Israel Hayom

השערה שיכולה לפתוח את התיק מחדש

ראיה חדשה מטלטלת את תיק הרצח של תאיר ראדה שערה שנמצאה על גופתה של ראדה התבררה כשייכת לא"ח, בן זוגה לשעבר של א"ק, שסיפר למשטרה כי התוודתה בפניו על הרצח פרקליטו של רומן זדורוב: "א"ק היא הרוצחת, יש לקיים משפט חוזר ולשחרר אותו מהכלא עכשיו"

- יאיר אלטמן, צבי הראל ועדי חשמונאי

טלטלה בפרשה שזעזעה את המדינה שערה שנמצאה על גופת ראדה התבררה כשייכת לבן זוגה לשעבר של א"ק - שטענה בפניו כי רצחה את הנערה לבושה בבגדיו עורך דינו של זדורוב: "משפט חוזר" הפרקליטות: "נבחן הממצאים"

12 שנה אחרי הרצח המזוויע של הנערה בת ה 13 תאיר ראדה ז"ל בתא שירותים בבית הספר "נופי גולן" שבקצרין - ראיה פורנזית חדשה הופכת את התיק מעורר הסערה על פיו.

שערה, אחת מתוך שלוש שנמ צאו על גופתה של ראדה, התבררה כשייכת לא"ח או לאדם מהעץ המש פחתי שלו. א"ח הוא בן זוגה של א"ק, אישה שאובחנה כחולה במחלה פסי כיאטרית. כמה שנים לאחר הרצח סיפר א"ח למשטרה כי א"ק התוודתה בפניו שרצחה את ראדה, ושבמהלך הרצח לבשה בגדים שלו.

בדיקת השערות התבצעה לבקשתו של עו"ד ירום הלוי, פרקליטו של רומן זדורוב, שהורשע ברצח בבית המש פט המחוזי בשנת 2010 ושוב בשנת ,2014 וכן בבית המשפט העליון בד צמבר ,2015 בדעת רוב של שני שופ טים מול אחד. יצוין כי השערות נבדקו גם בעבר, במעבדה מיוחדת בארה"ב, ונמצא כי הן אינן קשורות לזדורוב.

"א"ק היא הרוצחת, ויש לקיים משפט חוזר ולשחרר את זדורוב מה כלא כבר עכשיו", אמר עו"ד הלוי, שמתח ביקורת נוקבת על חוקרי המ שטרה ועל הפרקליטות. "מתוך שערות רבות שהתגלו על גופתה של ראדה, אחת נמצאה כשייכת לא"ח ומבחינה משפטית זה מאה אחוז", אמר עו"ד הלוי, "ברגע שזוהה שהשערה שייכת לא"ח, מבחינה משפטית ברור שא"ק היא הרוצחת. בגלל זה ביקשתי הש וואת דנ"א לא"ח".

לדבריו, "לצערי, החוקרים מצאו קורבן לסגור עליו את התיק והפרק ליטות נגררה אחריהם. גורמים בכי רים בפרקליטות אמרו לי שזו דרמה גדולה, ומה שאני מבין כמשפטן זה מה שהפרקליטות מסרבת להבין - נפל הפור ורומן צריך להשתחרר. א"ק היא הרוצחת והיא מטיילת בחו"ל באשמת הפרקליטות. צעקתי זאת במשך חצי שנה, ובפרקליטות לא עשו שום דבר".

כזכור, א"ק נחקרה במהלך חקירת הרצח ומעורבותה בו נשללה. עם זאת, לפני כשבועיים הגיעה אישה צעירה לתחנת המשטרה בנצרת עילית וסי פרה כי א"ק התוודתה גם בפניה כי היא שרצחה את ראדה. מהפרקליטות נמסר אז כי "בלי להתייחס לגופן של חקירות שבוצעו, נציין כי כל דיווח בהקשר זה נבדק, לרבות דיווחים על התוודויות של א"ק, כמו גם של אח רים, וכי אמיתות הגרסה לגבי מעו רבותה ברצח נשללה. עם זאת, נקבע גם שאין אפשרות לשלול כי א"ק סי פרה לגורמים שונים כי היא הרוצחת, וזאת נוכח מחלת נפש שממנה סבלה. בהקשר זה נציין כי לא נמצא - גם כיום - כל ממצא חדש שמלמד על אמיתות הדברים".

א"ק: "לא קשורה לרצח"

הראיה החדשה עוררה כמובן תגובות נסערות במשפחת ראדה. אילנה ראדה, אמה של תאיר, אמרה כי "אני בהלם. מאוד קשה לי, אבל אני רק יודעת דבר אחד - שבסוף התהליך הזה חשוב לנו למצוא את הרוצח. אני נסערת שנמ צאה שערה עם דנ"א על גופתה של תאיר שהוא לא של זדורוב, אלא שייך לא"ח. אני מקווה שהפעם הפרקליטות, המשטרה ובית המשפט לא יונו ולא ישקרו לאזרחי מדינת ישראל, ובעיקר לי, שנלחמת במשך 12 שנה שימצאו את הרוצח או הרוצחת האמיתיים של תאיר. אני לא חושבת שאחרי ראיה כזאת מישהו יעז להתעלם מהספקות, ויש לי תחושה שהפעם התיק ייפתח. לא הייתי בקשר עם אשתו של זדורוב, אולגה, ולא הסכמתי אף פעם לקשור את עצמי אליה, כי לא היה לי אינ טרס לשחרר את זדורוב בלי שיש לי ראיה פורנזית שמוכיחה שמישהו אחר הוא הרוצח".

גם במשפחתו של זדורוב התרגשו לשמוע על הראיה החדשה. בנו של זדורוב אמר כי "אני לא מאוד אופטי מי, אבל מקווה שאבא ישתחרר ומאמין שעכשיו יש סיכוי שזה יקרה". חמותו

אילנה ראדה:

"אני נלחמת 12 שנים שימצאו את הרוצח האמיתי, ואחרי ראיה כזאת אני חושבת שלא יעזו להתעלם מהספקות"

של זדורוב הוסיפה כי "יש לנו מזל היום, ואני מקווה שהוא יהיה בבית. אנחנו מחכים לזה 12 שנה".

א"ק, השוהה בימים אלה בחו"ל, התייחסה לממצאים החדשים בשיחה עם "חברת חדשות" והכחישה שוב את מעורבותה ברצח. "אין לי שום קשר למקרה ולא היו דברים מעולם", אמרה, "אני רוצה שייתנו לי לחיות, המקרה הזה לא קשור אלי".

עו"ד דניאל חקלאי, פרקיטה של א"ק, אמר ל"חברת החדשות" כי "אכן מדובר בראיה דרמטית, וקשה לה גיב בצורה חד משמעית לפני שאבחן אותה לעומק. א"ק מעולם לא סיפקה בהודאות שלה ברצח בפני אנשים פר טים מוכמנים שרק הרוצח אמור להכיר, כמו איפה נמצאה הגופה או מיקום הח תכים. עד הערב היה לנו אישור בכתב מראש המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה, שאומר שאין ראיות מדעיות המקשרות את א"ק לפרשה או לזירה עצמה. כסנגור אני טוען שאף פעם אי אפשר לדעת אם משהו הוא ודאי במאה אחוז, אפשר רק להוכיח אותו מעבר לכל ספק סביר. ההמלצה שלי לחשוד היא תמיד לשתף פעולה עם המש טרה ולהתייצב לחקירה, ואני משו כנע שהיא תקבל את ההמלצה שלי ותתייצב במשטרה כשתחזור מחו"ל, אם תידרש. בנוסף, אני חייב להדגיש שמדובר בראיה הקושרת אדם אחר".

הפרקליטות: "נבדוק"

ד"ר חן קוגל, מנהל המכון לרפואה משפטית באבו כביר שבו נבדקו הש ערות, אמר כי "המכון לרפואה מש פטית ביצע בדיקות דנ"א מיטוכונד ריאלי כדי להשוות שערות שנמצאו על גופתה של ראדה עם פרופילים גנטיים שונים. הבדיקות בוצעו כמה פעמים, כדי לוודא את תקפותן, ונמ צאו ממצאים חדשים שלא היו ידועים קודם לכן. איננו מתכוונים לייחס לכך משמעות כלשהי, ואנו משאירים את ההתייחסות המשפטית לבתי המשפט".

ד"ר נורית בובליל, מנהלת המעבדה הביולוגית במכון, הוסיפה כי "התקבלו שתי דגימות חדשות, שלמעשה נבדקו כהרחבה לבדיקות שלא בוצעו קודם לכן. ייתכן שההתפתחויו­ת בהמשך יובילו לבדיקות נוספות".

מהפרקליטות נמסר כי "כזכור, בשעתו נמצאו בזירה שלוש שערות שלא זוהו כמתאימות לפרופיל הג נטי של רומן זדורוב. השערות היו נטולות שורש, ולכן הבדיקה היחידה שהיה אפשר לבצע בהן היתה בדיקה מיטוכונדרי­אלית, שמצביעה על מטען גנטי שנמצא במשפחות רחבות בנות כמה דורות ועובר דרך נשות המשפחה. מהמכון לרפואה משפטית נמסר כי לא נמצאה התאמה בין אף אחת מהשערות לבין א"ק, ושערה אחת מתוך השלוש נמצאה מתאימה לפרופיל המיטוכונ דריאלי של א"ח. התאמה זו משמעה כי א"ח הוא אחד מקבוצת אנשים רחבה, שלא ידוע מה מספר הפרטים הנמנים עימה, שיכולים להתאים לשערה שנ מצאה. תוצאת הבדיקות תיבחן על ידי הפרקליטות, כדי לבדוק את השאלה אם יש לדברים משמעות כלשהי ומה הערך הראייתי של הבדיקה".

מהסניגוריה הציבורית נמסר כי היא "מברכת על חשיפת הראיה הפורנזית החדשה, המחזקת את טענות החפות של רומן זדורוב. הסניגוריה הציבורית מנהלת בשנים האחרונות מאבק למני עת הרשעות שווא ולתיקונן.

על פי הודעת הסנגוריה, "בין יתר הנושאים שהמקרה של זדורוב מעורר נמצאים החשש מהרשעות המבוססות על הודאות שווא, שימוש במדובבים ובראיות מדעיות לא מהימנות, הב עייתיות שבהרשעה ברוב דעות, ומי דת הנכונות של המערכת לבדוק את עצמה, שמא טעתה, כפי שכל מערכת אנושית עלולה לטעות. אנחנו מקווים שבמקרה זה תמוצה הבדיקה והאמת תצא לאור. מדובר בהזדמנות לערוך חשיבה מחודשת ולהביא לשינויים חשובים, שימנעו את העוול הנורא של הרשעת חפים מפשע".

בנו של רומן זדורוב:

"אני לא מאוד אופטימי, אבל מקווה שאבא ישתחרר ומאמין שעכשיו יש סיכוי. אנחנו מחכים לזה 12 שנה"

 ?? צילום: דרור ארצי/ג'יני ?? תאיר ראדה ז"ל
צילום: דרור ארצי/ג'יני תאיר ראדה ז"ל
 ??  ?? דיוקן של א"ק
דיוקן של א"ק
 ?? צילום: דודי ועקנין ?? רומן זדורוב
צילום: דודי ועקנין רומן זדורוב
 ?? צילום: מתוך "צל של אמת", ערוץ 8 ?? א"ק
צילום: מתוך "צל של אמת", ערוץ 8 א"ק
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ?? תאיר ראדה ז"ל צילום רפרודוקציה: דרור ארצי/ג'יני
תאיר ראדה ז"ל צילום רפרודוקציה: דרור ארצי/ג'יני
 ??  ?? זירת הרצח
זירת הרצח
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel