Israel Hayom

בשבילם ובשבילנו

ביום שישי הבא יוזנק בקרני חיטין מרוץ "בשביל הבנים הדרוזים", לזכר בני העדה שנפלו במערכות ישראל ● זוהי הזדמנות נהדרת להכיר את השביל הגלילי, שנמתח מהכרמל ועד קבר יתרו, ולאורכו מצפורים קסומים, שמורות טבע, גנים לאומיים, בוסתנים ומעיינות

- אילן גטניו

להבנים אורך כ־002 קילומטרים נמתח שביל הדרוזים, המתחיל בכרמל ועובר לרוחב הגליל עד קבר יתרו (נבי שועייב) למרגלות הר קרני חיטין. השביל עובר במצפורים עם נופים קסומים, בשמורות טבע, בגנים לאומיים, ביערות קק"ל ובחניוני נופש. כמו מוליך אותנו לאורך 18 יישובים דרוזיים בגליל, בבוסתנים, ליד מעיינות, חושף השביל את העבר העשיר של העדה ואת הקשר העמוק שלה אל ארץ ישראל.

שיח רב־תרבותי

השביל הוקם במסגרת החזון של עמותת "בשביל הבנים", שנועדה לחשוף את התרומה של העדה הדרוזית לחברה בישראל, לעורר שיח רב־תרבותי וליצור חיבורים בין המגזרים השונים במדינה. את השביל תכננו תא"ל (מיל') אמל אסעד, סלמאן אבו רוכאן, כמי זריהן־הלר, אריק מורן, חמזי עריידי ואון רגוניס. סלמאן אבו רוכאן, פנסיונר של רשות הטבע והגנים וכלשונו "מילואימניק של הרשות", עבר ברגליו כמעט כל מטר של השביל, שכמו שביל ישראל אי אפשר לעבור אותו בבת אחת, אלא קטעים־קטעים. "טיול בשביל נועד ליצור מפגשים בין האנשים", הוא מסביר. "לא מספיק לעבור ליד הכפרים, לקנות פיתה דרוזית עם לאבנה ולהמשיך. זו הזדמנות למפגשים, להתקרבות, להיכרות". עלינו עם סלמאן למצוק הארבל המשקיף לכנרת. בדרך הוא מרים בקבוקי משקה ריקים שהשאירו מטיילים על השביל. מדלג בקלילות על סלעים בשביל שהוכשר לפני קצת יותר מחמש שנים ומוביל אותנו אל ה"מרפסת", מצפור החרוב בגן לאומי ארבל. מהמצפור נשקפים צפון־מערב הכנרת, היישוב עין גב, בית יגאל אלון, הגליל התחתון המזרחי, הר מירון והר כפיר, וממש מתחת למצוק ואדי חמאם. בצד האחר אפשר לראות את החלק השני של מצוק הארבל, שאינו פתוח לציבור, ובו התבצעו כמה עונות של חפירה ארכיאולוגי­ת ואף התגלה מבנה של בית כנסת בן 2,000־כ שנה. בכניסה לארבל תפגשו בית כנסת עתיק נוסף.

בגן לאומי ארבל נמצאו גם מערות מסתור מתקופת בר כוכבא. במקום יש חשמל, מים ושירותים, תערוכת תמונות של המצוק וגם דוגמה למתקן שבו ירדו לוחמים כדי לכבוש את המערות לאורך המצוק. יש כאן כמה מסלולים, ובהם אחד מונגש לנכים. מיטיבי לכת יכולים לפנות שמאלה ולרדת בסולמות במורד המצוק התלול. ביום בהיר אחרי הצהריים, כשהשמש נוטה למערב, אפשר לראות מכאן את רמת הגולן.

כשיורדים מהמצפור לכיוון הכניסה, ניצב ממול רכס קרני חיטין, שם ב־4 ביולי 1187 ניצח צבא מוסלמי, בהנהגת צלאח א־דין, בקרב מול צבא ממלכת ירושלים הצלבנית, בהנהגתו של

גי דה ליזיניאן. במהלך הקרב הושמד הצבא הצלבני כמעט לחלוטין, ובתוך זמן קצר נכנעו כמעט כל הערים והמבצרים הצלבניים בארץ ישראל לצלאח א־דין. אזור קרני חיטין חשוף בעונה זו מצמחייה, ואפשר לראות את לוע הר הגעש הקדום השקוע כמו אוכף בין שני רכסים.

מרוץ לנבי שועייב

באזור קרני חיטין, בשטח כינוס של קק"ל, יוזנק ביום שישי הבא, 2 בנובמבר, מרוץ "בשביל הבנים הדרוזים" לזכר בני העדה שנפלו במערכות ישראל. המרוץ בקטע שלאורך יער לביא (שהוא חלק משביל הבנים) יתקיים זו השנה השישית ויכלול שני מקצי ריצה, של 10 ק"מ ושל 5 ק"מ, מקצה הליכה עממי באורך 3 ק"מ ומקצה רכיבה באורך 25 ק"מ. במהלך האירוע יתקיים הפנינג ענקי, שאליו צפויים להגיע עשרות אלפי מבקרים, שייהנו מאוכל דרוזי מסורתי ומהפעלות ספורטיביות לכל המשפחה. המסלול השנה יתחיל בקרני חיטין ויסתיים בנבי שועייב, המקום הקדוש ביותר לדרוזים. לצד תא"ל אסעד ירוצו בכירים ממערכת הביטחון והממשלה, משפחות החללים, אנשי משטרה, מד"א, כיבוי והצלה, אנשי צבא מהעבר ומההווה, קצינים בכירים, ובהם הרמטכ"ל. האירוע ייפתח בשעה 05:30 ומקצה הרכיבה ל־52 ק"מ יוזנק בשעה .06:45 מקצה הריצה ל־01 ק"מ יוזנק בשעה ,07:15 הריצה ל־5 ק"מ תוזנק בשעה 08:00 ובשעה 09:00 תוזנק צעדה לאורך 3 ק"מ. הטקס המרכזי ייערך בשעה .10:00

להנציח חיים משותפים

"במרוץ אנו מבקשים לבטא את יסודות אמונתנו בכוחו של החיבור - החיבור בין המתים לחיים, בין אדם לאדמה, בין עבר להווה ולעתיד, בין אדם לאדם ובין תרבות האחד לתרבות האחר", דברי תא"ל (מיל') אסעד. "אנחנו מבקשים לתת במה להבנה, להכרה, להזדהות ולהבעת כבוד הדדי בין יושבי הארץ הזאת. מרוץ 'בשביל הבנים הדרוזים' הוקם כדי לכבד את זכרם של יקירינו הנופלים ולהנציח את חיינו המשותפים באמצעות צעידות, רכיבות ואירועי ספורט משותפים לכל עם ישראל".

באזור הכינוס שביער לביא חניון מיוחד עם תשתיות מים וביוב ושירותים, מקום אידיאלי לפיקניק משפחתי. כל החניונים מונגשים במסגרת המגמה של קק"ל להנגיש את כל האתרים. יש גם שולחנות פיקניק מונגשים לנכים בכיסאות גלגלים, פרגולות לישיבה מוצלת ומתקן משחקים לילדים. המשתלה של קק"ל מייצרת כאן 500 אלף שתילים בשנה לחלוקה למוסדות לקראת ט"ו בשבט. בכל האזור החלה עתה פריחת הסתיו. קק"ל מספקת לקבוצות הדרכה על דרכו של הצמח מהנבט עד לעץ בוגר.

למשתתפי המרוץ ולמלווים יש כאן הרבה מה לעשות, ולא רק ביום המרוץ. ביער לביא יש גם סינגל אופניים באורך של כ־01 ק"מ, שמתחיל בגבעת אבני ומסתיים במבואת המשרדים של קק"ל בצומת גולני. זהו מסלול נוח ברמה בינונית. ביער לביא וביער בית קשת עובר גם שביל הבשורה, שבו הולכים מאמינים נוצרים רבים מהר האושר עד הר הקפיצה. בטורעאן הסמוכה פורצת קק"ל סינגל נוסף באורך של 13 ק"מ בנוף של חורש טבעי, בתקווה לסיים את בנייתו בתוך חודשיים־שלושה.

 ?? צילום: גלעד קוולרצ'יק ?? מרוץ "בשביל הבנים הדרוזים" 2017
צילום: גלעד קוולרצ'יק מרוץ "בשביל הבנים הדרוזים" 2017
 ?? צילום: מיכאל חורי, ארכיון הצילומים של קק"ל ?? מרכז שדה לביא
צילום: מיכאל חורי, ארכיון הצילומים של קק"ל מרכז שדה לביא
 ??  ?? שביל העלייה לקצה מצוק הארבל
שביל העלייה לקצה מצוק הארבל
 ?? צילום: יח"צ ?? השביל צופה לגליל במלוא תפארתו
צילום: יח"צ השביל צופה לגליל במלוא תפארתו
 ?? צילום: יח"צ ?? גן הבנים לזכר חללי בית ג'אן
צילום: יח"צ גן הבנים לזכר חללי בית ג'אן
 ??  ?? סלמאן אבו רוכאן, על המצוק סמוך ל"מרפסת"
סלמאן אבו רוכאן, על המצוק סמוך ל"מרפסת"
 ?? צילום: גלעד קוולרצ'יק ?? הרמטכ"ל איזנקוט ותא"ל (מיל') אסעד במרוץ 2017
צילום: גלעד קוולרצ'יק הרמטכ"ל איזנקוט ותא"ל (מיל') אסעד במרוץ 2017
 ?? צילום: יח"צ ?? מצפור חרוב, שמורת הארבל
צילום: יח"צ מצפור חרוב, שמורת הארבל

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel