב, עם הפס, עם הפאלש (ע"ע רוברטו קרלוס מול צרפת ,)1997־ב ובשנים האחרונות נוספה דרך חדשה: מתחת לחומה. מדובר בבעיטה ערמומית, כזאת שמנצלת את אינסטינקט הקפיצה של שחקני ההגנה ומקשה על השוער לראות את הכדור במסלולו אל השער. היסטוריוני המשחק והיו־טיוב מצביעים על ריבאלדו כראשון שעשה זאת במכוון ובהצלחה ב־81 באוקטובר ,2000 במדי ברצלונה מול מילאן בליגת האלופות. הברזילאי מצא את המרווח שבין מאסימו אמברוזיני הקופץ לדשא ושלח פס מדויק שהכניע את השוער, כריסטיאן אביאטי. "אף אחד לא ציפה לזה", אמר השדר, ומאז ועד היום הצטרפו לרשימת ה"מפתיעים" שחקנים כמו רונאלדיניו, צ'אבי אלונסו, אנדראה פירלו, לאו מסי, ממפיס דפאי, סנטי קאסורלה ורבים וטובים אחרים.

המגפה הזאת היא עניין חדש יחסית. כשחואן פרננדו קינטרו הקולומביאנ­י עשה זאת במונדיאל האחרון מול יפן, הסטטיסטיקא­ים מיהרו לציין שזהו ה"שער מתחת לחומה" הראשון בהיסטוריית הגביע העולמי. לאו מסי, שחתום על כמה וכמה שערים כאלה, סיפר שאת ההשראה לכך קיבל לאחר שראה את רונאלדיניו ופירלו מבצעים את המהלך. "ראיתי אותם עושים זאת והחלטתי לנסות", הודה 2002־ב אחרי שהקפיץ את החומה של אורוגוואי לשמיים. במקרה של קווין דה בריינה ממנצ'סטר סיטי, הביצוע המלוטש מול קארדיף בתחילת השנה היה חלק מתוכנית המשחק. "העוזר שלי שם לב שהחומה שלהם תמיד קופצת, אז הראינו זאת לקווין וביקשנו ממנו שינסה לעבור מתחת", סיפר אז גווארדיולה. "אני נתתי לו את המידע, אבל הקרדיט מגיע ליכולת שלו לבצע דבר כזה". הנתונים מראים שאחוזי הדיוק בבעיטות חופשיות ירדו בצורה דרסטית בשנים האחרונות. הסיבות לכך נעות בין העדפת הכוכב על פני הבועט הטוב בקבוצה לבין מחסור בבועטים עילאיים, ונדמה שבעקבות המגמה נולדה תופעת ה"מתחת לחומה" - בעיטה שדורשת בעיקר תחכום. היופי בבעיטה הוא שקשה לעצור אותה, כי כשהחומה קופצת נפתח נתיב לפינה הרחוקה ואלמנט ההפתעה מכריע את השוער. אלא שאז בא ברוזוביץ', ובשיא חוצפתו חשף את הבאג במערכת הערמומית. הקרואטי הוכיח שכדי לעצור אותה, כל מה שצריך זה בסך הכל שחקן אחד שיהיה מוכן להקריב את עצמו למען החומה.

 ?? צילום: אי.פי.אי ?? ברוזוביץ' חוסם את הכדור של סוארס. מהלך מתוכנן מראש
צילום: אי.פי.אי ברוזוביץ' חוסם את הכדור של סוארס. מהלך מתוכנן מראש

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel